2026-03-18, 17:48
Medlem
Jag var iväg och beställde en fabriksny bil och funderar redan lite över vad man behöver tänka på i samband med leveransen? Så klart att kolla så man fått rätt version och den utrustning man beställt. Men vad mer? Alla tips tas tacksamt emot.

Och hur görs ägarbytet idag? Fixar bilhandlaren det direkt hos Transportstyrelsen? Längesedan jag köpte ny bil och på den tiden skickade bilhandlaren in om ägarbytet skriftligt.
Citera
2026-03-18, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Jag var iväg och beställde en fabriksny bil och funderar redan lite över vad man behöver tänka på i samband med leveransen? Så klart att kolla så man fått rätt version och den utrustning man beställt. Men vad mer? Alla tips tas tacksamt emot.

Och hur görs ägarbytet idag? Fixar bilhandlaren det direkt hos Transportstyrelsen? Längesedan jag köpte ny bil och på den tiden skickade bilhandlaren in om ägarbytet skriftligt.

Allt pappersarbete var klar när jag köpte ny bil sist 2021.. Trodde att jag bara skulle få nycklarna och åka där ifrån men icke bilen skulle rullas in i ett visningsrum är väl bra så man kan se repor osv men sedan skulle alla funktioner förklaras osv men jag förklarade snällt att jag hade bråttom och behövde åka..
Citera
2026-03-18, 17:55
Medlem
Ruskartuppens avatar
Kolla leveransskador, rör inte bilen innan du godkänt att det inte var några skador. Ja då privatpersoner kan göra ägarbyte digitalt lär även handlaren gå den vägen
Citera
2026-03-18, 18:28
Medlem
Connykrims avatar
Går igenom bilen med säljaren.
Skriver över bilen på dig med säljaren

Sen får du åka!
Citera
2026-03-18, 18:34
Medlem
Hämtat ut 5 "fabriksnya" bilar senaste 3 åren och har aldrig varit med om en enda "leveransskada" detta är ju självklart något som bilhandlaren kollar åt dig väldigt noga innan du ens hämtar upp den. Hämtade dock ut en ny Audi A5 där en Matrix lykta hade gått sönder då bilen började varna för det och det bytte självklart dom gratis på garantin.

Ägarbytet görs digitalt via bank-id och är något som försäljaren självklart redan har fixat så det går på 1minut
Citera
2026-03-18, 18:51
Medlem
Glöm inte försäkring.
Citera
2026-03-18, 19:20
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553

Vad är det för bil?
Är det tex en Tesla finns det massor du bör kolla upp innan du hämtar ut den. I andra fall brukar det vara lugnt! Sällan det är skador.
Citera
2026-03-18, 19:43
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av achoooklar
Hämtat ut 5 "fabriksnya" bilar senaste 3 åren och har aldrig varit med om en enda "leveransskada" detta är ju självklart något som bilhandlaren kollar åt dig väldigt noga innan du ens hämtar upp den. Hämtade dock ut en ny Audi A5 där en Matrix lykta hade gått sönder då bilen började varna för det och det bytte självklart dom gratis på garantin.

Ägarbytet görs digitalt via bank-id och är något som försäljaren självklart redan har fixat så det går på 1minut

Har aldrig behövt göra något med bankid när jag köpt bil av bilhandlare. Bara skriva under köpet, sen har bilhandlare fixat allt.
Citera
2026-03-18, 21:55
Medlem
Bluebeast72s avatar
Sista vi köpte ny bad vi om övertäckt bil o skumpa vid överlämnandet. Detta sätter Volkswagen perfekt, alla papper klara, takbox på köpet o skumpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in