I ett uppmärksammat mål har Stockholms tingsrätt utrett om det är förtal att kalla någon för nazistpyssling. Nu meddelar rätten att högeraktivisten Nick Alinia förlorar målet och ska ersätta komikern Bianca Meyers rättegångskostnader. Enligt tingsrätten är det tydligt att uttalandena gjorts i en humoristisk kontext.
En seger för yttrandefriheten säger jag. Vad säger ni andra?
Så den lilla nazistfjollan är ledsen nu alltså? Skoj!
Personligen tycker jag att det är komiskt och ett ypperligt tillfälle att håna Alinia mer eftersom hans tunna hud tydligen inte ens kan hantera humor.
Att han inte ens kunde stämma rätt person OCH babblade i rätten på ett sätt att hans eget fall sköts i sank är väl extra roligt. Men dom brukar inte vara så smarta dom där bunkerbubblarna.
Det som är lite konstigt är att det var ju inte ens hon som sade detta. Hon tog upp ämnet. Men hon måste väl kunna ta upp vilket ämne som helst utan att behöva stå för det andra säger.
I vilket fall som helst så anser jag att yttrandefriheten ska råda i detta fallet.
Det som blir vinst trots allt för högersidan är att det visar hyckleriet och därför borde hela högersidan chippa in och betala notan som Alinia nu står med.