2026-03-24, 14:56
Avstängd
é det inte så att en spergare är mer moralisk i sitt beteende, och en psykopat inte é det. men
båda saknar empati på något sätt. spergare brukar inte begå brott, brukar inte vara våldsamma, snarare är de mer benägna att vara offer för mobbning och våldsamt beteende, ossåvidare....
Men en psykopat, lika kallblodig och empatistörd som spergarn, har dock ingen moralisk kompass och agerar enligt självintresse?
é jag helt ute o cyklar...

fråga 2:
jag som empati störd person (vilket jag é)
vet inte vilken av dessa två, typer jag é
har blivit anklagad för att vare både autistisk och psykopat...
hur som helst, jag anser mig själv lite mer socialt kompetent än spergare, de pratar som om de vore levande encyklopedier ju....
Kan ha blivit misdiagnoserad avtist när jag i själva verket é socio/psyko-pat.
Citera
2026-03-24, 15:08
Medlem
busy-signals avatar
Om du börjar prata om ditt favoritämne med någon. Märker du direkt då när vederbörande börjar bli uttråkad? Eller känner du av personen redan på förväg så du kan välja vilket samtalsämne som personen skulle "gå igång på".

I så fall så e du nog inte bara en vanlig spergis.

För vi babblar oftast på om det vi vill babbla om, och är inte så bra på att läsa av och interagera med våra åhörare.

Har däremot du en släng av psykopaten, så är du tvärt om en mästare på att läsa av folk och situationer. Så du vet exakt vad du skall prata om, och hur mycket, för att uppnå dina syften. Och om en person inte kan hjälpa dig att uppfylla nåt av dina behov, så börjar du antagligen inte prata alls, utan inväntar ett lämpligare byte. Eller så djävlas du med vederbörande av ren uttråkning/avundsjuka (på att personen har ett hjärta som kan känna glädje).
Senast redigerad av busy-signal 2026-03-24 kl. 15:13.
Citera
2026-03-24, 15:13
Medlem
Autister kan vara väldigt empatiska. Dock kan de vara dåliga på att instinktivt förstå att någon mår dåligt, men när de väl förstår det kan de ha empati.
Citera
2026-03-24, 15:18
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Autister kan vara väldigt empatiska. Dock kan de vara dåliga på att instinktivt förstå att någon mår dåligt, men när de väl förstår det kan de ha empati.

Nja, det finns spergare och autister som är hyperkänsliga på att känna av stämningar och hur någon mår. Och sen finns det fyrkantiga typer också, som inte känner av stämningen för fem öre.

Men de "känsliga" autisterna fattar inte alltid vad inte fattar vad stämningen beror på, eller varför en person mår (eller agerar) på ett visst sätt.

Men om vi väl får det förklarat för oss, eller om vi lyckas lägga pusslet på egen hand, så kan vi fatta precis. Därför brukar en del autister kunna fungera jättebra ihop med folk som vi känner, och känner oss trygga med.
Senast redigerad av busy-signal 2026-03-24 kl. 15:26.
Citera
2026-03-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nej många av oss känner av stämningar och när någon mår dåligt. Däremot så kan vi vara urkassa på att fatta vad stämningen beror på, och varför en person mår (eller agerar) på ett visst sätt.

Det handlar kanske om emotionell (?) vs kognitiv empati om jag inte missminner mig?
Jo, lite så.

Sen är ju autism ett spektra, men autister har generellt svårare än neurotypiska även att känna av stämningar. Men du har helt rätt i att den största svårigheten är att läsa av vad det beror på.
Citera
2026-03-24, 15:30
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jo, lite så.

Sen är ju autism ett spektra, men autister har generellt svårare än neurotypiska även att känna av stämningar. Men du har helt rätt i att den största svårigheten är att läsa av vad det beror på.

Oj du var snabb på bollen KJägarn. Jag editerade mig själv lite i ett försök att nyansera mig. Tror jag läste ditt inlägg lite för snabbt första gången, vilket jag beklagar. Visst är atister sämre på att läsa av (och farmförallt tolka) stämningar.

Och om svårigheten att läsa av och förstå människor (inkl sig själva) är ena halvan av autism, så är den andra svårigheten att göra sig förstådd med omgivningen. Både i ord, handlingar och kroppsspråk så brukar autister vara så udda, att vanligt folk har svårt att förstå och läsa av dem (oss).
Senast redigerad av busy-signal 2026-03-24 kl. 15:37.
Citera
2026-03-24, 22:58
Medlem
Finns inga många drag som är lika mellan autister och psykopater
Citera
2026-03-25, 00:02
Medlem
Onanikrems avatar
Psykopater vet i de allra flesta fall de gör fel men skiter i det. Autister förstår oftast inte att de gör fel.
(Finns högfungerande autister som kan vara väldigt smarta men extremt dåliga på att läsa andra människor)
(Psykopater läser, försöker läsa dig och spela på det de läst av)
Citera
2026-03-25, 11:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Psykopater vet i de allra flesta fall de gör fel men skiter i det. Autister förstår oftast inte att de gör fel.
(Finns högfungerande autister som kan vara väldigt smarta men extremt dåliga på att läsa andra människor)
(Psykopater läser, försöker läsa dig och spela på det de läst av)

Intressant svar. Har aspergare tendensen att vara våldsamma i vissa sammanhang? Kan föreställa mig att de är väldigt passiva när det kommer till att agera utåt mot folk. Men jag kan givetvis ha fel. För min egen del genom uppväxten har jag märkt att jag agerade utåt väldigt ofta och det krävdes inte mycket för att göra mig så offensiv...Tog upp kökskniven när jag var 4 år gammal för att jaga mina kusiner som retade mig. T.ex.

Men, jag har också gjort lite farligare saker, särskilt i psykiatriska avdelningar. Där får man mycket press och man ska ta mediciner och man måste hålla med och vara en duktig gosse osv.....
Så jag har varit våldsam, jag pratade sedan med en person som hade asperger, som inte alls kunde förstå mitt beteende, och jag svarade "det var karma" för jag trodde genuint att mina aggressioner var moraliskt rättfärdigade. därmed kunde jag inte känna ånger/skam

Och så har jag tagit asperger test där man ska förstå vad ansiktsuttryck försöker förmedla och jag fick väl ett bra poäng-värde så jag har nog inte asperger. Men folk tror att jag har det eftersom att jag är so kallblodig och kalkylerande.....

Liknelsen mellan asperger och psykopati finns enligt mig, just det sista jag nämnde, kallblodighet, kalkyleringar...Skillnaden är väl att aspergarn är benägen att hålla sig till etiska principer och inte bryta dessa. Och psykopaten känner sig fri att göra vad som helst.

egocentrismen i mina svar, är också anknutet till psykpati, jag gillar att analysera mig själv, jag är den enda personen som är betydelsefull, Enligt min åsikt...
Citera
2026-03-25, 12:19
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Finns inga många drag som är lika mellan autister och psykopater
Om det finns något drag som är lika överhuvud taget.
Citera
2026-03-26, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missbildadApa99
Intressant svar. Har aspergare tendensen att vara våldsamma i vissa sammanhang? Kan föreställa mig att de är väldigt passiva när det kommer till att agera utåt mot folk. Men jag kan givetvis ha fel. För min egen del genom uppväxten har jag märkt att jag agerade utåt väldigt ofta och det krävdes inte mycket för att göra mig så offensiv...Tog upp kökskniven när jag var 4 år gammal för att jaga mina kusiner som retade mig. T.ex.

Men, jag har också gjort lite farligare saker, särskilt i psykiatriska avdelningar. Där får man mycket press och man ska ta mediciner och man måste hålla med och vara en duktig gosse osv.....
Så jag har varit våldsam, jag pratade sedan med en person som hade asperger, som inte alls kunde förstå mitt beteende, och jag svarade "det var karma" för jag trodde genuint att mina aggressioner var moraliskt rättfärdigade. därmed kunde jag inte känna ånger/skam

Och så har jag tagit asperger test där man ska förstå vad ansiktsuttryck försöker förmedla och jag fick väl ett bra poäng-värde så jag har nog inte asperger. Men folk tror att jag har det eftersom att jag är so kallblodig och kalkylerande.....

Liknelsen mellan asperger och psykopati finns enligt mig, just det sista jag nämnde, kallblodighet, kalkyleringar...Skillnaden är väl att aspergarn är benägen att hålla sig till etiska principer och inte bryta dessa. Och psykopaten känner sig fri att göra vad som helst.

egocentrismen i mina svar, är också anknutet till psykpati, jag gillar att analysera mig själv, jag är den enda personen som är betydelsefull, Enligt min åsikt...

Det finns en argumentation för att en som autist kan bli mindre inkännande vad gäller andras känslor.
En har oftare svårare att läsa andras känslor. Och det gör att en får mindre övning i att känna med andra. Vilket kan göra att en blir sämre på det.
Det viktigaste i sådant fall är att öva på bägge aspekterna. Dvs att upptäcka andras känslor och att känna med dem.
Citera
2026-03-26, 10:57
Avstängd
é inte all autism bara mängder av traumatiska upplevelser individen har fått. tänk er ett giga-mongo som inte ens kan prata, visserligen skylls det på kromosom fel osv, men det är ju egentligen så att föräldrarna var missbrukare eller konstant i argument med varandra, denna emotionella turbulens är vad som orsakade vissa beteenden i barnet när barnet växte upp...

kromosom fel, missbildningar, detta förekommer givetvis, men i många fall är autism en viss traumatik som är tillfällig....(går att korrigera) svårigheten är ju den att vi lever i ett samhälle där mentala problem ska ignoreras, och hanteras på ett kapitalistiskt, pragmatiskt och även fascistiskt sätt.

Folk ska medicineras snarare än att tas hand om, folk ses vara mekaniska varelser, en apparat som bör justeras enligt instruktions manualen......

vi har producerat allt för många människor, vi lever i ett samhälle där människor endas existerar så de kan försörja eliterna, människor blir därmed traumatiserade en-masse, inte konstigt att de lanserar vaccin för att minska på befolkningen. för många sönder-traumatiserade individer, trasiga leksaker, åt soptippen med er....

richard dawkins börjar prata om hur gynnsamt det är med kannibalism......
världen är på väg åt ett visst håll

"all i want to say is they don't really care about us" - michelle jaquesonne
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här