2026-03-23, 01:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om nu Folke inte kan vara bland folk(!), hur ska han då kunna vara i skolan?

Det verkar som om Folke behöver ha särskola, inte gå i vanlig klass.
På en särskola finns det specialpedagoger etc. som kan hjälpa Folke.
-Att Folkes föräldrar inte inser detta, och bara pratar om skolbuss greppar jag inte alls.
Citera
2026-03-23, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det verkar som om Folke behöver ha särskola, inte gå i vanlig klass.
På en särskola finns det specialpedagoger etc. som kan hjälpa Folke.
-Att Folkes föräldrar inte inser detta, och bara pratar om skolbuss greppar jag inte alls.
Inte ens de har väl undervisning för en person? Men om det nu är lösningen, varför har inte kommunen placerat honom där? De har ju det övergripande ansvaret. Vad har hänt under dessa tre år, för kommunen är ansvariga för att han får undervisning? Det finns ju hemundervisning som sista utväg. Föräldrarna kunde ju även själv kört honom till skolan om det nu löst problemet. De måste väl ändå bry sig mer om sitt barns utbildning än vem som får rätt? Överklaga kan man ju ändå göra.
Citera
2026-03-23, 04:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Inte ens de har väl undervisning för en person? Men om det nu är lösningen, varför har inte kommunen placerat honom där? De har ju det övergripande ansvaret. Vad har hänt under dessa tre år, för kommunen är ansvariga för att han får undervisning? Det finns ju hemundervisning som sista utväg. Föräldrarna kunde ju även själv kört honom till skolan om det nu löst problemet. De måste väl ändå bry sig mer om sitt barns utbildning än vem som får rätt? Överklaga kan man ju ändå göra.

Särskolan har undervisning i små grupper. I speciella fall bara en elev och lärare i skolbyggnaden, ett eget klassrum.
I mycket speciella fall så kan göra som så att kommer lärarna hem och hemundervisar.

Elever som har så svåra diagnoser, alltså farliga för andra och sig själva, kan inte åka buss. (Det finns faktiskt barn i hans ålder som är intagna på SiS."Utåtagerande".)
Citera
2026-03-23, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Så typiskt svenskt att tycka synd om alla som är lite konstiga. David Berkowitz gjorde också militärtjänstgöring och var till och med en sväng i Sydkorea. Han fick en honorable discharge i juni 1974. Så jag köper inte alls att spektrumtomtar inte klarar av krav. Det handlar mer om att du vill curla dem.
Jag har inte på något sätt sagt att de inte skulle klara det. Det jag har sagt är att de kommer bli bortsorterade direkt. Det är så det fungerar idag. Om det är rättvist eller ej är en annan fråga, men generellt vill inte militären ha dig om du har sådana diagnoser.
Citera
2026-03-23, 05:12
Medlem
Ichwills avatar
Folke får väl cykla till skolan, annars så får föräldrarna köra honom till skolan.
Citera
2026-03-23, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Sensorisk överbelastning. Det är mycket intryck på en buss.

Det sociala kan vara jobbigt. Även om man inte direkt måste prata med andra människor så innebär det interaktioner ändå.

Det kan också bli jobbigt om bussen är sen eller inställd. Autister har svårt för oförutsägbara händelser.

Jaha, vad händer om taxin är sen eller inställd då?
Citera
2026-03-23, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Det sa du i andra meningen, du ska utredas för att du förmodligen har adhd. Du är ju så jävla korkad att du ger svaret sen ställer frågan.
Korkad kan du vara själv
Jag blir inte hjälpt av en diagnos
Helt onödigt
Citera
2026-03-23, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Så att både du och dina anhöriga får det stöd som finns att tillgå.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Dom resurserna kan läggas på någon annan
Citera
2026-03-23, 06:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Ditt inlägg tyder på att du förstår ganska lite.

Ett utåtagerande barn är en fara för sig själv, för de andra barnen på bussen samt en trafikfara. Att anpassa kring hans enskilda funktionsnivå blir i detta fall gynnsamt för många människor.

Du verkar heller inte greppa att funktionsnivån inte är viljestyrd.
Hur gjorde man förr ?

Jo, man ställde krav på individen att uppföra sig.

Vad man får genom curlandet, är en person som snabbt vänjer sig vid att alltid få taxiresor, och som vuxen fyller man på med städning, det får någon annan ordna, för man mår ju så dåligt, osv.
Citera
2026-03-23, 06:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Korkad kan du vara själv
Jag blir inte hjälpt av en diagnos
Helt onödigt
Du får utskrivna lite sköna mediciner och kan säkert börja gå till bup med din kontaktperson osv. Tror du ska kika upp det
Citera
2026-03-23, 06:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Varför får man ens ångest av att åka buss?

Han har ju massa diagnoser. Varför får var och varannan unge damp när de spelar tv/datorspel.
Citera
2026-03-23, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Du får utskrivna lite sköna mediciner och kan säkert börja gå till bup med din kontaktperson osv. Tror du ska kika upp det
Bup?
När jag är 60 år
Du vakna upp
Jag har redan provat adhd medicin och mår skit av dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här