2026-03-15, 18:32
Medlem
Det verkar vara rätt så populärt bland folk att skaffa sig en semesterbostad. Alltifrån populära orter som i Åre, Båstad, Skärgården till på sydligare breddgrader.

Är det inte ganska så dumt egentligen att binda upp sig till en extra plats som kostar underhåll, avgifter, skatter osv samt risken för inbrott, skadegörelse och liknande?

Fördelen kan ju vara att man har en specifik anknytning eller får det till en plats men samtidigt är man ju också väldigt fast och måste då välja bort andra platser.

Nuförtiden kan man ju också åka på väldigt prisvärda charterresor till alla möjliga olika intressanta platser och behöver ju inte låsa upp sig.

Enda fördelen är väl om semesterbostaden ligger ganska så nära huvudboendet så att man kan utnyttja det på helgerna och liknande. Historiskt har ju priserna också ofta gått upp men är ju inget garanterat i framtiden.

Hur resonerar du? Föredrar du att äga en semesterbostad eller undviker du det?
Citera
2026-03-15, 18:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Min sambo och jag har funderat på en stuga i fjällen men då vi inte åker skidor så är det bara för att ha något när vi vill vara där på sommaren.
Min sambo är också emot att hyra ut stugan så det blir bara en stor kostnad.

Att hyra en stuga kostar ungefär 1000kr/natt för oss under sommartid så man kan hyra många nätter för kostnaden av en stuga.

En möjlig lösning är att skaffa en husvagn som ändå är rätt billigt och då ha den uppställd uppe i fjällen på sommaren.
Fördelen är också att när man ledsnat på ett område så är det bara att flytta den.

Tyvärr bor vi också drygt fyra timmars resa från ex. Sälenfjällen så skulle man välja annat område så blir det ännu längre.

Skulle jag ha en sommarstuga så skulle jag vilja ha max 30 minuters resa till den (gärna ännu närmare) så man enkelt kan utnyttja den till max även i veckorna och att varje resa och besök i stugan inte blir till ett helt företag.
En annan sak är även att om annat boende ska skaffas så ska jag inte bo i ett hus som kräver massa jobb och är som bäst på sommaren när man då plötsligt ska vara på två ställen utan då blir det en lägenhet att bo i till vardags.

Detta är mina tankar.
Citera
2026-03-15, 19:05
Medlem
Umarells avatar
Tjejen har en stuga men börjar tröttna på det eftersom det är mycket arbete och det måste läggas ned en hel del pengar. Jag vill för egen del inte vara uppbunden av någon dyr investering. Livet handlar då mycket eller mest om att sköta om dem. Det blir mindre frihet.
Citera
2026-03-15, 19:14
Medlem
sämst måste det vara att köpa en bunge i thailand
Citera
2026-03-15, 19:18
Medlem
S.O.Stolps avatar
Vi hade en andel i en lägenhet i Spanien för några år sedan, men gjorde oss av med den. En fördel var att vi kunde åka spontant i typ maj eller oktober. En annan att det är skönt att kunna laga mat "hemma" ibland.

Nackdelarna var att den ofta var upptagen under populära perioder (juni, juli, augusti). Sen får man släpa på mat och dryck och göra frukost själv. Sen ska den städas noga innan avlämning, och det får man göra själv. Lite tråkigt att åka till samma ställe varje gång också.

Nu gör vi som du säger, åker på prisvärda charterresor till olika platser. Frukost ingår alltid. Städning slipper man.
Citera
2026-03-15, 19:38
Medlem
TheGretaResets avatar
Andelslägenhet känns korkat. De jag känner som har är svenska familjer som tycker det är enklast sättet att ha vintersemester när man är en familj.

En sommarstuga man kan åka till när man känner för set är lite annat. Och kanske en lyx färre tycker sig ha råd med?
Känns som det är på tillbakagång.
Citera
2026-03-15, 19:52
Medlem
Att ha en sommarstuga är en extra utgift, men det handlar också om friheten att komma hemifrån när det är fint sommarväder. Sommarstugor i svensk regi kännetecknas också av ett lugn som är svårt att hitta i storstaden.

Förut var det inte en lyx, väldigt många svenskar hade en sommarstuga, det var bara så.

Min sommarstuga ligger en timme resväg från min fasta bostad. Det är nästan lite för långt, men helt ok. Värre för stockholmarna som har sommarstuga i samma område. De har flera timmars resväg.

Finns flera från dalarna som också har lång resväg.

Sommarstugan är visserligen ett hus, med det värde som finns där, men det är inga jättestora värdeökningar man ser genom åren. Men värdeökningen tillsammans med att man kan hyra ut sin sommarstuga gör att kostnaden för den är helt okej, nästan försumbar och ibland en ren vinst.

Ligger den i rätt område där massor av folk vill semestra så kan man lätt hyra ut och det blir vinst. Men det är då å andra sidan lite dyrt köpa alternativt restriktioner vilka som får köpa sommarstuga. Eftersom de inte vill att det blir hotell av det hela och en ren affärsverksamhet.
Citera
2026-03-15, 20:07
Medlem
SodaFointains avatar
Bättre tycker jag det är att bo på hotell utomlands man slipper städa och man får god hotell frukost med bacon
Citera
2026-03-15, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Bättre tycker jag det är att bo på hotell utomlands man slipper städa och man får god hotell frukost med bacon

Sant, men man kan ju göra båda? Men just här så är fördelen med sommarstuga att det går resa oftare, fler helger även när man kombinerar det med heltidsjobb.

Sedan kan man även grilla och kombinera det med att bada.

Ibland har jag funderat på att flytta och istället bo i ett hus som ligger mer som en sommarstuga typ att man har nära till badvatten, men sen ändå landat i att det är rätt skönt att ha ett åretrunthus och växla med att ha en sommarstuga också.

Utlandsresa eller resor till andra platser inom landet, det gör jag gärna också. Finns inget bättre än att övernatta på ett riktigt bra hotell och matfrossa riktigt frukost, lunch eller middag.

Försök att planera era liv så ni har råd med flera saker, det är lite tråkigt när man måste välja bort saker trots att man har så mycket tid (vi lever i minst 85 år).
Citera
2026-03-15, 20:17
Medlem
Petasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
(vi lever i minst 85 år).

Nej "vi" gör inte det.

Underbart att äga sommartorp eller stuga på fjället men för mycket jobb och för mycket kostnader.
Citera
2026-03-15, 20:20
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Sant, men man kan ju göra båda? Men just här så är fördelen med sommarstuga att det går resa oftare, fler helger även när man kombinerar det med heltidsjobb.

Sedan kan man även grilla och kombinera det med att bada.

Ibland har jag funderat på att flytta och istället bo i ett hus som ligger mer som en sommarstuga typ att man har nära till badvatten, men sen ändå landat i att det är rätt skönt att ha ett åretrunthus och växla med att ha en sommarstuga också.

Utlandsresa eller resor till andra platser inom landet, det gör jag gärna också. Finns inget bättre än att övernatta på ett riktigt bra hotell och matfrossa riktigt frukost, lunch eller middag.

Försök att planera era liv så ni har råd med flera saker, det är lite tråkigt när man måste välja bort saker trots att man har så mycket tid (vi lever i minst 85 år).
Är varit utomlands på 7 år
Citera
2026-03-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petasse
Nej "vi" gör inte det.

Underbart att äga sommartorp eller stuga på fjället men för mycket jobb och för mycket kostnader.

Håller med om fjällstuga. Det är dels lite långt bort och så blir det mycket jobb när man egentligen ville ha semester och åka skidor. Skulle själv landat i att det är mycket bättre att bara åka upp till en hyrd stuga och bara åk.

Tror det är viktigt som TS också påpekade i sitt inlägg. Avståndet spelar stor roll, även om det finns lösningar att man kan hyra ut och mellan uthyrningarna köpa service som tar hand om huset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in