2026-03-14, 23:37
Medlem
Hela ekonomin och samhället kollapsar snart tyvärr. Ni som känt till det här hur har ni förberett er? När insåg ni att det skulle inträffa? Dollarn. Den kollapsar nog snart.

Jag och min tjej har ett hus långt ut i skogen. Självförsörjande. Vi är självförsörjande i minst 15 år. Alltså vi behöver inte åka därifrån.

Det är otäckt, och jag säger det inte för att skrämma någon. Men för er som inte ens har börjat förbereda er… det är redan för sent.
Citera
2026-03-14, 23:44
Medlem
INGSOCs avatar
Håller på att ta jägarexamen, tror vapen och ammunition är något mycket värdefullt i en sådan situation.
Citera
2026-03-14, 23:51
Medlem
knark-kungens avatar
Jag drar till stugan och kör ett tjackrace. När det har lugnat ner sig kör jag tillbaka till stan.
Citera
2026-03-14, 23:55
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilllinda
Hela ekonomin och samhället kollapsar snart tyvärr. Ni som känt till det här hur har ni förberett er? När insåg ni att det skulle inträffa? Dollarn. Den kollapsar nog snart.

Jag och min tjej har ett hus långt ut i skogen. Självförsörjande. Vi är självförsörjande i minst 15 år. Alltså vi behöver inte åka därifrån.

Det är otäckt, och jag säger det inte för att skrämma någon. Men för er som inte ens har börjat förbereda er… det är redan för sent.

Funderar seriöst på att gadda ihop mig med grannarna - allt möjligt folk - mångkultur berikar ju som dom säger så jag tänkte typ skapa ett eget grann-imperium (där jag är ledare såklart) när saker skiter sig. Länsa närmaste apotek ligger ju nära till hands oxå.
Senast redigerad av JohnnySamhall Igår kl. 00:21.
Citera
2026-03-14, 23:57
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilllinda
Hela ekonomin och samhället kollapsar snart tyvärr.

Var har du hört/läst detta nånstans? På Flashback?
Citera
Igår, 00:01
Medlem
Allt handlar om hur omfattande systemkollapsen blir och vad som händer egentligen.

På lite längre sikt är det väl rätt okej att ha en bondgård och kunna odla lite mat, men vid en riktig kris kan det bli svårt hålla liv djuren så kossor, grisar och hästar lär dö. Blir ju brist på både vatten och mat vid en riktig systemkollaps.

Sedan blir det också svårt att försvara det man har. En bondgård är väldigt lätt upptäcka och plundra. Lär bli plundrad hundratals ggr redan första åren. Det här kanske man kan underlätta med vapen och att man är några stycken som samarbetar. Men det är nog det svåraste momentet faktiskt att försvara sig mot alla andra människor som vill ha det man själv har.

Men det är ändå där framtiden ligger. Att kunna fixa mat att äta.

Nästa problem är vatten. Det är ett stort problem första tiden eftersom man får räkna med att mycket vatten kommer att bli förgiftat av alla lik. Men rimligtvis ska man kunna lösa det problemet i ett land som Sverige där man har väldigt mycket sötvatten.

Man kan nog räkna med att nästan alla människor kommer försöka att jaga och fiska. Så det blir en massaker i de svenska skogarna, medan fisket väl lär ske bara i sjöar och vid kusten. Med andra ord, fiske är framtiden när fiskarna får vara ifred från det enorma fisketrålandet som vi har idag.

Det innebär att man gärna vill ha en båt och gömma undan till det inte finns så många människor kvar som är beredda att mörda för en båt.

När det gäller kläder och prylar, så tror jag att det finns i överflöd. Inget man behöver oroa sig för. Det är bara att gå och plocka till sig när tillräckligt många människor är döda.

Vetenskapsmän har sagt att vid en riktig systemkollaps så kan uppemot 80% av människorna dö redan första året, rentav de första månaderna om man inte har energi, import etc. De förråd och det som finns i matbutikerna går åt väldigt fort.

Men då till frågan. Vad skulle kunna ge en sådan fullständig systemkollaps. Den enda trovärdiga systemkollapsen är inte ekonomin eller att dollarn blir värdelös, jättehög arbetslöshet etc. Det är sjukdom. Ett dödligt snabbt spridande virus som man inte hinner finna bot för som så att säga når alla. Säg minst 50% av världsbefolkningen dör av sjukdomen inom ett år. Då är det bra många samhällen som helt tappar viktiga funktioner och vi lär kriga som fan mot varandra också i kamp om resurser och att många nog ser tillfällen att roffa åt sig och erövra.
Citera
Igår, 00:44
Medlem
Flaskpostenss avatar
Alltså ni som tror att samhället skulle bli någon jävla dystopi ala mad max är så jävla dum i huvudet.

Vi svenska samhällen är robusta, vi har stark lojalitet mot våra medmänniskor och vi skulle alla hjälpas åt för att överleva i en krissituation. Vi har gjort det många gånger förr genom historien och kommer kunna göra det igen.

Du vill absolut inte sitta själv ute i någon jävla stuga och tro att du är självförsörjande under någon längre tid. Du behöver sjukvård, du behöver andra människors kunskap och samarbete. Tillsammans är vi starka.
Citera
Igår, 00:48
Medlem
dude2ks avatar
Vad hjälper självförsörjande när atombomben faller ner på erat hus tror du? Rekomenderar att investera i en ultra modern bunker med alla bekvämligheter.
Citera
Igår, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Alltså ni som tror att samhället skulle bli någon jävla dystopi ala mad max är så jävla dum i huvudet.

Vi svenska samhällen är robusta, vi har stark lojalitet mot våra medmänniskor och vi skulle alla hjälpas åt för att överleva i en krissituation. Vi har gjort det många gånger förr genom historien och kommer kunna göra det igen.

Du vill absolut inte sitta själv ute i någon jävla stuga och tro att du är självförsörjande under någon längre tid. Du behöver sjukvård, du behöver andra människors kunskap och samarbete. Tillsammans är vi starka.

Det är väl så att vi kan komma att behöva klara oss själva utan statens och näringslivets hjälp i större omfattning än nu, det behövde vi redan under pandemin då vi beordrades att hålla oss undan andra människor, då är det bra att ha ett ställe långt bort där man kan klara sig själv ett bra tag.

Med en repressiv stat som har allt mindre resurser för att hjälpa folk är det bra att ha något att falla tillbaka på även om det inte blir ett mad max samhälle.

Jag älskar att sitta ute i min stuga en bra bit från civilisationen och till stor del leva på naturen, bor faktiskt så flera månader om året, men visst allt kan man inte ordna själv, speciellt vid sjukdom eller liknande men vid en kris tvivlar jag på att sjukvården kommer att kunna upprätthålla nivån ändå.
Citera
Igår, 01:45
Medlem
tantrs avatar
I det värsta tänkabara spelar det ingen roll om du har ett hus någonstans. Du kommer dagligen få kämpa mot folk som vill ta över det. Förmodligen med livet som insats.
Citera
Igår, 02:08
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Det är väl så att vi kan komma att behöva klara oss själva utan statens och näringslivets hjälp i större omfattning än nu, det behövde vi redan under pandemin då vi beordrades att hålla oss undan andra människor, då är det bra att ha ett ställe långt bort där man kan klara sig själv ett bra tag.

Med en repressiv stat som har allt mindre resurser för att hjälpa folk är det bra att ha något att falla tillbaka på även om det inte blir ett mad max samhälle.

Jag älskar att sitta ute i min stuga en bra bit från civilisationen och till stor del leva på naturen, bor faktiskt så flera månader om året, men visst allt kan man inte ordna själv, speciellt vid sjukdom eller liknande men vid en kris tvivlar jag på att sjukvården kommer att kunna upprätthålla nivån ändå.

Jag håller med dig, fler människor skulle ha stor nytta av att klara sig själv och vara självförsörjande. På det sättet skulle vi samtidigt kunna hjälpa varandra bättre också. Jag kommer från ett ställe, långt i norr där vi i princip alltid varit självförsörjande men samtidigt insett vikten av att hjälpas åt för allas bästa och vår överlevnad. Därför har jag förmodligen ett litet annat synsätt på överlevnad än många andra. Med du har rätt, och man ska inte vara naiv och tro att pappa staten hoppar in och hjälper vid en krissituation. Därför måste vi ställa upp för varandra.
Citera
Igår, 02:13
Medlem
kalkryggars avatar
Jag behöver inte förbereda mig och lägga undan saker. Jag dödar andra och tar deras saker. Det är väl det enklaste.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in