2026-03-15, 23:32
Medlem
Rumpkorvens avatar
Semestern börjar och vi är tre stycken som behöver planera semestern så att det finns någon på plats under vissa veckor. Jag har småbarn och förskolan är stängd under dessa 4 veckor som jag önskar ledigt. De andra vill också ha ledigt under dessa fyra veckor. De är äldre och har vuxna barn. Jag kan tycka att de fanimej får offra sig lite för mig som har småbarn. Jag vill gärna vara med dem under semestern.

Jag brukar offra mig för de andra, men de ska fan inte offra sig tillbaka någon gång. De hittar alltid på massa ursäkter för att få igenom semesterveckorna de vill ha. Vad ska jag göra?
Citera
2026-03-15, 23:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Semestern börjar och vi är tre stycken som behöver planera semestern så att det finns någon på plats under vissa veckor. Jag har småbarn och förskolan är stängd under dessa 4 veckor som jag önskar ledigt. De andra vill också ha ledigt under dessa fyra veckor. De är äldre och har vuxna barn. Jag kan tycka att de fanimej får offra sig lite för mig som har småbarn. Jag vill gärna vara med dem under semestern.

Jag brukar offra mig för de andra, men de ska fan inte offra sig tillbaka någon gång. De hittar alltid på massa ursäkter för att få igenom semesterveckorna de vill ha. Vad ska jag göra?

Varför måste förskolan vara stängd? Kommer de och kidnappar ditt barn om du vill ha det hemma?
Citera
2026-03-15, 23:37
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför måste förskolan vara stängd? Kommer de och kidnappar ditt barn om du vill ha det hemma?
Sambon har ett jobb som gör att hon inte kan vara ledig andra veckor än dessa 4 veckor, så för att vi ska få vara tillsammans under semestern allihopa så måste jag få dessa 4 veckor. Fattar du?
Citera
2026-03-15, 23:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Sambon har ett jobb som gör att hon inte kan vara ledig andra veckor än dessa 4 veckor, så för att vi ska få vara tillsammans under semestern allihopa så måste jag få dessa 4 veckor. Fattar du?

OK, så du vill matcha din ledighet med sambons. Mejkar mer sense.
Citera
2026-03-15, 23:45
Avstängd
Citat:

Då tycker jag du ska tala om det för dina kollegor att nu jäklar ska jag ha ledigt och ni får stå tillbaka eller är du bara feg och vågar inte säga ifrån!
Citera
2026-03-16, 00:19
Medlem
Fantens avatar
Uhm, det är la bara att ta hand om dina skrevtroll på semestern? Varför ska andra drabbas för dina val?
Citera
2026-03-16, 00:24
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Uhm, det är la bara att ta hand om dina skrevtroll på semestern? Varför ska andra drabbas för dina val?

Han ska ta hand om dem. Han menar att de andra kollegorna inte har barn i dagisålder så för dem är det sak samma att dagis är stängt.
Citera
2026-03-16, 00:27
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Han ska ta hand om dem. Han menar att de andra kollegorna inte har barn i dagisålder så för dem är det sak samma att dagis är stängt.
Jag förstår ändå inte problemet. Det är ju hans ungar, varför skulle någon annan ställa upp för honom för att hans skrevtroll existerar? Ska man särbehandlas för att man har barn eller vad är han ute efter?
Citera
2026-03-16, 00:28
Medlem
För barnens skull kanske det är bättre de får fem veckor? Du skjuter din semester en vecka så tar sambon barnen en vecka, tre tillsammans och så tar du en vecka själv. Bäst för alla.
Citera
2026-03-16, 00:42
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

På större arbetsplatser brukar det vara perioder, man får den period man inte hade i fjol. Kan i vissa fall byta mellan varandra. De allra flesta vill ha industrisemestern dvs. Juli då alla andra inklusive sambon/frun är lediga så det brukar vara ett krig på strupen varje år. Samma problem år efter år..

Nej, jag skulle inte "offra mig" för någon som har småbarn. Blir ungefär vartannat år man får som man vill. Ingen offrade sig för mig när jag hade småbarn och du kommer inte offra dig för någon annan heller när dina barn vuxit upp.
Citera
2026-03-16, 00:44
Medlem
Onanikrems avatar
Fulknepet du kan göra är att ta pappaledigt den perioden du vill vara ledig, mycket vanligt på de flesta arbetsplatser. Inte så populärt bland kollegorna dock.
Citera
2026-03-16, 05:43
Medlem
tnems avatar
Citat:

Det brukar finnas en förskola som har sommaröppet i kommunen, har du letat efter en annan förskola?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in