Igår, 21:23
Medlem
FunAndGamess avatar
Ja, det här är en fråga som dyker upp ibland. Man neggar på vänstertomtar för att de är så hemska och nationsförstörande varpå de svarar att även om man har en poäng i att de sabbat hela västvärlden är det ju inte så ofta man ser en bra film vars upphovsman är nån med högeråsikter. Jag känner att det finns argument mot deras syn på det hela men en del av mina vänstertomteobservationer indikerar att deras gnöl kan vara lite rimligt. Mycket "å ena sidan... men å andra sidan". Det vore fint om nån som läst många böcker om kreativa typer och deras kulturgärningar genom historien delade med sig av sina kunskaper. Men antaganden och resonemang baserade på hastiga observationer och stundens ingivelse är också välkomna, allt annat vore kreativitetsdödande.
Senast redigerad av FunAndGames Igår kl. 21:47.
Citera
Igår, 21:33
Moderator
tobess avatar
Jag undrar lite vad som är hönan och ägget i det här fallet. Det onekligen så att många inom kreativa branscher lutar vänster, men sen är det ju också oftast så att de institutioner och ställen som tillhandahåller diverse utbildningar inom dessa ämnen också väldigt är väldigt vänsterlutande. Handlar det alltså om ren och skär indoktrinering och konformism, eller är det så att kreativa personer i allmänhet har värderingar som ligger längre vänsterut?

Utöver det så ska man ju inte heller glömma att en stor del av hela deras existens bygger på diverse bidrag, och det vore så att säga att skjuta sig själva i foten att rösta annat. Sedan undrar jag hur mycket vänstervärderingar som försvinner i takt med att pengarna på kontot börjar öka. Jag gissar att de som är riktigt kända och tjänar miljonbelopp inte är lika fullt ideologiskt drivna längre i det skedet
Citera
Igår, 21:34
Medlem
henrikos avatar
De som arbetar ordentligt har sällan tid att stå och måla, skulptera och spela flöjt. Så därför tänker jag mig att vänster-folk på bidrag är de som har tid att skapa och arrangera utställningar.
Citera
Igår, 21:57
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Utöver det så ska man ju inte heller glömma att en stor del av hela deras existens bygger på diverse bidrag, och det vore så att säga att skjuta sig själva i foten att rösta annat. Sedan undrar jag hur mycket vänstervärderingar som försvinner i takt med att pengarna på kontot börjar öka. Jag gissar att de som är riktigt kända och tjänar miljonbelopp inte är lika fullt ideologiskt drivna längre i det skedet

När de är medlemmar i etablissemanget blir de väl ännu mer vänstertomtiga baserat på vad vi kan observera här i Sverige åtminstone.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
De som arbetar ordentligt har sällan tid att stå och måla, skulptera och spela flöjt. Så därför tänker jag mig att vänster-folk på bidrag är de som har tid att skapa och arrangera utställningar.

I och med människors kapacitet för hyckleri och agerande i egenintresse är väl folk som egentligen tycker bidrag är dålig politik villiga att söka sådana om det förbättrar deras situation?

När jag säger höger och vänster menar jag främst saker bortom det ekonomiska. En vansklighet är ju att vänstern under nittonhundratalet vann det kulturella kriget så hårt att de som idag påstås vara höger egentligen bara är höger i namnet, höjda bidrag eller sänkta skatter är mer eller mindre det enda standardvänstern och vänstern som typ lite halvt rollspelar höger bråkar om. Kanske nåt om personligt ansvar nån gång ibland, och att folk ska få leva sina liv med bara tio par stödhjul till skillnad från tidigare när det krävdes ett dussin.
Citera
Igår, 21:59
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag undrar lite vad som är hönan och ägget i det här fallet. Det onekligen så att många inom kreativa branscher lutar vänster, men sen är det ju också oftast så att de institutioner och ställen som tillhandahåller diverse utbildningar inom dessa ämnen också väldigt är väldigt vänsterlutande. Handlar det alltså om ren och skär indoktrinering och konformism, eller är det så att kreativa personer i allmänhet har värderingar som ligger längre vänsterut?

Jag får för mig att om man arbetar i ett kreativt yrke har man antagligen ganska nära till sin känslor. Det är ju liksom känslorna som är kreativiteten. Jag tror mer att det är det som gör att kreativa personer lutar åt allas lika värde och alla ska ha det bra. För övrigt tror jag folk överskattar hur ideologiskt drivkraft som ligger bakom. Det är väl få som blir exempelvis artister ur någon slags politisk botten. Möjligtvis punken då, som var någon slags politisk manifestation. Samtidigt var väl grejen med punkarna att de aldrig var så jävla bra på att spela och kanske inte var sjukt kreativa.

Så driven och driven, det är väl förvisso massa superstjärnor som offentligt klagar på Trump. Det är närmast omöjligt att se en intervju med exempelvis Bruce Springsteen längre eftersom intervjuerna är typ 97% gnäll på Trump, och 3% om hans nya platta. Jag är inget fan av Trump, jag har inget emot att han är sur över honom. Men det var inte därför jag ville se intervjun.

Jag tror på sin höjd att de flesta artister och kreatörer röstar, och så var det bra med det. De är sannolikt inte drivna av politiska ideal.
Citera
Igår, 22:01
Medlem
Känns lite underligt fråga utifrån det perspektivet, isåfall skulle man kunna fråga om hederliga eller kriminella personer är mest kreativa. Med tanke på alla rap-musiker så verkar kriminella vara mest kreativa.

Eller så väljer man att lyfta fram det som stärker ens egen tes.
Citera
Igår, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Ja, det här är en fråga som dyker upp ibland. Man neggar på vänstertomtar för att de är så hemska och nationsförstörande varpå de svarar att även om man har en poäng i att de sabbat hela västvärlden är det ju inte så ofta man ser en bra film vars upphovsman är nån med högeråsikter. Jag känner att det finns argument mot deras syn på det hela men en del av mina vänstertomteobservationer indikerar att deras gnöl kan vara lite rimligt. Mycket "å ena sidan... men å andra sidan". Det vore fint om nån som läst många böcker om kreativa typer och deras kulturgärningar genom historien delade med sig av sina kunskaper. Men antaganden och resonemang baserade på hastiga observationer och stundens ingivelse är också välkomna, allt annat vore kreativitetsdödande.
Typiskt Flashback/MAGA-Högerfolk anser väl att kreativt arbete mest är för kvinnor och bögar? Möjligtvis med undantag för hårdrock som bör spelas av män.
Citera
Igår, 23:30
Medlem
FunAndGamess avatar
Vad störigt att "folk" dyker upp två gånger i rubriken. Jag övervägde att skriva "högerfolk och vänstertomtar" men tyckte att en neutral rubrik var önskvärd, kanske var det ett misstag.

Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Typiskt Flashback/MAGA-Högerfolk anser väl att kreativt arbete mest är för kvinnor och bögar? Möjligtvis med undantag för hårdrock som bör spelas av män.

Men din egen åsikt om frågan är väl minst lika relevant som dina spekulationer om vad andra anser om den?
Senast redigerad av FunAndGames Igår kl. 23:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in