Citat:
Ursprungligen postat av
exbit
Jag visste inte att man kallar det jordskred när marken lossnar från plan yta. Jag trodde det enbart innebar att det måste rasa från en höjd.
Marken bara lyser av blålera.
Hoppas hästen som verkar ligga under all bråte är död och att det gick fort.
"Utreds som grov allmänfarlig vårdslöshet"
Kan enskilda få stå till svars en sådan här gång?
Hur ska en markägare veta vilken sorts mark den bor på?
Det står också i artikeln att "ett jordskred kan komma av mänsklig påverkan".
Men gör det inte alltid det? Jag tänker när det rasar från höjder så brukar ju avverkning av skog och träd anses vara orsaken?
Eller kan mark sättas i rörelse av bara naturliga anledningar?
Jordbävningen är ett naturligt fenomen som kan leda till att lera (kvicklera) blir nästan som vatten. Annars kan man väl säga att kraftig nederbörd också kan vara en naturlig orsak till jordskred. Människor har bott här i 10 000 år så mänsklig aktivitet är på ett eller annat sätt alltid en bidragande orsak. Tror därför snarare att man resonerar kring om mänsklig aktivitet de senaste 5 åren bidragit. Ta exempelvis Tuve- och Surterasen så hade ju folk flyttat in i bostäderna så det var ju ett par års fördröjning. Skredet i Stenungsund var ju under pågående byggnation och E6 i Småröd var väl ett halvår efter att vägen var klar.
Inte omöjligt att grävarbete har utförts i närtid. Att det står en grävare på gården betyder inte nödvändigtvis att så skett då lantbrukaren kan utföra grävarbete på entreprenad.