2026-03-19, 15:36
Medlem
Enligt en ny undersökning från NBC News har nu president Trump stöd från 100% av väljare som identifierar sig som MAGA.

Undersökningen från NCB News visar även att andelen väljare som identifierar sig som MAGA ökat från 28% i november 2024 till 30% idag.

(Tittar man bland samtliga väljare så ligger stödet för Trump enligt RCP på 42,3% vilket är något lägre än Obamas 43,4% men högre än Bushs 37,6% vid motsvarande tidpunkt på sin andra mandatperiod).

Amerikanska militära insatser är förstås alltid politiskt laddade och riskerar att alienera väljare. Men 90% av MAGA säger ändå att de är positiva till att regimen i Teheran försvinner.

Så frågeställningen för denna tråd är helt enkelt:

Har Tucker Carlson, Candace Owens och Marjorie Taylor-Greene fel när de säger att Trump övergett MAGA-rörelsen?
Är det inte snarare de själva som gjort det?

Jag kan absolut köpa en del av argumenten emot en militär insats, åtminstone om det skulle visa sig att Iran inte är så besegrade som de nu tycks vara utan konflikten håller på i flera månader och inte ger de resultat som man förväntar sig.

Däremot menar jag att de som säger att MAGA-rörelsen på något sätt kan frikopplas från Trump själv är ute och cyklar. På gott och ont är det nog Trump själv som faktiskt är MAGA och själv definierar vad rörelsen är för något. Medan personer som Tucker Carlson, Candace Owens och Marjorie Taylor-Greene kanske hakade på av ren politisk opportunism och nu är besvikna över att rörelsen lämnat dem bakom sig och gått vidare.
Citera
2026-03-19, 15:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Enligt en ny undersökning från NBC News har nu president Trump stöd från 100% av väljare som identifierar sig som MAGA.

Undersökningen från NCB News visar även att andelen väljare som identifierar sig som MAGA ökat från 28% i november 2024 till 30% idag.

(Tittar man bland samtliga väljare så ligger stödet för Trump enligt RCP på 42,3% vilket är något lägre än Obamas 43,4% men högre än Bushs 37,6% vid motsvarande tidpunkt på sin andra mandatperiod).

Amerikanska militära insatser är förstås alltid politiskt laddade och riskerar att alienera väljare. Men 90% av MAGA säger ändå att de är positiva till att regimen i Teheran försvinner.

Har Tucker Carlson, Candace Owens och Marjorie Taylor-Greene fel när de säger att Trump övergett MAGA-rörelsen?

Jag kan absolut köpa en del av argumenten emot en militär insats, åtminstone om det skulle visa sig att Iran inte är så besegrade som de nu tycks vara utan konflikten håller på i flera månader och inte ger de resultat som man förväntar sig.

Däremot menar jag att de som säger att MAGA-rörelsen på något sätt kan frikopplas från Trump själv är ute och cyklar. På gott och ont är det nog Trump själv som faktiskt är MAGA och själv definierar vad rörelsen är för något. Medan personer som Tucker Carlson, Candace Owens och Marjorie Taylor-Greene kanske hakade på av ren politisk opportunism och nu är besvikna över att rörelsen lämnat dem bakom sig och gått vidare.
Hur skulle det nånsin kunna bli 100% om du samtidigt tar upp den andra gruppen som krigar internt inom Maga och drar åt andra hållet?

För övrigt vittnar det i stort sett om ingenting inför kommande val.
Maga står inte på egna ben.
Citera
2026-03-19, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hur skulle det nånsin kunna bli 100% om du samtidigt tar upp den andra gruppen som krigar internt inom Maga och drar åt andra hållet?
Som i alla undersökningar så gör man ett slumpmässigt urval vilka som tillfrågas. Antar att varken Carlson, Owens eller Taylor-Greene deltog i undersökningen.

Min poäng är inte att alla inom rörelsen, hur man nu än väljer att definiera den, tycker precis likadant. Jag menar bara att bilden av att rörelsen skulle vara särskilt splittrad inte stämmer. Sen kan man förstås tycka att alla inom Maga är idioter om man vill det, men de tycks åtminstone vara enade idioter i så fall.

Citat:
För övrigt vittnar det i stort sett om ingenting inför kommande val.
Maga står inte på egna ben.
Så är det naturligtvis, om 30 procent av väljarkåren identifierar sig som Maga så räcker det såklart inte bara ha stöd från den gruppen. Och tittar vi framåt mot midterms i november så är ju Trump själv inte på valsedeln, vilket eventuellt är en nackdel för republikanerna.
Citera
2026-03-19, 15:52
Medlem
Citat:
MAGA gives Trump 100% approval rating in new poll, leaving CNN analyst stunned
Va? Det är väl lika förvånande som att 100% av Taylor Swift's fans gillar hennes musik?
Citera
2026-03-19, 16:01
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Trumps ledning är MIGA (MAKE ISRAEL GREAT AGAIN) om man är MAGA supporter då är man helt efterbliven i detta fallet.
Citera
2026-03-19, 16:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Som i alla undersökningar så gör man ett slumpmässigt urval vilka som tillfrågas. Antar att varken Carlson, Owens eller Taylor-Greene deltog i undersökningen.

Min poäng är inte att alla inom rörelsen, hur man nu än väljer att definiera den, tycker precis likadant. Jag menar bara att bilden av att rörelsen skulle vara särskilt splittrad inte stämmer. Sen kan man förstås tycka att alla inom Maga är idioter om man vill det, men de tycks åtminstone vara enade idioter i så fall.
Det är ju inte så iom att du räknar upp det andra kristna lägret.
Du skriver 100%.

Det är splittrat inom Maga och det vet du likaväl som mig.
Det började redan när Tucker Carlson bjöd in neonazisten Fuentes som fick orera fritt i ett par timmar och har blivit mer och mer uppenbart iom kriget i Iran.

Vad är det egentligen du vill uppnå?

Visa på att det är orubbat bo eller att Harmageddon-falangen kommer vinna?
Citera
2026-03-19, 16:19
Medlem
Citat:

100% av alla som stödjer socialdemokraterna stödjer socialdemokraterna, vad fan vill du få sagt med den här tråden?
Citera
2026-03-19, 16:24
Medlem
Citat:
Du skriver 100%.
Det är undersökningen från NBC News som säger 100%. Givetvis är det så med alla undersökningar att de inte exakt speglar verkligheten. Min poäng är bara att splittringen inom rörelsen är väldigt mycket mindre än vad vissa tidigare Maga-profiler vill göra gällande.

Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
100% av alla som stödjer socialdemokraterna stödjer socialdemokraterna, vad fan vill du få sagt med den här tråden?
Du har säkert inte följt debatten så noga, men vissa personer, som Tucker Carlson, Candace Owens och Marjorie Taylor-Greene, menar nämligen att stöd för MAGA inte är detsamma som stöd för Trump. Undersökningen slår fast att de har fel.
Citera
2026-03-19, 16:35
Medlem
Glostrups avatar
Jaha, jag trodde att det bara var 99,93% av maga som stöttar Trump - samma siffror som i Trumps drömland Nordkorea. För det är bara i Nordkorea, Turkmenistan och i fantasin som stödet för en ledare ligger på såna nivåer.

Alla trovärdiga mätningar visar förvisso på ett förvånande stort fortsatt stöd för Trump inom magasekten, men det ska till en lögnare av Baghdad Bobs eller Karoline Leavitts kaliber för att kunna hävda 100% eller ens nära de siffrorna utan att brista ut i skratt.

Och trots magas uppenbara grava självskadebeteende så kan det nog bli en ganska ordentlig omställning i stödet för Trump när dubbelsmockan trumptariffinflation och trumpkrigsoljepris träffar extrasmockan trumpborttagensocialhjälp. Men man vet aldrig med maga, när man tror att till och med de har nått höjden av korkskallighet så lägger de ibland in en högre växel.

+ Trump; ”fredspresidenten”
+ Trump; ”fixar inflationen”
+ Trump; ”sätter amerikaner först”
= Trump drar världen in i ett globalt krig som han inte kan kontrollera, varpå inflationen eskalerar pga oljepriser, amerikanerna blir ännu fattigare och det enda sättet att lösa upp problemen i Hormuzsundet kommer att vara att skicka in amerikanska trupper i en krigszon vilket ofelbart kommer att leda till förluster.

maga är så katastrofalt lurade att man nästan (men bara nästan) tycker synd om dem.
Citera
2026-03-19, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Alla trovärdiga mätningar visar förvisso på ett förvånande stort fortsatt stöd för Trump inom magasekten, men det ska till en lögnare av Baghdad Bobs eller Karoline Leavitts kaliber för att kunna hävda 100% eller ens nära de siffrorna utan att brista ut i skratt.
Eller NBC News eller CNN eftersom det är de som gjort undersökningen respektive väljer att i detalj berätta om den.
Citera
2026-03-19, 16:43
Medlem
zergrushs avatar
Att det republikanska Qanon-partiet är en ren personkult är inga nyheter. Det har vi vetat sedan ett decennium(+) tillbaka, lol.

Mer intressant är att de är rena landsförrädare, isåfall:
https://www.brookings.edu/articles/how-the-gop-became-the-party-of-putin/
How the GOP became the party of Putin
If Republicans put country before party, they would want to know what the Russians did, why they did it and how to prevent it from happening again. But that, of course, would raise questions implicating Donald Trump and all those who have enabled him, questions that most Republicans prefer to remain unanswered.
Citera
2026-03-19, 16:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är undersökningen från NBC News som säger 100%. Givetvis är det så med alla undersökningar att de inte exakt speglar verkligheten. Min poäng är bara att splittringen inom rörelsen är väldigt mycket mindre än vad vissa tidigare Maga-profiler vill göra gällande.
Splitten har ganska nyligen börjat röra på sig sen Tucker Carlson inviterade Fuentes.
Kriget har nyss startat som de opponerar sig emot.

Om det fortsätter och Trump inte tar ut seger varannan dag. Guess what...

Vill du ge sken av orubbat bo? United we stand?

Jag börjar faktiskt undra om Kirk ändå inte fungerade som en sorts brandvägg.
Vad jag nu än tycker om honom.

För efter hans död är det som om fan själv släppts lös inom Maga - med andra sidan av idioter som tolkar kriget som att Trump uppfyller profetior och sjunger lovsånger om Harmageddon.

För övrigt är det kommande val som är av intresse.
Oavsett om Maga skulle enas till 100% och sjunga unisont "We Shall Overcome" .
Senast redigerad av develi 2026-03-19 kl. 16:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in