2026-04-21, 18:43
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det låter härligt ja vegetarisk mat brukar vara nice. Fermentera för syrligheten, det låter avancerat. Vilka kryddor kör du på dina vegetariska rätter, någon favorit?

Jag lagar mycket asiatiskt så en hel del gochugaru, långlagrad miso, kombu, olika typer av soja osv. Men en sak jag inte kan vara utan är Totole's vegetariska kycklingbuljong.
Citera
2026-04-22, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Jag lagar mycket asiatiskt så en hel del gochugaru, långlagrad miso, kombu, olika typer av soja osv. Men en sak jag inte kan vara utan är Totole's vegetariska kycklingbuljong.

Asiatisk mat är toppen, gochugaru är det bra dra drag i det? Jag börjar bli hungrig av dina inlägg. Totole's det måste jag testa nån gång.
Citera
2026-04-22, 08:39
Medlem
Gäller inte alla så klart men "rädda för" är nog inte rätt ordval för dom flesta.

Har inget emot att käka indiskt, thai eller whatever som rensar bihålorna ibland.

Men jag uppskattar oftare en köttbit stekt i lite smör, eller grillad, kryddad med nån nypa salt å nån nypa peppar ellerpaprika osv.

En bra skysås är aldrig fel, mer smak av råvaran.

Råvaran i sig är en smak jag uppskattar utan sönderkryddning.

Samma med bra potatis, kokt, bakad, hasselbacks, gratäng eller vad. Så jäkla gott.

Preferenser helt enkelt.

Sen tycker jag det är fel på folk som obstinat måste krydda sönder mat

Alla med lite allmänbildning vet att mycket av det kryddstyrka i omvärlden som prisas så högt beror på att det där är kassa råvaror dom döljer.
Citera
2026-04-22, 09:04
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Asiatisk mat är toppen, gochugaru är det bra dra drag i det? Jag börjar bli hungrig av dina inlägg. Totole's det måste jag testa nån gång.

Absolut men samtidigt upplever jag att det ger mycket smak även när man bara använder lite
Citera
2026-04-22, 10:41
Medlem
Citat:
Absolut men samtidigt upplever jag att det ger mycket smak även när man bara använder lite

Ja du verkar vara proffs på kryddor. Jag brukar köra en enkel stark sås som är väldigt god till skaldjur och kött. Vitlökssås där man bara pressar ner några vitlöksklyftor i gräddfil och rör om. Enkel och supergod 💯
Citera
2026-04-22, 17:07
Medlem
Citat:

Det är intressant det du skrev tidigare i tråden, att dom rätter vi lär oss gilla som barn dessa brukar vi gilla skarpt även som vuxna.

Haha min vitlökssås den åt jag under hela min uppväxt och jag älskar den. När jag lanserar den för kompisar som inte växt upp med den ljuvliga vitlökssåsen så tycker dom den är bra men inte mer än så typ.

Om det stämmer att många svenskar ogillar smakrik/stark mat med mycket kryddor så har vi nog förklaringen där till detta fenomen. Dom åt inte sådan mat när dom växte upp helt enkelt.
Citera
2026-04-22, 17:14
Medlem
Citat:
Om det stämmer att många svenskar ogillar smakrik/stark mat med mycket kryddor så har vi nog förklaringen där till detta fenomen. Dom åt inte sådan mat när dom växte upp helt enkelt.
Och varför gjorde vi inte det, när barn i många andra länder torde ha gjort det?

Är det inte så att man i riktigt varma länder äter mer kryddstark mat?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-22 kl. 17:17.
Citera
2026-04-23, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och varför gjorde vi inte det, när barn i många andra länder torde ha gjort det?

Är det inte så att man i riktigt varma länder äter mer kryddstark mat?

Säkert olika kulturer som är förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in