2026-03-10, 07:37
Medlem
Så filmen "Core" igår, och genast uppstod funderingar kring realismen. Det lär vara omöjligt att borra ett hål till jordens kärna, men varför? Rent tekniskt förstås, eftersom mycket är smält och plasmaliknande material. Men annars?
Citera
2026-03-10, 07:41
Medlem
Det är 5000 km, och temperaturen är 5000 grader. Inget material klarar det.
Citera
2026-03-10, 07:45
Medlem
kalkryggars avatar
Det är ju varmt som satan. Man bränner sig bara man kommer en liten bit (relativt) ner i marken.
Citera
2026-03-10, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är ju varmt som satan. Man bränner sig bara man kommer en liten bit (relativt) ner i marken.
Fast man gjorde ett par försök som barn. Men kom inte så långt att jag brände mig. För dålig spade antagligen.
Citera
2026-03-10, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Så filmen "Core" igår, och genast uppstod funderingar kring realismen. Det lär vara omöjligt att borra ett hål till jordens kärna, men varför? Rent tekniskt förstås, eftersom mycket är smält och plasmaliknande material. Men annars?
Annars? Det räcker väl för att det inte ska fungera, eller?

Trist att du inte nämner Jules Verne, men det tyder väl på vad du inte vet.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-03-10 kl. 09:29. Anledning: Stavning.
Citera
2026-03-10, 09:21
Medlem
Theoneandonlymes avatar
..intressant gällande inlägget

https://www.varldenshaftigaste.se/artiklar/kola-superdeep-borehole-varldens-djupaste-hal/
Citera
2026-03-10, 09:23
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Annars? Det räcker väl för att det inte ska fingera, eller?

Trist att du inte nämner Jules Verne, men det tyder väl på vad du inte vet.

Eller Lösidröset i Kalle Anka.
Citera
2026-03-10, 10:22
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Fast man gjorde ett par försök som barn. Men kom inte så långt att jag brände mig. För dålig spade antagligen.

Ja, här i Sverige är det lite för långt ner till värmen för att ett barn ska klara av att gräva dit. Du hade inte fixat det ens med den bästa spaden från närmaste Jula-butik.
Men åk till Lanzarote https://canarytripbooking.com/en/activities/volcanoes-route-timanfaya-lanzarote/
eller till Island och gör om försöket.
Citera
2026-03-10, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag har en borrad brunn som är 70 meter djup, och det är absolut inget varmvatten som kommer upp. En granne påstår sig ha en brunn som är 100 meter och det vattnet är lika kallt.
Citera
2026-03-10, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är 5000 km, och temperaturen är 5000 grader. Inget material klarar det.
Men det är alltså det "enda" hindret då? Någonstans talades det om det höga trycket. Men trycket borde väl bli lägre ju närmare kärnan man kommer? Det är ju mindre massa kvar som kan påverka dragningskraften.
Citera
2026-03-10, 18:36
Medlem
Har även t ex Månen och Mars sådana extremt varma kärnor och mantlar? 5000 grader är ju som solens yta. Hur är det möjligt, det sker ju ingen förbränning i jordens inre. Varför har det inte svalnat under 4 miljarder år?
Citera
2026-03-10, 18:40
Medlem
Det utvecklas ny borr metod i USA nu.

En slags laser so som förgasar berggrunden, och pumpar bort/upp gasen, och ett håll uppstår. Så ingen traditionell borrning med härdade stålskär som förstörs vid hög värme.

Minns inte i huvudet vad företaget heter, men kan leta upp om någon ber om det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in