2026-03-20, 17:42
Medlem
Riksreptilens avatar
De har relativ nyligen inför tre olika prisklasser för säten och har nu dragit en slutsats?

https://www.filmstaden.se/nyhet/alla-filmer-fran-99-kronor-pa-filmstadens-biografer/

" Vi vill göra bio mer tillgängligt för fler. Därför tar vi nästa steg i utvecklingen av zonpriser och sänker från-priset på nästan alla filmer till 99 kr. Samtidigt utökas den billigaste priszonen, vilket innebär att minst var fjärde stol nu kostar 99 kr i de allra flesta av våra salonger.

I IMAX- och VIP-salonger är från-priset högre än 99 kr, men inga biljettpriser höjs. Vissa specialvisningar - till exempel exklusiva konsertfilmer eller eventvisningar såsom våra populära filmmaraton - kan också vara undantagna från 99 kr. Ett sådant undantag finns ute till försäljning just nu, BTS World Tour-konserter som visas på utvalda biografer. "

Jag är skeptisk då jag tycker Filmstaden allmänt har för stor marknadsandel.
De lär drar in mer vinst på många besökare men främst om de köper en Yoshi popcornsbehållare.

https://www.filmstaden.se/nyhet/tavla-om-galaxens-coolaste-paskagg-och-super-mario-biljetter/
Citera
2026-03-20, 17:45
Medlem
One2Manys avatar
99 spänn är bättre än 0 spänn.

Bio är ett döende medium. Folk är inte längre intresserade av att sitta i två timmar i ett rum med störiga idioter för att se den senaste schlockfilmen från Hollywood med öronbedövande volym för 250 spänn och snarr för 200.

Hemmabio dödade bion.
Citera
2026-03-20, 17:47
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Vi vill göra bio mer tillgängligt för fler.

Ja, folk går inte längre på bio i samma utsträckning. Utförsbacken började när de uttalat förbjöd medhavda snacks, som grillad kyckling och couscous.
Citera
2026-03-20, 17:51
Medlem
Eurodiscos avatar
Toppen då kan ännu fler störande babbar och andra idioter gå på bio och kauzza. Vad kan gå fel. Själv har jag inte varit på bio på 15 år
Senast redigerad av Eurodisco 2026-03-20 kl. 17:56.
Citera
2026-03-20, 17:51
Medlem
Bio känns ovärt. Köp hellre hem god mat och kolla samma film hemma istället.
Citera
2026-03-20, 17:56
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk

Ja, folk går inte längre på bio i samma utsträckning. Utförsbacken började när de uttalat förbjöd medhavda snacks, som grillad kyckling och couscous.
Vi får se om de vidarutvecklar sina specialvisningar med s k stick- och barnvagnsbio med någon variant där man betalar 50-75 kr extra och får ta med eget snask och dryck (inga jordnötter eller starksprit).

De riktigt missnöjda hur ungdomarna uppför sig numera hade ev otur och hamnat på autismvänlig-bio?

https://www.filmstaden.se/tillganglig-bio/autismvanlig-bio/
Citera
2026-03-20, 17:58
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Ja man köper en projektor
Citera
2026-03-20, 18:02
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many

Bio är ett döende medium. Folk är inte längre intresserade av att sitta i två timmar i ett rum med störiga idioter för att se den senaste schlockfilmen från Hollywood med öronbedövande volym för 250 spänn och snarr för 200.

Hemmabio dödade bion.
Som jag förstår det har bio upplevt en uppgång sedan "Hemmabio dödade bion", men nu är det nog mobiltelefoner och "störiga idioter" som åter håller på att sänka intresset för biografbesök.

Förr hade dom flesta vett att inte störa övrig publik men det verkar helt ha försvunnit med en yngre och totalt söndercurlad generation, eller generationer.

Förr fans det vaktmästare som kastade ut störande personer, men det törs dom väl inte längre göra.
Eftersom då riskerar dom att bli knivskurna eller få "sin mamma knollad".

EDIT: Det är ett jävla väsen på bio nu för tiden också, man riskerar fan att bli hörselskadad om man glömt att ta med hörselproppar, framför att om det är få besökare i salungen då inget finns som dämpar ljudet.
Blir väl fortfarande typ ett besök per år, men lusten avtar för varje år.
Senast redigerad av sykkelpump 2026-03-20 kl. 18:06.
Citera
2026-03-20, 18:07
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Som jag förstår det har bio upplevt en uppgång sedan "Hemmabio dödade bion", men nu är det nog mobiltelefoner och "störiga idioter" som åter håller på att sänka intresset för biografbesök.

Förr hade dom flesta vett att inte störa övrig publik men det verkar helt ha försvunnit med en yngre och totalt söndercurlad generation, eller generationer.

Förr fans det vaktmästare som kastade ut störande personer, men det törs dom väl inte längre göra.
Eftersom då riskerar dom att bli knivskurna eller få "sin mamma knollad".

Det vetta fasen om jag hört, jag har enbart hört om en stadigt nedåtgående trend de senaste decennierna, i USA gick det rent åt helvete med antal besökare efter pandemin.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/biograferna-har-forlorat-miljontals-besokare-nu-vantar-viktigaste-tiden

Citat:
Antalet biobesök per år i Sverige har gått från 15,9 miljoner 2019, till 10,6 miljoner 2024. Trenden har länge pekat nedåt – och därför har storhelgerna blivit än viktigare.

– Vi ser ljust på framtiden, säger Oskar Kambring, chef på Filmstaden i Växjö.

Det där är ett ganska extremt tapp, runt 33% på fem år.

Tror det var The Critical Drinker som hade en bra YT-video om fenomenet
Citera
2026-03-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Toppen då kan ännu fler störande babbar och andra idioter gå på bio och kauzza. Vad kan gå fel. Själv har jag inte varit på bio på 15 år

Ja, om de skall ha någon chans att locka publik borde de kanske se till att det blir lite mer premiumkänsla av det, det blir det ju inte om man har massa drägg som inte kan föra sig i möblerat rum där.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen

Menar du vänta tills den kommer på VHS^H^H^HDVD^H^H^Hsläpps till allmänheten? Eller tänker du att du skall bereda dig tillgång till materialet utan att betala för den, eller för den delen ha rätt till det öht?

Trots allt så har de ju fortfarande möjlighet att erbjuda en premiumkänsla som normalt fölk har svårt att få till på hemmaplan, men ja som sagt de tycks inte sträva efter att erbjuda den så då lär de ju få svårt att konkurrera med soffan i vardagsrummet.
Citera
2026-03-20, 18:15
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:

Hemmabio dödade bion.
Ja, biografen går sakta mot sin död. Hemmabio är en starkt bidragande orsak, men också de störiga idioterna som du nämner. Vi vet alla vilka du menar.

Och när Josef Fares lämnade filmbranschen för att bli spelutvecklare visade han vart utvecklingen är på väg.
Citera
2026-03-20, 18:19
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Det vetta fasen om jag hört, jag har enbart hört om en stadigt nedåtgående trend de senaste decennierna, i USA gick det rent åt helvete med antal besökare efter pandemin.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/biograferna-har-forlorat-miljontals-besokare-nu-vantar-viktigaste-tiden

Det där är ett ganska extremt tapp, runt 33% på fem år.

Tror det var The Critical Drinker som hade en bra YT-video om fenomenet
Ja du kanske har rätt i att det stadigt minskat hela tiden, jag har nog upplevt att minskningen avtagit någon period men det vände kanske aldrig.
Jag är så gammal att jag mins VHS-spelarnas intrång på marknaden när man kunde hyra både film och "videobox" det var väl den första stöten. Både för bio och umgänge med andra över huvud taget, om man inte tittade på VHS tillsammans.
Sedan kom DVD och Blue-Ray och minskade intresset ytterligare för att tillsist stjälpas helt av streamingtjänster och en massa gratismaterial på nätet.

Bio skulle dock fortfarande vara trevligt, om man slapp en massa störande idioter och ljudnivån kunde hållas på en rimlig nivå. "Ljudeffekter" är i mitt tycke gravt överskattat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in