Citat:
Ursprungligen postat av
Iq143
Vilka uppgifter mer exakt hade du tänkt dig i denna tjänst?
jag tänkter mig nått i stil med:
* prisanalys: hur objektet står sig mot liknande försäljningar i området, pris per kvm, rimligt värdeintervall och uppskattat maxbud
* föreningsanalys: skuldnivå, avgift, underhållsplan, planerade större åtgärder och sådant som kan påverka månadsavgiften framåt
* områdesanalys: hur området utvecklats prismässigt över tid och om det verkar vara stabilt, undervärderat eller överhettat
* skolor och förskolor: hur de närliggande skolorna står sig jämfört med snittet i kommunen och landet, eftersom det är relevant även för folk som inte har barn idag men tänker långsiktigt
* kommunala planer: planerade byggen, detaljplaner, förtätning, trafiklösningar, nya bostäder eller annat från kommunens sida som kan påverka trivsel, utsikt, buller eller framtida värde
* vardagsfaktorer: kommunikationer, service, restid och andra praktiska saker som faktiskt påverkar hur attraktiv bostaden är.
Sedan som snågon nämnde här så skulle störning och brottstastik kanske vara värdefullt.
Det jag försöker få fram är alltså inte bara rådata utan: “vad betyder detta för just den här bostaden?”
en stark förening + okej pris + bra kommunikationer kan tala för köp,
medan kommande renoveringar, svaga skolor eller stora planerade byggen precis intill kan vara sådant som borde påverka hur högt man vill buda.
Så tanken är mer en samlad mini due diligence för vanliga köpare, inte bara en prisgissning.