2026-03-20, 18:49
Avstängd
https://www.expressen.se/livsstil/halsa/inget-starkt-stod-for-cannabis-mot-angest/
Citat:
Förespråkare framhåller gärna att cannabis ska ha många positiva effekter på hälsan, särskilt psykisk hälsa. Men vad säger studierna?

Inte så värst mycket, enligt den hittills största forskningsöversikten om cannabis och psykisk hälsa.

Forskare gick igenom 54 redan publicerade studier där cannabis testats mot olika psykiska problem. De fann inga tydliga belägg för att cannabis hjälpte vid ångest, anorexi eller PTSD. Och det saknades helt studier där cannabis jämförts mot placebo vid depression.

https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(26)00015-5/fulltext
Citat:
The efficacy and safety of cannabinoids for the treatment of mental disorders and substance use disorders: a systematic review and meta-analysis
Kan vi nu en gång för alla lägga ned tugget att cannabis är bra mot ångest?
Citera
2026-03-20, 18:52
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.expressen.se/livsstil/halsa/inget-starkt-stod-for-cannabis-mot-angest/

https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(26)00015-5/fulltext

Kan vi nu en gång för alla lägga ned tugget att cannabis är bra mot ångest?

Verkar ju funka hur bra som helst för folk som har cancer och dödsångest.
Citera
2026-03-20, 19:25
Medlem
SoulOfSophias avatar
Det finns knappt några vettiga studier om detta! Dom är få och många av låg kvalitet.

Så nej, vi kan inte lägga ned "tugget" om att cannabis hjälper mot ångest. Men bra försök!

Vad tycker du vi ska göra med alla människor som upplever minskad ångest av att dom röker cannabis? Tycker du vi ska dra slutsatsen att dom alla ljuger?
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-03-20 kl. 19:29.
Citera
2026-03-20, 19:28
Medlem
zombie-nations avatar
Fast en metastudie för drygt 15 år sedan visade att SSRI inte var bättre än placebo mot depression.

Man kan "bevisa" vad som helst om man har bestämt sig innan vad man ska bevisa.
Citera
2026-03-20, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det finns knappt några vettiga studier om detta! Många är få och av låg kvalitet.

Så nej, vi kan inte lägga ned "tugget" om att cannabis hjälper mot ångest. Men bra försök!

Hmm. Hur upplever du detta, är cannabis ångestdämpande för dig?

För mig så förstärker cannabis hur jag redan mår, dvs om jag har ångest och röker så åker jag på sån cp-ångest.. fast om jag röker varje dag så har det väl lite lugnande effekt men man når ju aldrig samma nivå som vid sporadiskt bruk.
Citera
2026-03-20, 19:56
Medlem
Umarells avatar
Det spelar väl ingen roll vad vetenskapen säger om den motsäger det som drogliberaler vill höra.
Citera
2026-03-20, 19:58
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykterPundare
Hmm. Hur upplever du detta, är cannabis ångestdämpande för dig?

För mig så förstärker cannabis hur jag redan mår, dvs om jag har ångest och röker så åker jag på sån cp-ångest.. fast om jag röker varje dag så har det väl lite lugnande effekt men man når ju aldrig samma nivå som vid sporadiskt bruk.
Om jag spekulerar så tror jag att den upplevda förhöjda ångest eller paranoia som vissa beskriver i samband med cannabis (eller snedtrippar på psykedelika) beror på stigma och kriminalisering. Folk tänker kanske inte på det medvetet där och då men jag tror det är en undermedveten ångest, där det som folk får oro av/blir paranoida av är att dom gör något kriminellt och kan bli påkomna och få konsekvenser både juridiskt och framförallt socialt, samt att dom har tvingats köpa grejerna svart och därför kan det innehålla skumma grejer. Jag skulle gissa (i alla fall utifrån det jag vet idag) att detta är den enda orsaken till att det ens finns några negativa effekter överhuvudtaget i samband med cannabis/psykedelika.

Men som svar på din fråga så ja, för mig kan cannabis dämpa ångest, vilket jag tror är en sekundär effekt. Cannabis gör något med folks inre, folk får bättre karaktär av att röka cannabis. Cannabis påverkar på något sätt människor på ett spirituellt plan, åt liknande håll som psykedelika gör. Bland annat därför tycker jag det är ett brott mot mänskliga rättigheter att ha det förbjudet!
Citera
2026-03-20, 20:01
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Det spelar väl ingen roll vad vetenskapen säger om den motsäger det som drogliberaler vill höra.
Jo, det spelar stor roll vad vetenskapen säger. Varför tycker du inte att det gör det?
Citera
2026-03-20, 20:21
Medlem
Citat:
Om jag spekulerar så tror jag att den upplevda förhöjda ångest eller paranoia som vissa beskriver i samband med cannabis (eller snedtrippar på psykedelika) beror på stigma och kriminalisering. Folk tänker kanske inte på det medvetet där och då men jag tror det är en undermedveten ångest, där det som folk får oro av/blir paranoida av är att dom gör något kriminellt och kan bli påkomna och få konsekvenser både juridiskt och framförallt socialt, samt att dom har tvingats köpa grejerna svart och därför kan det innehålla skumma grejer. Jag skulle gissa (i alla fall utifrån det jag vet idag) att detta är den enda orsaken till att det ens finns några negativa effekter överhuvudtaget i samband med cannabis/psykedelika.

Men som svar på din fråga så ja, för mig kan cannabis dämpa ångest, vilket jag tror är en sekundär effekt. Cannabis gör något med folks inre, folk får bättre karaktär av att röka cannabis. Cannabis påverkar på något sätt människor på ett spirituellt plan, åt liknande håll som psykedelika gör. Bland annat därför tycker jag det är ett brott mot mänskliga rättigheter att ha det förbjudet!

Intressant perspektiv! Jag fattar vad du menar att cannabis är ett spirituellt hjälpmedel, den kan faktiskt göra otroligt mycket.. brukar säga att cannabis visar dig sanningen.

Självklart ett brott mot mänskliga rättigheter!! Att göra naturligt förekommande växter olagliga är för mig helt bisarrt och omänskligt.. men som tur är så har jag slutat bry mig, om någon vill torska mig för vad jag stoppar i min kropp så varsågoda kör på! Kommer fortsätta att göra som jag vill med mig själv.. fri vilja and all.

Mer braj till folket!
Citera
2026-03-20, 21:15
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Jo, det spelar stor roll vad vetenskapen säger. Varför tycker du inte att det gör det?
I inlägg #3 visar du prov på det jag skrev. Det var dig jag tänkte på.
Citera
2026-03-20, 22:32
Medlem
Sinnerstens avatar
Om man röker kan man uppleva minskad ångest, och det är därför så många röker precis som många upplever samma sak av öl.

Väldigt märklig slutsats.

Att ta bort ångest är liksom vad både alkohol och cannabis gör.
Citera
2026-03-21, 08:58
Medlem
Citat:

Mycket idiotiskt sagt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in