Citat:
Ursprungligen postat av
tobes
Jag undrar lite vad som är hönan och ägget i det här fallet. Det onekligen så att många inom kreativa branscher lutar vänster, men sen är det ju också oftast så att de institutioner och ställen som tillhandahåller diverse utbildningar inom dessa ämnen också väldigt är väldigt vänsterlutande. Handlar det alltså om ren och skär indoktrinering och konformism, eller är det så att kreativa personer i allmänhet har värderingar som ligger längre vänsterut?
Utöver det så ska man ju inte heller glömma att en stor del av hela deras existens bygger på diverse bidrag, och det vore så att säga att skjuta sig själva i foten att rösta annat. Sedan undrar jag hur mycket vänstervärderingar som försvinner i takt med att pengarna på kontot börjar öka. Jag gissar att de som är riktigt kända och tjänar miljonbelopp inte är lika fullt ideologiskt drivna längre i det skedet

Jag får för mig att om man arbetar i ett kreativt yrke har man antagligen ganska nära till sin känslor. Det är ju liksom känslorna som är kreativiteten. Jag tror mer att det är det som gör att kreativa personer lutar åt allas lika värde och alla ska ha det bra. För övrigt tror jag folk överskattar hur ideologiskt drivkraft som ligger bakom. Det är väl få som blir exempelvis artister ur någon slags politisk botten. Möjligtvis punken då, som var någon slags politisk manifestation. Samtidigt var väl grejen med punkarna att de aldrig var så jävla bra på att spela och kanske inte var sjukt kreativa.
Så driven och driven, det är väl förvisso massa superstjärnor som offentligt klagar på Trump. Det är närmast omöjligt att se en intervju med exempelvis Bruce Springsteen längre eftersom intervjuerna är typ 97% gnäll på Trump, och 3% om hans nya platta. Jag är inget fan av Trump, jag har inget emot att han är sur över honom. Men det var inte därför jag ville se intervjun.
Jag tror på sin höjd att de flesta artister och kreatörer röstar, och så var det bra med det. De är sannolikt inte drivna av politiska ideal.