2026-03-12, 11:59
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
För varje dag som går retar jag mig mer och mer på Sjukhuslåten, en sång av Eskilstunagruppen "Kent", som vunnit Grammispriset. Texten går:
De förvandlar evig urskog till skvallerpress

Det är en fyndig formulering förvisso, men den sprider en falsk bild av svenskt skogsbruk som miljöskadligt. Som om pappersmassan kommer från urskogen. Det står i pärmen i Hänt extra att den är tryckt på FSC-märkt papper. Hänt i veckan kör också FSC-certifikat. De ställer rejält höga krav på skogsbrukare vad beträffar nyckelbiotoper, hotade arter och djurens väl och ve. Sluta baktala skogsägarna, "Kent".

Skogen binder koldioxid, ersätter fossila material och skapar gröna jobb! Hallå? Lyssna noga nu!

Visst håller jag med de som sitter på motorvägen och demonstrerar för en god sak, även om metoderna är drastiska. Det finns för mycket dikning och torrmarker som bör återställas. Ja, jag stöttar det. Men att papper är bra grejer är också sant!

Jag har själv satt granplantor i marken och arbetat hands on i skogen. Vad har "Kent" gjort för miljön? Svensk välfärd, som "Kent" talar varmt om beror på export av massa till utlandet. Kent målar fan och gör en höna av en tjäder, som det heter i Sörmland.

För övrigt anser jag att "Kent" bör sluta klaga på kallt kaffe. Det finns mikrovågsugn att värma opp kaffet med om det kallnat. Också kaffet från igår smakar som nytt i mikron.

Jag har surnat rejält på "Kent" på sistone. De föraktar allt jag gillar: kändisskvaller, radhus, Stockholm, Alliansen, humor, Melodifestivalen... Och de romantiserar allt jag är emot: suicid, flygolyckor, våldtäkt, mord, trubbigt våld och ofrivillig ensamhet. Det finns verkligen inget vackert i död, misär och terrordåd, "Kent". Skriv en låt att glädjas åt!

Varför inte skriva en sång om hur bra det är med att skydda skog samtidigt som man kan bruka skog samtidigt. För klimatet är ett aktivt och hållbart skogsbruk avgörande. En växande skog binder koldioxid, och genom att använda trä i allt från hus till kläder kan vi ersätta fossila material. Det skapar nya, gröna jobb och gör Sverige till en ledare i den globala klimatomställningen.

Vad ska vi göra åt den här typen av förtal?

"Kent" heter egentligen Joakim "Jocke" Berg och har gjort soundtracket till Bilar 2.
Senast redigerad av sanningenskrigare2 2026-03-12 kl. 12:04.
2026-03-12, 12:33
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Säljs det ens så många nummer av skvallertidningarna att det inte räcker med en liten skogsdunge för att tillverka papperet, tänker på den ökända tidningsdöden.
2026-03-12, 12:46
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Säljs det ens så många nummer av skvallertidningarna att det inte räcker med en liten skogsdunge för att tillverka papperet, tänker på den ökända tidningsdöden.

Man borde förbjuda sånt som skvallerpress från att använda skogsindustrin med alla dess utsläpp från att trycka sina tidningar. Idag finns inget behov av att trycka tidningar på papper. Man lägger det på internet och kräver att skvallerpressen driver sina servrar med vind och sol.

Dags att börja lyssna på Gretas uppmaningar om att lyssna på forskarna som kan detta med klimatet.
2026-03-12, 12:51
Medlem
Tavastehuss avatar
Sverige har för det första nästan ingen urskog kvar att göra pappersmassa av. Allt är i princip skitful industriskog som när som helst kan skövlas och förvandlas till kalhyggen.

Folk tror att miljöpolitiken i Sverige är sträng. Men man blandar ihop miljö med klimat.
2026-03-12, 13:49
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
När någon visste vilka "Kent" var såldes det nog skvallerblaskor i pappersform. tror faktiskt jag har en skiva av "Kent" Minst 25 år sedan jag lyssnat på då det vad jag minns inte var min cup of tea.
2026-03-15, 14:20
Moderator
pudelluss avatar
Inte riktigt Miljöaktivism. Kent och deras musik kan diskuteras här:
(FB) Den stora tråden om Kent

Tråd låst.
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem