2026-03-13, 19:02
Medlem
Jag har fått som ovan.
Retinopati och den är allvarlig enligt 1177 i min journal enligt läkaren och jag ska kallas för operation inom 1 månad.
Min första känsla är panik.
Min andra känsla är att hur gör man om man blir blind?
Det är dock endast på ett öga.
Men samtidigt så har jag inga som helst känningar av det. Jag har blödningar i ögat som samlas i som påsar under blodkärlen som dom sa.
Finns det någon som har eller har haft?
Citera
2026-03-13, 19:37
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Dags för keto | karnivor | LCHF

We told you so, you didn't listen
Citera
2026-03-13, 23:38
Bannlyst
Vilken typ diabetes har du?

Misskött diabetes kan leda till fruktansvärda konsekvenser, högt blodsocker och ett högt HBA1C över tid leder till att tunna blodkärl spricker och går sönder, ögonen är fulla av tunna blodkärld precis som fötter, tår och fingrar.

Har du inte skött din diabetes så måste du börja denna minut, att tappa ögonen och tår/fötter är inte så jävla kul och det är ett fruktansvärt liv att leva!
Citera
2026-03-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Vilken typ diabetes har du?

Misskött diabetes kan leda till fruktansvärda konsekvenser, högt blodsocker och ett högt HBA1C över tid leder till att tunna blodkärl spricker och går sönder, ögonen är fulla av tunna blodkärld precis som fötter, tår och fingrar.

Har du inte skött din diabetes så måste du börja denna minut, att tappa ögonen och tår/fötter är inte så jävla kul och det är ett fruktansvärt liv att leva!

Typ 2
Det har tagit lång tid att hitta rätt medicin
Citera
2026-03-14, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Typ 2
Det har tagit lång tid att hitta rätt medicin

Vadå lång tid?

Har du diabetes måste du ta insulin för att trycka ner blodsockret, gör du inte det så är det bara att vinka adjö till synen och tår/fötter på sikt, på riktigt, skärp till dig och ta dig i kragen nu!

Du går ett enormt och onödigt lidande till mötes om du inte lägger om din livsstil nu!
Citera
2026-03-14, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Vadå lång tid?

Har du diabetes måste du ta insulin för att trycka ner blodsockret, gör du inte det så är det bara att vinka adjö till synen och tår/fötter på sikt, på riktigt, skärp till dig och ta dig i kragen nu!

Du går ett enormt och onödigt lidande till mötes om du inte lägger om din livsstil nu!

Det är alltid lätt att snacka när man inte vet en människas medicinska historia
Insulin får man som sista utväg
Och jag tål inte semaglutide som finns i alla dessa populära sprutor
Jag tål inte heller nu minns jag inte vad den heter den där jävla tabletten som man skiter på sig av
Jag skiter på mig 3 ggr om dagen av den
Som typ2 tar det MYCKET lång tid att få insulin då vissa läkare ska prova allt annat först
Men nu efter flera år har jag äntligen fått insulin och har bra värden
Men skador på ögonen är tyvärr redan där...
Så ta mig i kragen är inte nödvändigt
Citera
2026-03-14, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Det är alltid lätt att snacka när man inte vet en människas medicinska historia
Insulin får man som sista utväg
Och jag tål inte semaglutide som finns i alla dessa populära sprutor
Jag tål inte heller nu minns jag inte vad den heter den där jävla tabletten som man skiter på sig av
Jag skiter på mig 3 ggr om dagen av den
Som typ2 tar det MYCKET lång tid att få insulin då vissa läkare ska prova allt annat först
Men nu efter flera år har jag äntligen fått insulin och har bra värden
Men skador på ögonen är tyvärr redan där...
Så ta mig i kragen är inte nödvändigt

Som läsare måste man alltid gissa och spekulera lite i sitt resonerande, men det är helt riktigt att jag inte har tillgång till journal och är insatt i dina bekymmer till fullo, men, och detta är ett stort men!

Diabetes typ-2 är i 99% av fallen kopplat till livsstil och något du får i vuxen ålder för att du inte sköter om dig, fetma, supande, stress och annat finns i princip alltid med i bilden!

Med anledning av det så står jag fast vid min utgångspunkt, det är inte nyttigt och bra att vara typ-2 diabetiker beroende av insulin, du behöver se över din livsstil och ta tag i saker och ting!
Citera
2026-03-14, 23:39
Medlem
Tack gode gud att du inte är läkare
Citera
2026-03-14, 23:55
Medlem
Ajogens avatar
British doctor pioneers low-carb diet as cure for obesity and type 2 diabetes

LCHF kan bli din räddning. Massvis med fall där man satt T2D i emission via LCHF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in