2026-03-11, 12:40
Medlem
tjallepetters avatar
Kriget i Iran lär pågå länge och öka på inflationen vilket resulterar i högre räntor.

Bör man binda räntan? Med hindsight borde man ha gjort det när Ryssland invaderade Ukraina i feb 2022.

Hur tänker ni?
Citera
2026-03-11, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Kriget i Iran lär pågå länge och öka på inflationen vilket resulterar i högre räntor.

Bör man binda räntan? Med hindsight borde man ha gjort det när Ryssland invaderade Ukraina i feb 2022.

Hur tänker ni?

På sikt så har det aldrig lönat sig att binda räntan, inte ens när det gick upp till 500%.

Det kan ju dock vara en liten kostnad att ta för sin egen mentala hälsas skull om man har problem med att räntan går upp och ner.

Räkna upp några %, om du anser att du har råd att betala överpris några år så varför inte?

Låste själv på 5,2% för ganska många år sen nu. Räntan gick ganska snabbt ner till under 2% och det kändes väl sådär, men så är det ibland. Hade det gått upp två procent så hade jag varit supernöjd, men jag hade inga problem med mina 5,2 heller.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-03-11 kl. 12:53.
Citera
2026-03-11, 12:55
Medlem
Helt klart att låsa till fast ränta, typ 5 årigt. Inte fel.
Citera
2026-03-11, 14:47
Medlem
Citat:
Hur tänker ni?
Över tid så är rörligt bäst, men har man stora lån så kan man binda en del, som en försäkring.

Band själv för dryga fem år sedan, på just fem år. Nu är det rörligt igen, med nästan den dubbla räntan. Klarade den värsta toppen. Dock inget stort lån. Hade lånet varit större så skulle jag övervägt att binda igen.
Citera
2026-03-12, 02:06
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Hur tänker ni?
jag tänker
1. vi har ingen aning om hur länge kriget pågår och vad trump/Iran gör
2. Rörlig ränta är bäst/billigast.
Då slipper man även oroa sig och fundera och fatta skitdåliga beslut som man får lida av i tre eller fem år framåt
Citera
2026-03-12, 04:05
Medlem
Skulle inte säga det är fel binda räntan. Det som händer i Iran ger oåterkalleligt en prisuppgång på oljan som kan bli rätt så bestående. Man bör också fundera på om det är vettigt ligga i aktiefonder eller inte. Hursomhelst lär inflationen ta fart. Just nu funderar jag mest på om USA tänker sätta in marktrupper. Den nye ledaren i Iran, så länge han inte dödas, lär inte backa en millimeter. Med tanke på delar av familjen dödades vid inledande anfallen.
Citera
2026-03-12, 06:22
Medlem
Jadu, vad säger din spåkula..? Och vad säger bankens? Bind om du har svårt att sova, men se det som en ”försäkring”. Att i efterhand gräma sig över att ens bundna ränta visade sig vara högre än den rörliga under samma tid, är lite som att gräma sig över att huset inte brann ner, nu när en ändå bemödat sig att teckna hemförsäkring.

Boräntan är lite samma princip som med börsen, man får försöka göra sin egen analys - plotta ut sin kurs och sedan stå för den.
Citera
2026-03-18, 18:49
Medlem
Citat:

Hur tänker ni?
Jag har bundit min ränta på grund av situationen i världen.
Citera
2026-03-23, 08:35
Medlem
Citat:

Hur tänker ni?
Jag band min ränta i slutet på förra veckan och flera banker har börjat höja sina bundna bolåneräntor rätt kraftigt nu. Idag höjer t.ex. SBAB räntan för 2-5 år med mellan 0,4-0,45 %-enheter. https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2026-03-23_sbab_hojer_rantorna_pa_bundna_bolan.html Så funderade man på att binda skulle man nog redan slagit till nu.

Jag band för övrigt även min ränta i januari 2022, innan Ukraina-kriget börjat, tyvärr på för kort tid då...
Senast redigerad av bzo 2026-03-23 kl. 08:38.
Citera
2026-03-23, 08:37
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Jag band min ränta i slutet på förra veckan och flera banker har börjat höja sina bundna bolåneräntor rätt kraftigt nu. Idag höjer t.ex. SBAB räntan för 2-5 år med mellan 0,4-0,45 %-enheter. https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2026-03-23_sbab_hojer_rantorna_pa_bundna_bolan.html Så funderade man på att binda skulle man nog redan slagit till nu.

Jag band för övrigt även min ränta i januari 2022, innan Ukraina-kriget började, tyvärr på för kort tid då...

Så glad att man tog tummen ur arslet och faktiskt gjorde det😄

Inte lika handlingsförlamad som Ukrainakriget 2022.

Erfarenheter bör man dra nytt av.
Citera
2026-03-23, 10:12
Medlem
Citat:
Så glad att man tog tummen ur arslet och faktiskt gjorde det😄

Inte lika handlingsförlamad som Ukrainakriget 2022.

Erfarenheter bör man dra nytt av.

Hur länge band du och vad fick du för räntesats?
Citera
2026-03-23, 10:19
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Hur länge band du och vad fick du för räntesats?

3 år skandiabanken. 2.77%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in