Citat:
Ursprungligen postat av
Minkapten
Hur lång ska den här dieten vara? Livslång? Ska man aldrig få ha en dag och äta vad man vill? Eller ska man småäta lite när som istället?
eller...ska man aldrig mer få äta något som har mkt kalorier?
Alla hobbytränare här inne har lika fel tänk.
en VANLIG person som har som mål att gå ner i vikt utan att ha en specifik procent på kroppsfettet eller har en skarp deadline (och nej sommaren räknas inte) kan utan några osm helst problem ha sådana dagar.
Man räknar baklänges istället. Mellan nyår och nyår. 365 dagar. Då ska dessa personer inte äta gott 52 dagar för då kommer resultatet vara förgäves. Det är så verklighetsfrånvänt.
MEN! Ska man tävla och satt upp sig på den tävlingen. Ja då finns det ett mål där man är en kortare period. Då ska man vara väldigt strikt. Alla andra? Nej.
Nej vad det handlar om är att förändra sina rutiner o utöver det att äta lite mindre samt ända sin kost.
För att uppnå en konstant vikt krävs allt detta, men för att ställa om krävs ett längre förlopp, det går inte o tro att man ska trycka ner sig i vikt på 2-3 månader o tro man stannar där, det gör nästan ingen.
För mig handlar det om ett halvår med detta sätt, därefter gradvis ökning i ännu 6 månader, dvs ett helt år, Genom detta kan jag vänja kroppen samt alla signaler till en annan hållning till just maten, men visst jag kommer kunna gå på julbord osv men för att kunna nå dit med gott samvete krävs att jag nått min ideal vikt samt hållit den en längre tid.
Det är just här 95% gör helt fel, man tror man kan äta, man tror man bara behöver någon månad osv, nej det krävs minst 1 år, därefter är det enklare o hålla vikten, ta fest, julbord osv enda jag behöver hålla i schack handlar om just enbart dessa 2,5 kilo som tar 4 dagar att få bort.