2026-03-23, 06:41
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Men hur kan en markägare veta att den köper fastighet på mark som står på blålera?
Vem har ansvar från första början med vetskapen att det byggts på mark bestående av blålera och sedan låtit den egendomen fortsätta att försäljas?
Vem har ansvaret för det från första början?

Blålera är väl en naturlig beskaffenhet, inget fel i sig. Och en markägare har bara ansvar för skada gentemot andra fastigheter har jag för mig,

Ännu vet man inte säkert vad raset beror på, kan vara ett slukhål. Säg att gården byggts på en gammal bäckravin, som gett vika. Man kanske pumpat torrt i brunnen o.s.v.

Höbalarna som nån nämnde kan man ställa på högkant och rulla undan för hand, utan att köra in med hjullastare. Kan grannarna hjälpa till med, när man blåst faran över.
Citera
2026-03-23, 10:38
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Fastigheterna ser ju inte direkt nybyggda ut.
De är väl närmare 100år gamla byggnader.

Utan att veta bestämt så gissar jag på att man byggde lite hursom då på den tiden, i allafall på landet.

Jordras, lerskred är "vanligt" i området runt och nedåt Göteborgstrakten och har skett vid flertal tillfällen under åren.

Det är kvicklera i botten. Så fort något rör runt eller skakar leran blir den flytande, som nyponsoppa.

Nya E45 fick på vissa sträckor byggas på frigolitblock så vägbanan isoleras från leran och kan "flyta" ovanpå leran.

Sedan kom regnet och nog kunde vägen flyta men kanske inte som det var tänkt.

Lilla Edet 2024
https://static.bonniernews.se/images/8e/c2/8ec2529f943f4406bcc0f4f1d4492a2c/annan/1506@90.jpg

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/e45-avstangd-jordskred-over-vagen/
Citera
2026-03-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF

Höbalarna som nån nämnde kan man ställa på högkant och rulla undan för hand, utan att köra in med hjullastare. Kan grannarna hjälpa till med, när man blåst faran över.

Det där ser ut som skrotbalar.
Citera
2026-03-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Fastigheterna ser ju inte direkt nybyggda ut.
De är väl närmare 100år gamla byggnader.

Utan att veta bestämt så gissar jag på att man byggde lite hursom då på den tiden, i allafall på landet.

Nja, jag vill nog mena att man i många stycken förlade byggnader med större omsorg då än nu.

Den aktuella gården är ett bra exempel på hur man vinnlägger sig om att lägga byggnaderna i utkanten av gärdet där man stör produktionen ute på fälten så lite som möjligt.
Man ser också exempel på äldre gårdar som placerats med stor känsla för vindskydd, vattenavledning osv.

Men, man byggde efter sina förutsättningar!
Multitonmaskiner på larver fanns inte med i beräkningen, inte stora hårdgjorda ytor, inte omfattande schaktningsarbeten för ridbanor och dylikt och verkligen inte koncentrerade punktlaster om uppåt 100 ton i form av ensilagebalar staplade högt på liten yta.

Utvecklingen rusar framåt. Markförutsättningarna måste granskas när man gör förändringar på äldre gårdar.
Citera
2026-03-24, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Nja, jag vill nog mena att man i många stycken förlade byggnader med större omsorg då än nu.

Den aktuella gården är ett bra exempel på hur man vinnlägger sig om att lägga byggnaderna i utkanten av gärdet där man stör produktionen ute på fälten så lite som möjligt.
Man ser också exempel på äldre gårdar som placerats med stor känsla för vindskydd, vattenavledning osv.

Men, man byggde efter sina förutsättningar!
Multitonmaskiner på larver fanns inte med i beräkningen, inte stora hårdgjorda ytor, inte omfattande schaktningsarbeten för ridbanor och dylikt och verkligen inte koncentrerade punktlaster om uppåt 100 ton i form av ensilagebalar staplade högt på liten yta.

Utvecklingen rusar framåt. Markförutsättningarna måste granskas när man gör förändringar på äldre gårdar.
Ok. Mitt inlägg var till någon som påstod att det alltid, i hundrstals år funnits byggregler, att gårdsägaren borde kollat upp att dessa följts innan köpet av gården.
Att myndigheten som godkänt bygghandlingarna nu var ansvarig för raset och de ekonomiska värden som måste ersättas.
Jag svarade då att det inte fanns några vidare byggregler att följa på den tiden, för ca 100år sedan.
Att de byggreglerna kom först på 40-50talet.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-03-24 kl. 04:24.
Citera
2026-03-24, 07:05
Medlem
Känns anlagt. Försäkringspengarna är nog feta.
Citera
2026-03-24, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netchips
Känns anlagt. Försäkringspengarna är nog feta.

Kan vara en bra idé att fundera över ägarförhållanden innan man utmåla sig själv som en jubelidiot...

. (FB) Jordskred i Rödbo på norra Hisingen. 2026-03-20
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in