Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Isars bas i nordnorge är dock perfekt för polära banor med fritt utrymme över ett brett område. Spacex tänker nu bygga en bas i södra Louisiana för polära banor. Där blir det extremt trångt då man får en smal korridor man kan använda och man förlorar mycket energi.
Jag är inte helt med på vad du menar med att man får en smal korridor i Louisiana. Såvitt jag vet ligger Louisiana vid Mexikanska golfen och har väldigt gott om öppet vatten åt söder. Att det skulle kunna bli trångt har jag lite svårt att se. Däremot ligger det ju på en betydligt lägre breddgrad än Nordnorge så det kommer förstås gå åt lite mer energi, men jag tror inte att det handlar om några större mängder på det stora hela taget.
Rent generellt är jag väl lite skeptisk till polära banor. Att de har blivit så populära nu (om de nu har blivit det, det kanske bara är något jag har fått för mig) har väl att göra med att alla nya datacenter i rymden ska ligga i sådana banor. Men eftersom jag tycker att datacenter i rymden är en av de sämsta idéerna sedan oskivat bröd så har jag lite svårt för att känna någon särskild entusiasm inför polära banor.
För övrigt har Kourou, som jag nämnde i föregående inlägg, goda förutsättningar för polära uppskjutningar också. Visserligen ligger det nästan rakt på ekvatorn, vilket inte är någon fördel vid polära banor. Men de har massiva fria ytor åt norr, faktiskt ännu friare än Andöya. Och så är vädret för uppskjutningspersonalen en smula bättre (fast det ligger längre från München).