2026-03-15, 20:44
Medlem
Jag funderar på att bygga en tjänst där man kan söka på en adress och få fram en rapport om bostaden och området innan man köper.

Lite som en "bakgrundskoll" för hus och lägenheter.

Frågan är bara om det är något folk faktiskt skulle använda.

Om ni köper bostad:

Vad är det ni önskar att ni kunde få reda på innan?
Citera
2026-03-15, 20:52
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boenderapport
Jag funderar på att bygga en tjänst där man kan söka på en adress och få fram en rapport om bostaden och området innan man köper.

Om ni köper bostad:

Själva bostaden är väl redan lätt att få information om.
Det jag skulle tycka vore intressant (lägenhet) är om det är stök i huset, så det vore då kanske har det ringts till störningsjouren från trappuppgången, har polisen fått komma till huset? Har det polisanmälts stölder och inbrott i huset.

En annan sak om man kan få en riskanalys om det ekonomiska läget i huset (lån (ränta, hur lång bindingtid osv, uppkommande renoveringar). Det så att man själv slipper att plöja igenom årsredovisningar osv.
Citera
2026-03-15, 20:57
Medlem
Annars är det väl mäklarens uppgift att kolla upp bostaden-
Det viktigaste är väl att kolla om den är betald, finns obetald hyra, och anmälda skador
Senast redigerad av Max1494 2026-03-15 kl. 20:59.
Citera
2026-03-15, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Själva bostaden är väl redan lätt att få information om.
Det jag skulle tycka vore intressant (lägenhet) är om det är stök i huset, så det vore då kanske har det ringts till störningsjouren från trappuppgången, har polisen fått komma till huset? Har det polisanmälts stölder och inbrott i huset.

En annan sak om man kan få en riskanalys om det ekonomiska läget i huset (lån (ränta, hur lång bindingtid osv, uppkommande renoveringar). Det så att man själv slipper att plöja igenom årsredovisningar osv.

Just sådana saker är lite av det jag funderar på – alltså inte bara själva bostaden utan mer vad som händer runt omkring.

Som du säger går mycket att hitta i årsredovisningar osv, men det är inte alla som orkar och som inte riktigt förstår vad det säger om själva bostaden för egen del.. så de är just de du nämner med hjälp av ai och mina 8år som ekonom och jobbat med diverse avtal och verktyg för att lätt kunna sålla information och förenkla de på ett pedagoiskt sätt

Just störningar i huset är en intressant grej jag inte tänkt lika mycket på – bra input.
Citera
2026-03-15, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Annars är det väl mäklarens uppgift att kolla upp bostaden-
Det viktigaste är väl att kolla om den är betalt och anmälda skador
Jo absolut, men samtidigt är ju mäklaren i slutändan anställd av säljare..
Jag tänker mer ur köparens perspektiv – alltså att man själv kan göra lite egen research innan man ens börjar bli seriöst intresserad.
typ innan man lägger bud eller börjar lägga massa tid på visningar?
Citera
2026-03-15, 21:01
Medlem
Citat:

Om ni köper bostad:

Vilka uppgifter mer exakt hade du tänkt dig i denna tjänst?
Citera
2026-03-15, 21:09
Medlem
Jordgubbes avatar
Låter som en skaplig idé. Intervjua 30 husspekulanter och se vad de vill veta. Det kan nog variera: alltför enkla saker kan de fixa ut själva, alltför subjektiva saker ("är dagiset trevligt?") är svårt för dig att svara på, och hur tryggt området är kan kräva komplex analys för att kunna svara på. En utmaning. Dessutom färskvara. En mäklare vill ju bara se positiva saker i varenda objekt, så han är inte din konkurrent här.
Citera
2026-03-15, 21:14
Medlem
pn222jws avatar
Främst så mycket som möjligt om bostaden och eventuell tomt och priser. Sen kommunens detaljplanering, den kommunala servicen och skattesatser och politiska prognoser vore nog intressant för många. Avgiftsnivåer och eventuella anslutningskrav. Vilken landstingsregion som kommunen ingår i. Större arbetsgivare i närheten.
Citera
2026-03-15, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Vilka uppgifter mer exakt hade du tänkt dig i denna tjänst?

jag tänkter mig nått i stil med:

* prisanalys: hur objektet står sig mot liknande försäljningar i området, pris per kvm, rimligt värdeintervall och uppskattat maxbud
* föreningsanalys: skuldnivå, avgift, underhållsplan, planerade större åtgärder och sådant som kan påverka månadsavgiften framåt
* områdesanalys: hur området utvecklats prismässigt över tid och om det verkar vara stabilt, undervärderat eller överhettat
* skolor och förskolor: hur de närliggande skolorna står sig jämfört med snittet i kommunen och landet, eftersom det är relevant även för folk som inte har barn idag men tänker långsiktigt
* kommunala planer: planerade byggen, detaljplaner, förtätning, trafiklösningar, nya bostäder eller annat från kommunens sida som kan påverka trivsel, utsikt, buller eller framtida värde
* vardagsfaktorer: kommunikationer, service, restid och andra praktiska saker som faktiskt påverkar hur attraktiv bostaden är.

Sedan som snågon nämnde här så skulle störning och brottstastik kanske vara värdefullt.

Det jag försöker få fram är alltså inte bara rådata utan: “vad betyder detta för just den här bostaden?”

en stark förening + okej pris + bra kommunikationer kan tala för köp,
medan kommande renoveringar, svaga skolor eller stora planerade byggen precis intill kan vara sådant som borde påverka hur högt man vill buda.

Så tanken är mer en samlad mini due diligence för vanliga köpare, inte bara en prisgissning.
Citera
2026-03-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Låter som en skaplig idé. Intervjua 30 husspekulanter och se vad de vill veta. Det kan nog variera: alltför enkla saker kan de fixa ut själva, alltför subjektiva saker ("är dagiset trevligt?") är svårt för dig att svara på, och hur tryggt området är kan kräva komplex analys för att kunna svara på. En utmaning. Dessutom färskvara. En mäklare vill ju bara se positiva saker i varenda objekt, så han är inte din konkurrent här.
Bra input, håller med om mycket av det du skriver.

När jag själv har letat bostad har jag t.ex. suttit och hoppat mellan Hemnet, Booli, SCB, föreningens årsredovisning, Allabrf osv och ändå känt att man mest gissar vad som är ett rimligt bud.

Jag håller fortfarande på att testa upplägget så om någon här letar bostad (eller inte=)) kan jag gärna göra några analyser gratis för att se vad som faktiskt är användbart.
Citera
2026-03-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Främst så mycket som möjligt om bostaden och eventuell tomt och priser. Sen kommunens detaljplanering, den kommunala servicen och skattesatser och politiska prognoser vore nog intressant för många. Avgiftsnivåer och eventuella anslutningskrav. Vilken landstingsregion som kommunen ingår i. Större arbetsgivare i närheten.
Exakt!!, finns en hel del intressant info som jag gissar att många hade kunnat betala en slant för
Citera
2026-03-15, 21:23
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Just sådana saker är lite av det jag funderar på – alltså inte bara själva bostaden utan mer vad som händer runt omkring.

Som du säger går mycket att hitta i årsredovisningar osv, men det är inte alla som orkar och som inte riktigt förstår vad det säger om själva bostaden för egen del.. så de är just de du nämner med hjälp av ai och mina 8år som ekonom och jobbat med diverse avtal och verktyg för att lätt kunna sålla information och förenkla de på ett pedagoiskt sätt

Just störningar i huset är en intressant grej jag inte tänkt lika mycket på – bra input.

Hur är det tänkt att fungera? Ska infromation läggas in av användarna eller ska du via olika tjänster söka rätt på informationen? Har du tänkt att AI ska gå igenom officiella dokument och försöka göra en sammanställning?

Det som folk vill veta är hur stökigt är området. Hur mycket problem är det och tada... hur många invandrare bor det i huset och området. Hur ska du sammanställa detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in