2026-03-09, 10:20
Medlem
Enligt intelligensmätning har generation Z lägre IQ än millenials. Undersökning hävdar att det var första generationen med lägre än tidigare generation, men det tror jag inte på var den första nedgången eftersom så stor andel av generationen före Z är helt blåsta - och är influensers med många följare!

Det märkte jag för länge sedan då 90-talister.
-Vad vill du bli?
-Kändis.
-Känd för vadå?
-Det spelar ingen roll...

Vilket märks på hur de vill vara med i TV och göra bort sig som började med bl a Big Brother...

Undersökningen hävdar att det beror på införandet av datorer o d i utbildningen.
Eleverna blev bra på att söka info istället för att lära sig kunskaperna.
Det är rätt,
MEN jag hävdar att ett större problem av förändringen är att den även inneburit snuttifiering, mer upphackat, sällan görs något ordentligt. Det sägs t o m i klartext i andra sammanhang att texter måste vara korta för att ha en chans att få ut budskapet, apoteket t o m skojar om det i sin reklam om att yngre inte klarar att koncentrera sig mer än 10 sekunder På så korta texter blir det för okomplett info...
Antalet ADHD-diagnoser har även ökat mycket. Inte ett dugg konstigt, eftersom en större andel av yngre generationer är stirriga. Jag hävdar att det beror på att mycket större andel småbarn sätts på dagis alldeles för tidigt nu än förr. Och det blir ännu värre då även föräldrarna sattes på dagis för tidigt då de var småbarn och smittar av sin egen stirrighet på sina barn. Tänkare har jag alltid varit och redan som 7-åring vid skolstarten kunde jag sånär på en peka ut rätt vilka som hade gått på dagis innan, för de var de stirriga...
Det säger sig självt - eller borde göra - att det är en omöjlig uppgift även för perfekt personal att kunna ta hand om så många barn vardera och att få till en tillräckligt lugn miljö. Olika personligthetstyper på barn drabbas dock olika hårt, för behovet av lugna perioder är olika stort hos olika barn. Ännu värre av att många småbarn har LÄNGRE "arbetsdag" än ett vuxet heltidsjobb då de lämnas på dagis innan föräldern går till arbetet och hämtas efter...

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/neurolog-h%C3%A4vdar-att-gen-z-kan-ha-l%C3%A4gre-iq-%C3%A4n-millennials/vi-AA1XDqCL?ocid=winp2fp&cvid=69ae5d60fa104c458f284d5 751c45b11&ei=29
Citera
2026-03-09, 11:09
Medlem
IQ, och att vara intellektuell dvs använda och utmana hjärnan, har blivit omodernt.

För 100 år sedan var Einstein en superstjärna, som lockade tusentals fans och som kvinnor ville ligga med. Idag har vi en annan typ av kändisar....

Hjärnan är nog som en muskel, om den inte används så förtvinar den.
Citera
2026-03-09, 11:10
Medlem
Briasccas avatar
IQ är som bekant ett mått på förmågan till att lösa problem, se mönster och analysera, och något man övar upp.

Så IQ-anlaget är medfött (och olika stort hos oss alla vad vi kan uppnå optimalt) men övar man inte det, som många av dagens människor inte gör utan enbart tittar på sin telefon efter vad andra gör, och inte processar text i huvudet, så utvecklas inte IQ. Dessutom kan IQ-nivån retardera och man får sämre förmåga att lösa problem.

Jag har några bland mina studenter som använder mobiltelefonens kalkylator för att räkna enkla saker som plus och minus, typ 15 plus 23, och inte kan det i huvudet för de inte processar text och tal. De kan inte ens den enkla multiplikationstabellen upp till 100, inte heller räkna procent i huvudet. Inte ens till en ungefärlig siffra. De måste bli oerhört korkade och enfaldiga i framtiden, och lätta offer för populistpolitiker.

Så det du beskriver låter rimligt.
Citera
2026-03-09, 11:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Föga förvånande. Kan de ens skriva idag? Det är väl kännetecken för att kunna. Skriva bra. Med papper och penna. Den förmågan brast ju redan vid Generation X. De tidigare kunde med skrivstil tom!
Citera
2026-03-09, 11:49
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Tycker det blir värre för varje generation. Jag anser att det delvis beror på att skolorna använder datorer till det mesta (både material, anteckningar och prov) och så alla spel och appar i telefoner och allt dravel på YouTube. Intresset för att läsa och skriva har verkligen sjunkit. Istället är det spel och YouTube som gäller. Och appar som ska hjälpa barnen i skolarbeten. Är det konstigt att barn och ungdomar fördummas?
Citera
2026-03-09, 12:21
Medlem
franges avatar
Det kan ju ha att göra med att en markant andel av Gen Z har sina rötter i andra delar av världen, där IQ generellt är lägre...

Somalier, palestinier och afghaner är inte direkt kända för att samla på sig stora mängder nobelpris, om vi säger så.
Citera
2026-03-09, 16:56
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Den yngre generationen består dessvärre inte av svenskar. Är man som sagt afghan, somalie eller arab så behöver man varken kunna läsa, skriva eller räkna. Utan det är svenskarna som försörjer dem.
Citera
2026-03-09, 17:25
Medlem
Paris24s avatar
Så är det, finns inget hopp för mina barn, jag tillhör själv den optimala generationen född på 1960-talet.
(FB) Intelligensen IQ sjunker i Norden för födda 1975-. Varför? Konsekvenser?
Citera
2026-03-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Den yngre generationen består dessvärre inte av svenskar. Är man som sagt afghan, somalie eller arab så behöver man varken kunna läsa, skriva eller räkna. Utan det är svenskarna som försörjer dem.

Precis.

Ett tydligt exempel på Morgenthau-planen.
Influxet av negroida och semitiska gener i poolen genererar en degenerering.
Citera
2026-03-09, 17:37
Medlem
Det finns bara en korrekt förklaring till att Sveriges ungdomars IQ sjunker som en sten och det är massinvandringen från världens sämsta länder där man har en mycket lägre iq-nivå än i högutvecklade länder som Sverige.

Det går fort också.

I själva verket är det värre än i den offentliga statistiken eftersom man räknar bort flera grupper, så skulle de också vara med i statistiken så förstår ni nog alla att den verkliga iq-nivån är ännu lägre än vad som sägs officiellt.
Citera
2026-03-09, 21:25
Medlem
alleballe1998s avatar
För mycket skärmtid och goyslop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in