2026-03-18, 11:04
Medlem
Cristuphers avatar
Hej,
Tar gärna emot råd kring ett val jag funderar på 👇

Står mellan två alternativ:

**Alternativ 1:**
Köpa en begagnad elbil (budget runt 300k)
→ Kommer köra ca 20 mil i veckan
Alternativ här tänker jag: ID4, Model Y (känns bäst men försäkringen är dyr), EV6, Ioniq 5.

**Alternativ 2:**
Köpa en så billig bil som möjligt (bensin/diesel)
→ Köra ca 4–5 mil i veckan
→ Tanken är att byta till elbil om ~1,5 år
→ Gärna automat, men det är väl där dyr servicekostnader eventuellt ligger

---

Lite hur jag tänker:

* Elbil: högre inköp men lägre drift (el + mindre service)
* Fossil: väldigt låg inköpskostnad men lite högre drift – dock kör jag ju ganska lite i det scenariot

Jag är mest ute efter **lägsta totala kostnad**, inte nödvändigtvis “roligaste” bilen.

---

Frågor:

* Vad hade ni gjort i min sits?
* Är det värt att “gå in i el direkt” eller bättre att vänta?
* Hur mycket påverkar värdeminskningen på en elbil i den här prisklassen (~300k)?

Tar gärna konkreta exempel också 🙏
Citera
2026-03-18, 11:15
Medlem
En aspekt jag skulle väga mycket tungt är: Finns det tillgång till kompetent elbilsverkstad i ditt närområde?
En, inte allt för ny, fossilbil kan nästan vilken som helst liten byverkstad reparera.

Så hur bor du?
På vischan eller i storstad?

Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att köpa annat än ny elbil - men gärna något begagnad fossilbil.

Tänk även på att det kostar att installera eluttag för elbil och att elen kommer att bli mycket dyrare.
Citera
2026-03-18, 11:21
Medlem
Cristuphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
En aspekt jag skulle väga mycket tungt är: Finns det tillgång till kompetent elbilsverkstad i ditt närområde?
En, inte allt för ny, fossilbil kan nästan vilken som helst liten byverkstad reparera.

Så hur bor du?
På vischan eller i storstad?

Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att köpa annat än ny elbil - men gärna något begagnad fossilbil.

Tänk även på att det kostar att installera eluttag för elbil och att elen kommer att bli mycket dyrare.

Ja men det tror jag, bor inne i en storstad. Varför tänker du hellre ny elbil en begagnad? Stor värdefall på nya ju
Citera
2026-03-18, 11:35
Medlem
2560ps avatar
Om du ändå ska köra elbil om 1,5 år ser jag inte vitsen med att köpa en interimbensinare. Vem vet hur det ser ut med stödpengar då? Köp el direkt.
Citera
2026-03-18, 11:39
Medlem
Benis. Finns ju knappt några laddstolpar
Citera
2026-03-18, 11:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hur kommer det sig att du kommer köra längre varje vecka om du har en elbil?

Ska man köpa elbil så är det viktigt att man har garanti på batteriet kvar så länge man tänkt äga bilen och också så att det finns lite kvar tills nästa ägare ska ta över för annars skulle jag själv inte ens ta i en elbil. Att köra en elbil utan batterigaranti är bara intressant om någon kastar bilen efter dig.
För er elbilsfanatiker så betyder detta inte att batteriet kommer gå sönder men det kan göra det och kostnaden är då gissningsvis mer än vad bilen då är värd.
En fossilbil har fortfarande ett värde då man faktiskt själv (om man är jävligt händig) byta en motor själv som går att hitta för en ok peng.

En bilhandlare sa till mig att ska man äga en ny elbil så leasa då andrahandsvärdet inte är så kul.

Titta också över försäkringspremien då den ofta är högre på en elbil. Kan skilja många tusen så den billigare servicen och driften kanske snabbt äts upp.
Citera
2026-03-18, 12:19
Medlem
Cristuphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur kommer det sig att du kommer köra längre varje vecka om du har en elbil?

Ska man köpa elbil så är det viktigt att man har garanti på batteriet kvar så länge man tänkt äga bilen och också så att det finns lite kvar tills nästa ägare ska ta över för annars skulle jag själv inte ens ta i en elbil. Att köra en elbil utan batterigaranti är bara intressant om någon kastar bilen efter dig.
För er elbilsfanatiker så betyder detta inte att batteriet kommer gå sönder men det kan göra det och kostnaden är då gissningsvis mer än vad bilen då är värd.
En fossilbil har fortfarande ett värde då man faktiskt själv (om man är jävligt händig) byta en motor själv som går att hitta för en ok peng.

En bilhandlare sa till mig att ska man äga en ny elbil så leasa då andrahandsvärdet inte är så kul.

Titta också över försäkringspremien då den ofta är högre på en elbil. Kan skilja många tusen så den billigare servicen och driften kanske snabbt äts upp.

Om vi har elbil så skulle min fru använda den till jobbet två dagar i veckan, då hon kan ladda där billigt. Men eftersom busskort och tullar är typ samma kostnad så finns det egentligen inget större behov av att ta bilen till jobbet om det inte är el.

Jag precis att helförsäkra en elbil kommer kosta runt 1500 kr i månaden vilket känns mycket när man bara kör 20 mil i veckan. En gammal bensinbil så skulle man köra halvförsäkring för 500 kr.
Citera
2026-03-18, 12:22
Medlem
BombaySaphires avatar
Absolut aldrig elbil. Jag har bara dåliga erfarenheter av elbilar.
Citera
2026-03-18, 12:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cristupher
Om vi har elbil så skulle min fru använda den till jobbet två dagar i veckan, då hon kan ladda där billigt. Men eftersom busskort och tullar är typ samma kostnad så finns det egentligen inget större behov av att ta bilen till jobbet om det inte är el.

Jag precis att helförsäkra en elbil kommer kosta runt 1500 kr i månaden vilket känns mycket när man bara kör 20 mil i veckan. En gammal bensinbil så skulle man köra halvförsäkring för 500 kr.

Ok, då är jag med.
Hur är planen att ladda om din fru inte skulle åka till jobbet på två veckor?
Är det cirkelK som gäller då eller har du möjlighet att hyra parkering med laddstolpe?

Bara helförsäkringen av elbilen kommer äta upp vinsten med just elbil. Man kan köra många tullpassager och mil för 1000kr/mån.
Citera
2026-03-18, 12:46
Medlem
Cristuphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ok, då är jag med.
Hur är planen att ladda om din fru inte skulle åka till jobbet på två veckor?
Är det cirkelK som gäller då eller har du möjlighet att hyra parkering med laddstolpe?

Bara helförsäkringen av elbilen kommer äta upp vinsten med just elbil. Man kan köra många tullpassager och mil för 1000kr/mån.

Då är planen att bygga laddstolpe hos svärföräldrarna då vi ofta är på besök och kan då ladda där. Men ja, vi har alltså ingen egen laddstolpe men tror jobb+anhöriga och i enstaka fall offentligt laddplats borde funka bra.

Försäkringen för oss är dyr även för vanlig bil, tror 1000 kr för vanlig bensin och 1500 för elbil men om man tar en väldigt gammal bensin så kan man köra halvförsäkring på 500 kr vilket känns mer rimligt om man bara låter bilen stå.
Citera
2026-03-18, 12:54
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cristupher
Då är planen att bygga laddstolpe hos svärföräldrarna då vi ofta är på besök och kan då ladda där. Men ja, vi har alltså ingen egen laddstolpe men tror jobb+anhöriga och i enstaka fall offentligt laddplats borde funka bra.

Försäkringen för oss är dyr även för vanlig bil, tror 1000 kr för vanlig bensin och 1500 för elbil men om man tar en väldigt gammal bensin så kan man köra halvförsäkring på 500 kr vilket känns mer rimligt om man bara låter bilen stå.

Du verkar ju vara en förnuftig snubbe som ser till det praktiska, och inte en fanatisk techbro. Då skulle jag alla gånger rekommendera en äldre ICE före el, avsevärt mindre huvudbry. Personligen kör jag en 16 år gammal dieselskåpbil, den drar 0,45 (som jag kör den), och kostar någon hundring i försäkring. Dessutom har den noll skärmar och riktiga knappar och reglage.

Jag fick den f.ö. gratis, men det kan man ju inte gärna räkna in i kalkylen. Hade jag köpt den (när jag fick den, 3 år sedan) hade den kostat mig ca 50k. Har lagt ~500 kr på den för service, men jag gör det iofs själv.
Citera
2026-03-18, 12:59
Medlem
Cristuphers avatar
Hittade två exempel som är intressant:
https://www.bilia.se/bilar/sok-bil/toyota/auris/wgn062/
Toyota Auris mildhybrid, 130k. Vad tror ni den kan säljas för om 1 år om man lagt på några 100m extra miltal?

https://carplus.se/pre-owned/nissan-leaf-n-connecta-40kwh-m2022/?o=eyJvcmRlci1jaG9zZW4tbGVhc2luZy1wZXJpb2QiOjE4LCJ vcmRlci1jaG9zZW4tbWlsZWFnZSI6MTUwMH0%3D leasa en begagnad. Kostar bara 3500 kr i månaden för 1500m, inklusive försäkring, avtal på 18 månader. Ingen jätterolig bil vad jag förstår men gör väl jobbet och så kanske man kan köpa en roligare bil om 18 månader när behovet är större.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in