Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Psykopater vet i de allra flesta fall de gör fel men skiter i det. Autister förstår oftast inte att de gör fel.
(Finns högfungerande autister som kan vara väldigt smarta men extremt dåliga på att läsa andra människor)
(Psykopater läser, försöker läsa dig och spela på det de läst av)
Intressant svar. Har aspergare tendensen att vara våldsamma i vissa sammanhang? Kan föreställa mig att de är väldigt passiva när det kommer till att agera utåt mot folk. Men jag kan givetvis ha fel. För min egen del genom uppväxten har jag märkt att jag agerade utåt väldigt ofta och det krävdes inte mycket för att göra mig så offensiv...Tog upp kökskniven när jag var 4 år gammal för att jaga mina kusiner som retade mig. T.ex.
Men, jag har också gjort lite farligare saker, särskilt i psykiatriska avdelningar. Där får man mycket press och man ska ta mediciner och man måste hålla med och vara en duktig gosse osv.....
Så jag har varit våldsam, jag pratade sedan med en person som hade asperger, som inte alls kunde förstå mitt beteende, och jag svarade "det var karma" för jag trodde genuint att mina aggressioner var moraliskt rättfärdigade. därmed kunde jag inte känna ånger/skam
Och så har jag tagit asperger test där man ska förstå vad ansiktsuttryck försöker förmedla och jag fick väl ett bra poäng-värde så jag har nog inte asperger. Men folk tror att jag har det eftersom att jag är so kallblodig och kalkylerande.....
Liknelsen mellan asperger och psykopati finns enligt mig, just det sista jag nämnde, kallblodighet, kalkyleringar...Skillnaden är väl att aspergarn är benägen att hålla sig till etiska principer och inte bryta dessa. Och psykopaten känner sig fri att göra vad som helst.
egocentrismen i mina svar, är också anknutet till psykpati, jag gillar att analysera mig själv, jag är den enda personen som är betydelsefull, Enligt min åsikt...