2026-03-11, 18:13
Medlem
Köttfärssås. Köttfärsröra. -Kärt barn har många namn.

Jag känner att jag kanske fastnat lite väl mycket i mina gamla fotspår. Jag lagar mina köttfärssåser på samma vis år ut och år in. Vore trevligt med lite input i från andra för att få inspiration och kunna förändra mig. Inte på något sätt för att jag är missnöjd med det jag gör, men jag tänker att det kanske kan bli ännu GODARE med er hjälp.

Jag är ingen sån som håller på traditioner. För mig så kan en köttfärssås vara vad som helst i princip, så länge den innehåller köttfärs. Så kom inte och kör med ”i Italien då använder man faktiskt inte… blah blah..” Sånt vill vi inte ha.

Jag vill ha tips på hur DU lagar din köttfärssås så jag kan få lite inspiration och kanske snappa upp något som jag kan använda för att förbättra min egen köttfärsröra.
2026-03-11, 18:16
Avstängd
Du lagar dina köttfärssåser på samma sätt år ut och år in, men du är ingen sån som håller på traditioner?
2026-03-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du lagar dina köttfärssåser på samma sätt år ut och år in, men du är ingen sån som håller på traditioner?
Inte i normal mening nej. Det blir olika i princip varje gång.
2026-03-11, 18:17
Medlem
ItsWednesdays avatar
Färska skållade tomater (ingen jävla tomatkross på burk) + basilika + en sjuhelvetes massa vitlök så är man set.

Förövrigt anser jag att den som har grädde i köttfärssås bör arkebuseras.
2026-03-11, 18:18
Medlem
BombaySaphires avatar
Trådar finns

(FB) God köttfärssås
2026-03-11, 18:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Köttfärssås. Köttfärsröra. -Kärt barn har många namn.

Jag känner att jag kanske fastnat lite väl mycket i mina gamla fotspår. Jag lagar mina köttfärssåser på samma vis år ut och år in. Vore trevligt med lite input i från andra för att få inspiration och kunna förändra mig. Inte på något sätt för att jag är missnöjd med det jag gör, men jag tänker att det kanske kan bli ännu GODARE med er hjälp.

Jag är ingen sån som håller på traditioner. För mig så kan en köttfärssås vara vad som helst i princip, så länge den innehåller köttfärs. Så kom inte och kör med ”i Italien då använder man faktiskt inte… blah blah..” Sånt vill vi inte ha.

Jag vill ha tips på hur DU lagar din köttfärssås så jag kan få lite inspiration och kanske snappa upp något som jag kan använda för att förbättra min egen köttfärsröra.

Inte för att den är världens godaste (bara nästan) men jag kör på mtt "1-recept" då det är löjligt enkelt.
- 1 förpackning 500 g finmald blandfärs
- 1 rödlök
- 1 förpackning krossade tomater
- 1 förpackning creme fraiche chili paprika
- 1 dl kalvfond
Stek blandfärs och lök, rör ihop med allt annat och sjud i 20 minuter. Klart.
2026-03-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Färska skållade tomater (ingen jävla tomatkross på burk) + basilika + en sjuhelvetes massa vitlök så är man set.

Jag föredrar grädde i min. Håller helt klart med om vitlöken dock - ju mer desto bättre.

Brukar för övrigt reducera ner min köttfärssås så mycket jag kommer undan med innan det torrkokar. Fyller pytsvis på med mer grädde kryddor och mjölk, till den får precis rätt konsistens så som jag gillar.

Brukar dock frysa in det mesta av det, så då är mer vätska att föredra framför en torr variant.
2026-03-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday

Jag har grädde i min. Blir skitgott.

De som invänder brukar komma med den märkliga invändningen "men då är det inte en riktig bolognese!" Som om jag hade påstått den saken.
2026-03-11, 18:33
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inte för att den är världens godaste (bara nästan) men jag kör på mtt "1-recept" då det är löjligt enkelt.
- 1 rödlök
- 1 dl kalvfond

Kalvfond har jag aldrig testat i en köttfärsås.lite Vischyvatten har jag lärt mig..
2026-03-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
- 1 rödlök
- 1 dl kalvfond
Intressant.

Du och jag verkar ha samma inställning till köttfärsröror. Jag brukar köra med grädde, medan du kör med creme freiche.

Fond är intressant och jag har faktiskt funderat på det, men eftersom jag ofta låter mina kreationer reduceras ned, samtidigt som jag fyller på med soja, grädde, peppar, sweet chilisås, mm, så inbillar jag mig att det nästan måste bli som att använda en köp-fond?
2026-03-11, 18:35
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

De som invänder brukar komma med den märkliga invändningen "men då är det inte en riktig bolognese!" Som om jag hade påstått den saken.

Nej, det är inte min invändning. Min invändning är att du är en förlorad själ.
2026-03-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Du kan andas ut. Vi ska inte diskutera och argumentera om sånt i den här tråden.

Här handlar det strikt om vad du gillar. Så JAG kan få inspiration i från dina udda preferenser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in