2026-03-10, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Jag har en borrad brunn som är 70 meter djup, och det är absolut inget varmvatten som kommer upp. En granne påstår sig ha en brunn som är 100 meter och det vattnet är lika kallt.
Jag har en bergvärmepump som är borrad åt det hållet, och det fungerar.

Sedan är 100 meter inte riktigt till jordens medelpunkt. Du har 6 371 kilometer kvar, och där är temperaturen drygt 5 000 grader Celsius.
Citera
2026-03-10, 19:27
Medlem
Doctors avatar
På 80-talet så borrades det i Orsa i hopp om att hitta gas som enligt teorin skulle blivit instängd efter ett meteoritnedslag. Målet var att borra 7,5km, men om jag minns rätt så gav man upp vid ungefär 6800m efter stora problem och inte mycket till fynd att visa upp.

Jag vet inte hur varmt det är på det djupet, det är ju väldigt långt kvar till mitten.

Edit: Enligt Gemini så var det 120 C i botten på hålet.
Senast redigerad av Doctor 2026-03-10 kl. 19:29.
Citera
2026-03-10, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
På 80-talet så borrades det i Orsa i hopp om att hitta gas som enligt teorin skulle blivit instängd efter ett meteoritnedslag. Målet var att borra 7,5km, men om jag minns rätt så gav man upp vid ungefär 6800m efter stora problem och inte mycket till fynd att visa upp.

Jag vet inte hur varmt det är på det djupet, det är ju väldigt långt kvar till mitten.

Edit: Enligt Gemini så var det 120 C i botten på hålet.
Man borrade efter gas, inte efter värme.
Citera
2026-03-10, 22:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Har även t ex Månen och Mars sådana extremt varma kärnor och mantlar? 5000 grader är ju som solens yta. Hur är det möjligt, det sker ju ingen förbränning i jordens inre. Varför har det inte svalnat under 4 miljarder år?

Inte lika varma: månen är på kanske 1300-1400 och mars på, säg 1750-2150. Mars ska åtminstone ha ett delvis "flytande" inre.
Citera
2026-03-10, 22:12
Avstängd
Borren kommer förstöras av trycket även om man uppfinner ett material som inte smälter. Det är flera miljoner gånger mer tryck i jordens mitt än vid havsytan
Senast redigerad av Follows 2026-03-10 kl. 22:15.
Citera
2026-03-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Borren kommer förstöras av trycket även om man uppfinner ett material som inte smälter. Det är flera miljoner gånger mer tryck i jordens mitt än vid havsytan
Vad är det för tryck? Det kan ju inte vara gravitationen, jordens dragningskraft. Gravitationen har ju med jordens massa att göra, och massan ökar inte för att man borrar ett hål.
Citera
2026-03-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag har en bergvärmepump som är borrad åt det hållet, och det fungerar.

Sedan är 100 meter inte riktigt till jordens medelpunkt. Du har 6 371 kilometer kvar, och där är temperaturen drygt 5 000 grader Celsius.
Jag antar att bergvärme inte innebär att man hittar värme i berget, utan att det är samma princip som ett kylskåp. I en borrad brunn på 100 meters djup är vattnet ca 4 grader, inte nåt man värmer huset med direkt.
Citera
2026-03-10, 22:46
Avstängd
Citat:
Vad är det för tryck? Det kan ju inte vara gravitationen, jordens dragningskraft. Gravitationen har ju med jordens massa att göra, och massan ökar inte för att man borrar ett hål.

Du omringas av mer materia från alla riktningar ju närmare mittpunkten du kommer. Som en insekt som kryper in i en knuten hand
Citera
2026-03-10, 22:54
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Jag har en borrad brunn som är 70 meter djup, och det är absolut inget varmvatten som kommer upp. En granne påstår sig ha en brunn som är 100 meter och det vattnet är lika kallt.

Om du funderar på ordet relativt som jag skrev en liten stund så kanske det klarnar? Vad tror du?
Citera
2026-03-11, 00:08
Medlem
Citat:
Jag antar att bergvärme inte innebär att man hittar värme i berget, utan att det är samma princip som ett kylskåp. I en borrad brunn på 100 meters djup är vattnet ca 4 grader, inte nåt man värmer huset med direkt.
Där ser man, då är det ju onödigt att man borrar.
Citera
2026-03-11, 07:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Tar du luften utifrån så kan den vara mycket kallare än så och just vinsten med en bergvärmepump är att man alltid har ca +4 grader i hålet.
Det krävs gissningsvis ett mycket djupare hål innan värmen höjs mera så därför kör man med mellan 70-100m i normala fall. Vissa grundare och vissa djupare beroende på miljö.
Citera
2026-03-11, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Du omringas av mer materia från alla riktningar ju närmare mittpunkten du kommer. Som en insekt som kryper in i en knuten hand
Det förutsätter att det finns en kraft som pressar materian mot föremålet/personen. Det finns ju t ex gruvor som är flera tusen meter ned i berget. Är trycket högre där än vid markytan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in