2026-03-21, 09:39
Medlem
Amsvartners avatar
Många upplever att dom är super-drivers på fyllan, då måste det va så.
Tillåt alkohol i trafiken!!
Citera
2026-03-21, 11:05
Medlem
Stenad-af-Ograss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fast en metastudie för drygt 15 år sedan visade att SSRI inte var bättre än placebo mot depression.

Man kan "bevisa" vad som helst om man har bestämt sig innan vad man ska bevisa.
Metastudier av detta slaget är ta mig fan cancer för forskning och vetenskap. Förmodligen är den också sponsrad av läkemedels, tobak eller alkoholindustrin.
Citera
2026-03-21, 11:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenad-af-Ogras
Metastudier av detta slaget är ta mig fan cancer för forskning och vetenskap. Förmodligen är den också sponsrad av läkemedels, tobak eller alkoholindustrin.

Mm, man får fundera på vem som beställt studien.
Citera
2026-03-21, 16:11
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susisen123
Mycket idiotiskt sagt

Kan du utveckla hur och varför det är "idiotiskt"?
Citera
2026-03-21, 16:13
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
I inlägg #3 visar du prov på det jag skrev. Det var dig jag tänkte på.
Jag förstod att det var mig du tänkte på.

Vad är det du tycker är fel med att skriva att det finns ett bristfälligt antal välgjorda vetenskapliga studier när det kommer till detta? Det är ju inte något jag hittar på utan det är ju sant? Hade jag hittat på det så hade jag förstått dig mer, men nu är det ju .... sant?
Citera
2026-03-21, 18:02
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag förstod att det var mig du tänkte på.

Vad är det du tycker är fel med att skriva att det finns ett bristfälligt antal välgjorda vetenskapliga studier när det kommer till detta? Det är ju inte något jag hittar på utan det är ju sant? Hade jag hittat på det så hade jag förstått dig mer, men nu är det ju .... sant?
Vad är bristfälligt? Att de är för få? Vad spelar det för roll om de är välgjorda? Vad pratar du egentligen om när du skriver så där?
Citera
2026-03-21, 18:34
Medlem
Citat:
Kan du utveckla hur och varför det är "idiotiskt"?
För att det självklart FINNS andra anledningar till att det kan gå dåligt när man tar psykadeliska droger än att man oroar sig för att det är olagligt och inte tillåtet?

Folk som har underlag för psykiska problem kan få psykotiska episoder som ändrar hur de är som människa för resten av deras liv, det behöver vara för att de var rädda för lagen menar du?

Edu pantad eller
Citera
2026-03-21, 20:46
Medlem
BackToHegels avatar
Det säger väl sig självt nästan, att droger fungerar mot ångest? I mörka perioder har jag varit glad att ha tillgång till cannabis, då jag annars hade varit tvungen att ta något annat som exempelvis alkohol.
Citera
2026-03-21, 20:49
Medlem
Citat:
Om jag spekulerar så tror jag att den upplevda förhöjda ångest eller paranoia som vissa beskriver i samband med cannabis (eller snedtrippar på psykedelika) beror på stigma och kriminalisering. Folk tänker kanske inte på det medvetet där och då men jag tror det är en undermedveten ångest, där det som folk får oro av/blir paranoida av är att dom gör något kriminellt och kan bli påkomna och få konsekvenser både juridiskt och framförallt socialt, samt att dom har tvingats köpa grejerna svart och därför kan det innehålla skumma grejer. Jag skulle gissa (i alla fall utifrån det jag vet idag) att detta är den enda orsaken till att det ens finns några negativa effekter överhuvudtaget i samband med cannabis/psykedelika.

Men som svar på din fråga så ja, för mig kan cannabis dämpa ångest, vilket jag tror är en sekundär effekt. Cannabis gör något med folks inre, folk får bättre karaktär av att röka cannabis. Cannabis påverkar på något sätt människor på ett spirituellt plan, åt liknande håll som psykedelika gör. Bland annat därför tycker jag det är ett brott mot mänskliga rättigheter att ha det förbjudet!
Orkar inte citera korrekt. Men om det kan vara negativt pga kommande represiva åtgärder, kan det väl lika gärna upplevas positivt för att någon sagt att det ska vara så.
Kopplat till placebo ovan
Citera
2026-03-22, 22:27
Medlem
Det kan finnas personer som blir hjälpt av det men i vissa fall så utlöser cannabis ångest faktiskt. I synnerhet varianter förädlade till att innehålla främst väldigt mycket thc/thca och knappt något av medicinska ämnena.

Det är mer cbd, cbn och dylikt som passar ångest mer tycker jag, och en del forskning.
Citera
2026-03-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R0b0t
Det kan finnas personer som blir hjälpt av det men i vissa fall så utlöser cannabis ångest faktiskt. I synnerhet varianter förädlade till att innehålla främst väldigt mycket thc/thca och knappt något av medicinska ämnena.

Det är mer cbd, cbn och dylikt som passar ångest mer tycker jag, och en del forskning.
Det mesta beror på vilka terpener specifika sorter innehåller.
Jag har två sorter på recept mot svår nervsmärta där ena har 22% thc och gör att hjärtat rusar samtidigt som man kan bli riktigt seg i skallen.
Den andra ligger på 27% thc men den blir jag lugn och avslappnad samt mer fokuserad utav.
Citera
2026-03-24, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Det mesta beror på vilka terpener specifika sorter innehåller.
Jag har två sorter på recept mot svår nervsmärta där ena har 22% thc och gör att hjärtat rusar samtidigt som man kan bli riktigt seg i skallen.
Den andra ligger på 27% thc men den blir jag lugn och avslappnad samt mer fokuserad utav.
Terpener spelar givetvis roll, mycket mer än man tror. Men tycker att ration på cannabinoider också gör det.

Själv är jag inget fan av thc, det påverkar det kognitiva negativt, gör vissa paranoida, ologiska. Jag mår bäst av att undvika det, men kanske är känslig för det också.
Tycker cbd/cbn isolat funkar bra, eller thcfritt destillat. Men det är inte riktigt samma sak som thc/psykoaktiva effekter utan främst mer lugnande medicinska effekter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in