2026-03-21, 19:59
Medlem
rigbos avatar
Här är en lite udda historia.

Advokat missade överklagan – blev hotad och utpressad
https://www.gp.se/krim/advokat-missade-overklagan-blev-hotad-och-utpressad-.f5472355-e646-43ef-a145-2097fd4d483c (låst)

En 23-åring som tillhör Ali Khan-släkten dömdes till ett sex månader långt fängelsestraff för narkotikabrott och olovlig körning. Tillsammans med advokaten kom de överens om att överklaga till hovrätten. Advokaten åkte sedan på fjällsemester och glömde av att överklaga.

Advokaten försökte sedan gottgöra det hela med att erbjuda klienten 20-30 000 kr för att gottgöra det hela. Han höjer sedan till 100 000 kr men den dömde vill bla ha en bostadsrätt i Gårdsten värderad till 1,1 miljon.

Advokaten informerade även klienten om att han kunde anmäla honom till Advokatsamfundet men fick till svar att den dömde inte är en person som anmäler saker till myndigheter. Advokaten anmälde senare sig själv dit.

Citat:
Senare samma dag, den 5 januari, kontaktade han polisen och en förundersökning om utpressning och olaga hot startade.

– Jag erbjöd honom 100 000 kronor som kompensation för min miss. NN säger då att han inte accepterar detta utan ska ha två-tre miljoner och att han har folk överallt, vittnade den meriterade advokaten.

Han tillade:

– Han vet var jag jobbar, var jag bor och han kan lokalisera mina barn. Han säger att han har tillgång till ungar som utför våldsdåd till en låg ersättning och att jag kommer att få ångra mig.
När det närmade sig åtal kontaktade den kände advokaten polisen igen och tog hastigt tillbaka sina tidigare uppgifter.

– Vi är på "speaking terms" nu, yxan är nedlagd. Vi kommer att hitta en lösning på detta.

Förhörsledaren: Har du något mer att tillägga?

– Nej, det här bygger nog delvis på ett missförstånd. Och om jag skulle träffa honom i morgon på stan så tror jag att vi hade kramats och liksom skrattat för att det blev såhär.
Så dags var det för sent att stoppa processen, den rullade på utifrån advokatens initiala vittnesmål.

Under rättegången valde han, i sin roll som målsägande, att inte yttra sig överhuvudtaget.

Ali Khan-mannen dömdes till tre och ett halvt års fängelse för grovt olaga hot, försök till grov utpressning och grovt övergrepp i rättssak.

Den domen har överklagats av mannens nya företrädare. Under tiden avtjänar 23-åringen de sex månaderna för narkotikabrott och olovlig körning.
Vad tycker ni om advokatens agerande?

Var det smart av den dömde att åka på 3,5 års fängelse för ett sex månaders straff?

Någon som vet vilka de inblandade är?
Citera
2026-03-21, 20:02
Medlem
Kundalinis avatar
Hela den klanen kunde gott skickas tillbaka till Libanon eller Turkiet eller var de där arabkurderna nu kommer från.
Citera
2026-03-21, 20:15
Medlem
A (Advokaten): "Gött nytt! Sista dagen att överklaga var igår och jag bommade det helt från fjällstugan. Sorry för det. Hoppas jag kan kompensera på nåt sätt".

K (Klienten): "Jag tror snarare att du missade för att du tagit ett par glas. Inte mer än så. Sen önskar du gott nytt år. Som om det ska vara gött, att sitta inne halva året".

A (Advokaten): "Du kan sätta en kula i min panna point blank. Eller så ger jag dig 20-30 lax så är vi fortfarande kompisar".

Är detta verkligen professionell "advokatlingo" i dialog med en gängkriminell brottsling? Som dessutom avlönas med skattemedel?

Lutar åt en profilerad advokat bosatt i Göteborg med tveksam etisk och moralisk kompass, som inte sällan är förekommande i grova brottmål kopplade till gängkriminalitet. Om jag får gissa lever advokaten ett ganska utsvävande, och materiellt påkostat, liv på sin tveksamma, men mycket välavlönade, gärning som advokat.
Citera
2026-03-21, 20:17
Medlem
BalduinGrollers avatar
En bostadsrätt i Gårdsten är mer ett straff enligt mig.
Citera
2026-03-21, 20:19
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrocoy
A (Advokaten): "Gött nytt! Sista dagen att överklaga var igår och jag bommade det helt från fjällstugan. Sorry för det. Hoppas jag kan kompensera på nåt sätt".

K (Klienten): "Jag tror snarare att du missade för att du tagit ett par glas. Inte mer än så. Sen önskar du gott nytt år. Som om det ska vara gött, att sitta inne halva året".

A (Advokaten): "Du kan sätta en kula i min panna point blank. Eller så ger jag dig 20-30 lax så är vi fortfarande kompisar".

Är detta verkligen professionell "advokatlingo" i dialog med en gängkriminell brottsling? Som dessutom avlönas med skattemedel?

Lutar åt en profilerad advokat bosatt i Göteborg med tveksam etisk och moralisk kompass, som inte sällan är förekommande i grova brottmål kopplade till gängkriminalitet. Om jag får gissa lever advokaten ett ganska utsvävande, och materiellt påkostat, liv på sin tveksamma, men mycket välavlönade, gärning som advokat.

Vi kanske kunde bifoga advokaten när vi skickar till klanen till Libanon / Turkiet ?
Citera
2026-03-21, 20:21
Medlem
Väldigt oprofessionellt agerande av advokaten förutom anmälan till advokatsamfundet, vilket är det enda positiva jag hittar i den här historien.
Citera
2026-03-21, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo

Någon som vet vilka de inblandade är?

Från artikeln:

”Advokaten ingår i den grupp som ofta anlitas i avancerade brottmål. Han har fungerat som offentlig försvarare i flera uppmärksammade mediemål som handlat om mord, gänguppgörelser och sexuella övergrepp.

Dessutom är det ofta som brottsmisstänkta poliser valt just honom som företrädare, på grund av hans goda rykte.”

Kan det vara Bj*rn Hurt*g?

*=ö,i
Senast redigerad av Patrina 2026-03-21 kl. 20:52.
Citera
2026-03-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrina
Från artikeln:

”Advokaten ingår i den grupp som ofta anlitas i avancerade brottmål. Han har fungerat som offentlig försvarare i flera uppmärksammade mediemål som handlat om mord, gänguppgörelser och sexuella övergrepp.

Dessutom är det ofta som brottsmisstänkta poliser valt just honom som företrädare, på grund av hans goda rykte.”

Kan det vara Bj*rn Hurt*g?

*=ö,i

Tveksamt då han mest är verksam i Stockholmsområdet? Tveksamt att han hade tagit på sig ett uppdrag för en skitgrej och pendla hela vägen till Götet.
Citera
2026-03-21, 21:16
Medlem
Vem är advokaten ? Någson som har domen ?
Citera
2026-03-21, 21:25
Medlem
Dessa typer har ofta gangsteradvokater. Men även dessa kan förstås råka illa ut. High risk high reward.
Citera
2026-03-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Tveksamt då han mest är verksam i Stockholmsområdet? Tveksamt att han hade tagit på sig ett uppdrag för en skitgrej och pendla hela vägen till Götet.

Han är väl boråsare?
Citera
2026-03-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrina
Han är väl boråsare?

Okej, I stay corrected then. Vettefan var jag fick för mig att han arbetade runt huvudstaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in