2026-03-15, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boenderapport
jag tänkter mig nått i stil med:

* prisanalys: hur objektet står sig mot liknande försäljningar i området, pris per kvm, rimligt värdeintervall och uppskattat maxbud
* föreningsanalys: skuldnivå, avgift, underhållsplan, planerade större åtgärder och sådant som kan påverka månadsavgiften framåt
* områdesanalys: hur området utvecklats prismässigt över tid och om det verkar vara stabilt, undervärderat eller överhettat
* skolor och förskolor: hur de närliggande skolorna står sig jämfört med snittet i kommunen och landet, eftersom det är relevant även för folk som inte har barn idag men tänker långsiktigt
* kommunala planer: planerade byggen, detaljplaner, förtätning, trafiklösningar, nya bostäder eller annat från kommunens sida som kan påverka trivsel, utsikt, buller eller framtida värde
* vardagsfaktorer: kommunikationer, service, restid och andra praktiska saker som faktiskt påverkar hur attraktiv bostaden är.

Sedan som snågon nämnde här så skulle störning och brottstastik kanske vara värdefullt.

Det jag försöker få fram är alltså inte bara rådata utan: “vad betyder detta för just den här bostaden?”

en stark förening + okej pris + bra kommunikationer kan tala för köp,
medan kommande renoveringar, svaga skolor eller stora planerade byggen precis intill kan vara sådant som borde påverka hur högt man vill buda.

Så tanken är mer en samlad mini due diligence för vanliga köpare, inte bara en prisgissning.

Ska det ge mervärde måste det vara väldigt enkelt för det mesta du nämner är lätt att kolla upp. Jag har själv arbetat tidigare som mäklare.

Förenkling av årsredovisning är väl det som skulle vara ett plus samtidigt finns denna alltid tillgänglig för spekulanter. Tänk på att man har ett ansvar. Förr i tiden skrev gärna mäklare i annonserna att föreningen har god ekonomi men det vågar man inte höra längre för vad är god ekonomi? Det behöver inte vara samma sak för dig som för mig.

Störningar kan vara ett plus men hur hämtar du in dessa uppgifter? Samtidigt så är det få föreningar med större problem dessa är främst i hyresbeståndet.

Planer för området kan vara bra och nog inte så många som kollar upp.

Skolor tror jag dock är begränsad nytta. Vi har ett fritt skolval och man är inte hänvisad enbart till de närmaste skolorna.
Citera
2026-03-15, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Hur är det tänkt att fungera? Ska infromation läggas in av användarna eller ska du via olika tjänster söka rätt på informationen? Har du tänkt att AI ska gå igenom officiella dokument och försöka göra en sammanställning?

Det som folk vill veta är hur stökigt är området. Hur mycket problem är det och tada... hur många invandrare bor det i huset och området. Hur ska du sammanställa detta?
jag tänker att användaren i princip bara ska behöva klistra in en Hemnet-länk. Resten av informationen ska jag försöka hämta från olika källor, ai kommer hjälpa mig sammanställa men jag måste kontrollera infon som ai sammanställer.
Så mer ett datadrivet beslutsunderlag inför budgivning än någon form av subjektiv områdesbedömning.
Citera
2026-03-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Ska det ge mervärde måste det vara väldigt enkelt för det mesta du nämner är lätt att kolla upp. Jag har själv arbetat tidigare som mäklare.

Förenkling av årsredovisning är väl det som skulle vara ett plus samtidigt finns denna alltid tillgänglig för spekulanter. Tänk på att man har ett ansvar. Förr i tiden skrev gärna mäklare i annonserna att föreningen har god ekonomi men det vågar man inte höra längre för vad är god ekonomi? Det behöver inte vara samma sak för dig som för mig.

Störningar kan vara ett plus men hur hämtar du in dessa uppgifter? Samtidigt så är det få föreningar med större problem dessa är främst i hyresbeståndet.

Planer för området kan vara bra och nog inte så många som kollar upp.

Skolor tror jag dock är begränsad nytta. Vi har ett fritt skolval och man är inte hänvisad enbart till de närmaste skolorna.
Bra input, uppskattar verkligen perspektivet från någon som jobbat som mäklare.

Jag håller med om att mycket av informationen i sig är offentlig och går att ta fram själv. Tanken är egentligen inte att upptäcka någon “hemlig” data utan mer att göra en sammanställning och försöka översätta vad den faktiskt betyder för just det objektet.

min senaste rapport från ett område i stockholm hade jag utgångsläget att tänka : “vad betyder detta för bostaden och budgivningen?” snarare än bara att visa siffror.

Planerade byggen tror jag faktiskt kan vara en ganska viktig punkt, just eftersom många inte kollar detaljplaner.

Skolor håller jag med om att nyttan varierar, men tanken där är mer att visa hur de närmaste skolorna står sig jämfört med snittet i kommunen och nationellt – mer som en datapunkt än en rekommendation.
Citera
2026-03-15, 21:46
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
jag tänkter mig nått i stil med:

* prisanalys: hur objektet står sig mot liknande försäljningar i området, pris per kvm, rimligt värdeintervall och uppskattat maxbud
* föreningsanalys: skuldnivå, avgift, underhållsplan, planerade större åtgärder och sådant som kan påverka månadsavgiften framåt
* områdesanalys: hur området utvecklats prismässigt över tid och om det verkar vara stabilt, undervärderat eller överhettat
* skolor och förskolor: hur de närliggande skolorna står sig jämfört med snittet i kommunen och landet, eftersom det är relevant även för folk som inte har barn idag men tänker långsiktigt
* kommunala planer: planerade byggen, detaljplaner, förtätning, trafiklösningar, nya bostäder eller annat från kommunens sida som kan påverka trivsel, utsikt, buller eller framtida värde
* vardagsfaktorer: kommunikationer, service, restid och andra praktiska saker som faktiskt påverkar hur attraktiv bostaden är.

Sedan som snågon nämnde här så skulle störning och brottstastik kanske vara värdefullt.

Det jag försöker få fram är alltså inte bara rådata utan: “vad betyder detta för just den här bostaden?”

en stark förening + okej pris + bra kommunikationer kan tala för köp,
medan kommande renoveringar, svaga skolor eller stora planerade byggen precis intill kan vara sådant som borde påverka hur högt man vill buda.

Så tanken är mer en samlad mini due diligence för vanliga köpare, inte bara en prisgissning.

Det finns ju mycket mer information som kan vara intressant för en köpare.
Politiskt styre/väljarbas, kommunens allmänna servicegrad (gatuunderhåll, lekplatser, äldreomsorg), kostnad för vatten och avlopp i kommunen, kommunalskatt, parkeringsmöjligheter och liknande.
Radon i hustypen/området.
Kända problem med hustypen, stambyten, kriminalitet i området, ut-/inflyttingskommun/område och orsaker.
Med mera...
Citera
2026-03-15, 21:57
Medlem
revodnebs avatar
Om någon dött i bostaden kan ju vara intressant om man tror på sånt?
Citera
2026-03-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det finns ju mycket mer information som kan vara intressant för en köpare.
Politiskt styre/väljarbas, kommunens allmänna servicegrad (gatuunderhåll, lekplatser, äldreomsorg), kostnad för vatten och avlopp i kommunen, kommunalskatt, parkeringsmöjligheter och liknande.
Radon i hustypen/området.
Kända problem med hustypen, stambyten, kriminalitet i området, ut-/inflyttingskommun/område och orsaker.
Med mera...
japp! de finns en hel del som jag inte tänkt på, samtidigt vill man försöka hålla en rapport enkel och inte allt för mycket information som endast få uppskattar, utan jag fösöker se till den breda massan men de finns dock en hel del utvecjklings potenial. man kanske ska göra en "mini analys" och en "stor analys"?
Citera
2026-03-15, 22:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Kolla ev hitta.se's "livsstilskartan" för inspiration och se om det kan vara ett sätt att presentera, alltså karta plus diagram mm.
Citera
2026-03-15, 22:15
Avslutad
Citat:
Jag funderar på att bygga en tjänst där man kan söka på en adress och få fram en rapport om bostaden och området innan man köper.

Lite som en "bakgrundskoll" för hus och lägenheter.

Frågan är bara om det är något folk faktiskt skulle använda.

Om ni köper bostad:

Vad är det ni önskar att ni kunde få reda på innan?

Utmärkt idé. Höga halter av radon och asbest är förstås av intresse, även hur människor röstade i de senaste valen (för hur det än är dras människor till likasinnade om de får välja).
Citera
2026-03-15, 22:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om någon dött i bostaden kan ju vara intressant om man tror på sånt?

Ja, och om det var ett mord eller gick naturligt till spelar också roll, men det kanske är överkurs.

Sanering mot ohyra är också intressant, men är nog svårare att få information om.
Citera
2026-03-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Låter som en skaplig idé. Intervjua 30 husspekulanter och se vad de vill veta. Det kan nog variera: alltför enkla saker kan de fixa ut själva, alltför subjektiva saker ("är dagiset trevligt?") är svårt för dig att svara på, och hur tryggt området är kan kräva komplex analys för att kunna svara på. En utmaning. Dessutom färskvara. En mäklare vill ju bara se positiva saker i varenda objekt, så han är inte din konkurrent här.

Hur tryggt ett område är borde man väl kunna får fram genom att se hur många bidragstagare som bor i området, alternativt har låg inkomst, eller om någon av lägenheterna har fler än 3-4personer skrivna på samma adress?
Citera
2026-03-15, 23:36
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
japp! de finns en hel del som jag inte tänkt på, samtidigt vill man försöka hålla en rapport enkel och inte allt för mycket information som endast få uppskattar, utan jag fösöker se till den breda massan men de finns dock en hel del utvecjklings potenial. man kanske ska göra en "mini analys" och en "stor analys"?

Där tycker jag att du tänker fel.
Om jag exempelvis ska köpa ett hus som jag tänker leva och bo i, en stor och viktig sak/affär, så vill jag ha tillgång till så mycket relevant information som möjligt.
Jag vill inte köpa grisen i säcken och riskera otrevliga överraskningar som hade kunnat undvikas.

Jag vill ha tillgång till mycket information, och är den samlad på ett och samma ställe så är det ett stort plus - något jag är beredd att betala för.

Kanske bryr jag mig inte om kommunens skattesats, äldreomsorgen, utbudet av butiker i närområdet eller vilka cykelbanor som finns, men då kan jag bara ignorera de "flikarna" i informationssammanställningen.
För någon annan som är intresserad av samma bostad kan ovanstående exempel vara av stor vikt vid ett köp.
Citera
2026-03-15, 23:59
Medlem
maxatdunders avatar
Visst om man fick det i ett fint pdf format kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in