2026-03-11, 20:17
Medlem
Loreias avatar
Gissar att vår historiska matkultur och arv påverkats av vår brist på kryddor och ingredienser förr i tiden. Tänker på riktigt gamla släktingar som tyckte att köpta kakor så som dom skittråkiga "danska" som bara är smör, mjöl och socker var helt jäkla magiska och jag själv till och med som barn tyckte dom var skittråkiga.
Finns några svenska rätter jag gillar om man lagar dom rätt men mycket är väldigt överskattat och menlöst efter att man rest runt lite i världen. Utländska vänner har uttryckt det som att jo, det finns god svensk mat men mycket har att göra med att vi är uppväxt på den maten. T.ex. tycker många av mina amerikanska vänner mac&cheese i pulverform är underbar comfort food men det är ju för att det var något dom fick som barn och har positiva kopplingar till. Dom kontrade med att ingen normal människa utanför Skandinavien kan tycka torsk med äggsås är god mat om man inte ätit det sedan man var väldigt liten.
Citera
2026-03-11, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Ännu en spin-off tråd på Köttfärssås-tråden.

Landet mellanmjölk, där det ska vara mild sås till tacosen, grädde å ketchup i köttfärsåsen och kaffe latte.

Vad, rent kulturellt, har gjort att så många svenskar är rädda för smakrik och stark mat? Är det för att vi inte haft särskilt god tillgång på smakrik mat, utan mest potatis och gröt. Eller beror det hela på mer sociala faktorer som att man är rädd för att sticka ut?

Vad är era erfarenheter? Vad föredrar ni för mat? Diskutera!

Jag tycker kaviar smakar mycket av allt, salt, surt, umami, (förutom hetta), den är väldigt krämig och havbetonad och är väl väldigt svenskt. Finns nog flera andra liknande saker.
Citera
2026-03-11, 20:19
Medlem
Onanikrems avatar
Äter gärna kryddstark mat så tar inte åt mig. Nöt och vilt vill jag ha milt kryddat så köttsmaken träder fram, fläskkött kryddar jag upp men äter även ofta gärna med salt och peppar bara. Kyckling kan jag ösa kryddor över då kyckling i sig inte smakar så mycket.
Citera
2026-03-11, 20:24
Medlem
Citat:

Landet mellanmjölk, där det ska vara mild sås till tacosen, grädde å ketchup i köttfärsåsen och kaffe latte.

Vad, rent kulturellt, har gjort att så många svenskar är rädda för smakrik och stark mat? Är det för att vi inte haft särskilt god tillgång på smakrik mat, utan mest potatis och gröt. Eller beror det hela på mer sociala faktorer som att man är rädd för att sticka ut?

Jag föredrar mat som smakar mat, inte blommor eller sötsliskigt. Indisk mat är hemsk, stark & blommig är ingen bra kombination. Svartpeppar, vitpeppar och salt räcker väldigt långt många gånger men visst nyttjar jag chili, vitlök och diverse örter i min matlagning. Vad menar du med smakrik? Jag vill ha tydliga smaker i min mat, jag vill kunna urskilja ingredienserna genom doft & smak vilken man bara kan göra med en balanserad kryddning. Mat som man svettas av är sällan balanserad men det kan paradoxalt kännas fräscht ibland med riktigt stark mat.
Citera
2026-03-11, 20:29
Medlem
Jag äter både husmanskost och stark, smakrik mat.
Idag är det väl mera okej att äta lite av varje än det var tidigare, men jag vet många som backar för starka maträtter.
Citera
2026-03-11, 20:30
Medlem
Citat:
Fast min gom signalerar ju tvärtom? Den ba: Det här skitgott, ät hur mycket som helst!
Sen får magen ta stryk istället.
Liknade här, brukar säga att jag gillar det men inte magen....
Citera
2026-03-11, 20:44
Medlem
grungewhores avatar
Finns det något fånigare än människor som tycker att allt som inte är starkt är vekt. Verkar vara något fel på smaklökarna hos vissa.

TS verkar nybörjare i köket. Det stavas b-a-l-a-n-s. Om du vill ha chiliflakes i gröten, kör. Men det verkar mest vara nån slags självexotifiering.

Vad fan ska man ha stark bolognese för? Är du eljest? Om jag vill äta stark mat äter jag indiskt. Varför ska jag förstöra en balanserad rätt så den bara smakar vitlök? Odlar du chili hemma också eller? Klappträ.
Citera
2026-03-11, 20:45
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
En vanlig fördom som aldrig tycks tappa fäste!

Rent kulinariskt är Sverige ganska unikt, vi tar ofta influenser från andra delar av världen, vi är öppna för nya smaker och recept så jag förstår inte riktigt detta med att svenskar ska tycka att salt&peppar är för skarpa grejer.
Citera
2026-03-11, 20:47
Medlem
Det är lite intressant för i Sverige har vi ändå relativt smakrik mat jämfört med Finland. I Finland är kryddor och andra smaksättningar mer eller mindre okänt, kanske med visst undantag i Helsingforsregionen. Salt och i bästa fall peppar är vad som finns att tillgå. Maten är då väldigt naturell kan man säga. Det kan ju vara intressant på ett sätt men som svensk tröttnar man fort. Sen vad är väldigt smakrik mat egentligen? Stark chili i vanlig i Afrika och Kina men där handlar det om att dölja att råvaran är väldigt billig och ofta rutten.
Citera
2026-03-11, 20:48
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Smaker frodas inte på våra breddgrader. Har man ätit rotsaker, kål och söndersaltad fisk sen Hedenhös sätter det väl sina spår i matkulturen. Men är det så värst kännetecknande för idag? Är något annat europeiskt land lika öppet för matinfluenser utifrån?

Eller tvärtom. Är de dära chili eller smakrika länderna och kulturerna "rädda" för vår matkultur eller älskar de den?
Citera
2026-03-11, 20:51
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Smaker frodas inte på våra breddgrader. Har man ätit rotsaker, kål och söndersaltad fisk sen Hedenhös sätter det väl sina spår i matkulturen. Men är det så värst kännetecknande för idag? Är något annat europeiskt land lika öppet för matinfluenser utifrån?
Detta skulle blivit mitt svar också. Vet inte om vi är så rädda (vi dricker näst mest kaffe i världen bara det gamla sverige på andra sidan östersjön dricker mer. Vi kunde ju drucket det tunnare tet).

Vi har trista grönsaker med undantag för korta sommarmånaderna. Ont om kryddor är det också.

Men konstigt nog har finland och sverige mer svamp är andra länder och äter minst. Där hade vi kunnat få lite smak kanske (men jag gillar inte svamp).
Citera
2026-03-11, 20:53
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Smaklös (icke smakrik) mat tycker jag inte är "typiskt svenskt". Det är det väl bara folk med tondöva smaksinnen som skulle uppskatta, vilket inte nödvändigtvis är svenskar. Men däremot mild mat istället för kryddstark mat, ja det ser man ju ofta här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in