Citat:
Ursprungligen postat av
NykterPundare
Hmm. Hur upplever du detta, är cannabis ångestdämpande för dig?
För mig så förstärker cannabis hur jag redan mår, dvs om jag har ångest och röker så åker jag på sån cp-ångest.. fast om jag röker varje dag så har det väl lite lugnande effekt men man når ju aldrig samma nivå som vid sporadiskt bruk.
Om jag spekulerar så tror jag att den upplevda förhöjda ångest eller paranoia som vissa beskriver i samband med cannabis (eller snedtrippar på psykedelika) beror på stigma och kriminalisering. Folk tänker kanske inte på det medvetet där och då men jag tror det är en undermedveten ångest, där det som folk får oro av/blir paranoida av är att dom gör något kriminellt och kan bli påkomna och få konsekvenser både juridiskt och framförallt socialt, samt att dom har tvingats köpa grejerna svart och därför kan det innehålla skumma grejer. Jag skulle gissa (i alla fall utifrån det jag vet idag) att detta är den
enda orsaken till att det ens finns några negativa effekter överhuvudtaget i samband med cannabis/psykedelika.
Men som svar på din fråga så ja, för mig kan cannabis dämpa ångest, vilket jag tror är en sekundär effekt. Cannabis gör något med folks inre, folk får bättre karaktär av att röka cannabis. Cannabis påverkar på något sätt människor på ett spirituellt plan, åt liknande håll som psykedelika gör. Bland annat därför tycker jag det är ett brott mot mänskliga rättigheter att ha det förbjudet!