2026-03-08, 23:53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Lägger ibland ut grejer på Vinted, funkar rätt bra för att få sålt begagnat. En märklig företeelse som jag noterat ofta, ibland ett par gånger per dag, är att många favoritmarkerar varor men sedan visar de inget intresse alls? Varken när man skickar erbjudanden om rabatterat pris eller försöker nå dem.

Favoritmarkering gör man väl rimligen på sådant man är intresserad av? Själv gör jag det enbart på grejer jag tänkt att buda på. Får man ett prisförslag som är för högt kommer man med motbud och så är en förhandling igång.

Vad är syftet med att favoritmarkera trots noll intresse? Vinner köparen något på det, typ att algoritmen visar liknande varor?
Citera
2026-03-09, 00:02
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Lägger ibland ut grejer på Vinted, funkar rätt bra för att få sålt begagnat. En märklig företeelse som jag noterat ofta, ibland ett par gånger per dag, är att många favoritmarkerar varor men sedan visar de inget intresse alls? Varken när man skickar erbjudanden om rabatterat pris eller försöker nå dem.

Favoritmarkering gör man väl rimligen på sådant man är intresserad av? Själv gör jag det enbart på grejer jag tänkt att buda på. Får man ett prisförslag som är för högt kommer man med motbud och så är en förhandling igång.

Vad är syftet med att favoritmarkera trots noll intresse? Vinner köparen något på det, typ att algoritmen visar liknande varor?
Jag brukar inte använda just Vinted då jag föredrar Tradera. Men favoritmarkeringen är ju det samma. Om jag vill ha ett visst tv-spel så brukar jag markera flera olika säljares annons av samma tv-spel. På så sätt får jag bra koll på vilket utav spelen jag kan köpa billigast.
Citera
2026-03-09, 00:19
Moderator
Nospheratus avatar
Det behöver antagligen inte vara någon synnerligen genomtänkt strategi. Jag använder nu förvisso en helt annan plattform för att köpa instrument. Då och då snubblade man på säljare som verkade ha intressanta prylar och verkade ha koll. Jag ville kanske inte ha just den gitarren, men om jag har den som favorit kommer jag se om något annat kul dyker upp i framtiden.

Det tog mig väl ett år eller så att inse att säljaren ser om man lägger en produkt som favorit. Jag utgick mest från att det fungerar som när man lägger en webbsida som favorit i browsern. Det har väl de inte en jävla aning om vad jag lägger som favorit.

På dylika sidor kan jag ju tycka att det borde finnas två knappar. En för favorit, och exakt alla ska skita i vem eller vad jag har som favorit. Och en knapp för "Intresserad". Som absolut borde skicka säljaren en notifikation att jadå, den här kan jag tänka mig att köpa om priset är rätt. Och antingen vill du diskutera priset eller så går vi bägge vidare utan hard feelings.

Som jag ser det är det väl ungefär som med youtube-kanaler och dylikt. Om jag lägger kanalen som en favorit i browsern så får ingen reda på det. Om man däremot klickar på subscribe så får jag massa uppdateringar och skit om nya klipp som kommit ut. Det beror lite på vad det är för kanal. Om det är någon som lägger ut två, tre klipp per år kommer jag vilja ha en notifikation på att det kommit nytt. Om det är någon som lägger ut tre klipp per dag pallar jag inte få massa spam om nytt material. Då går jag hellre in en gång i veckan (via favoriter) och kollar vad som är nytt.
Citera
2026-03-09, 00:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Jag brukar inte använda just Vinted då jag föredrar Tradera. Men favoritmarkeringen är ju det samma. Om jag vill ha ett visst tv-spel så brukar jag markera flera olika säljares annons av samma tv-spel. På så sätt får jag bra koll på vilket utav spelen jag kan köpa billigast.

Detta plus att man använder det som kom-i-håg-lista.

Man kanske letar efter en bluray-film men hittar den bara som DVD. Då markerar man den för att man ska komma ihåg att söka efter bluray senare. Samma sak med LP/CD osv. Söka kan man sedan göra på flera ställen, Vinted, Tradera osv.

Sedan kan det vara intressant att ha ett objekt markerat flera månader för att se om det blir sålt. Har det inte blivit sålt kan säljaren kanske sälja långt under vad denne initialt hade för lägsta pris.
Citera
2026-03-09, 00:24
Medlem
kalkryggars avatar
Det kan väl vara att man scrollar igenom sidan och favoritmarkerar saker man är intresserad av. Sen när man gått igenom sidan och har markerat 50 saker så väljer man så långt pengarna räcker. Det kanske räcker till 10 av de 50 markerade sakerna.

Jag tycker att det låter som en dålig grej att någon annan ska se vad jag favoritmarkerar. Jag hade nog helst sett att det var privat.
Citera
2026-03-09, 06:34
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det är ju olika varför man favoritmarkerar och sen inte köper/budar/visar intresse... Man kanske helt enkelt glömmer bort att man har saker i listan eller inte ens går in i appen på länge. Eller så ångrar man sig men glömmer att ta bort saker i listan. Eller så sparar man flera varor av samma sort från olika säljare och väljer den med bäst pris och missar ta bort de andra... Är ju samma på Tradera. Händer ju att man sparar massor med saker men bara köper en... Eller ingen...
Citera
2026-03-09, 06:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Funktionen finns även hos blocket och har märkt exakt samma sak där, folk favoritmarkerar men hör inte av sig.
Citera
2026-03-09, 11:31
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Men ni som säljer. Varför förväntar ni er att någon ska köpa eller höra av sig bara för att andra användare sparar varor i sin lista? Är väl inget att undra över... Finns som sagt massor med orsaker till att man sparar saker men att man sen inte köper eller hör av sig...
Citera
2026-03-09, 13:53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Men ni som säljer. Varför förväntar ni er att någon ska köpa eller höra av sig bara för att andra användare sparar varor i sin lista? Är väl inget att undra över... Finns som sagt massor med orsaker till att man sparar saker men att man sen inte köper eller hör av sig...

Själv gör jag enbart det för varor som jag verkligen avser att köpa. Känns rätt poänglöst att favoritmarkera om intresset för varan är noll.

Är varan för dyr så struntar man i att favoritmarkera. Är den bara lite för dyr så favoritmarkerar man och lägger lägre bud.
Citera
2026-03-09, 13:53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Funktionen finns även hos blocket och har märkt exakt samma sak där, folk favoritmarkerar men hör inte av sig.

Ja mkt konstigt som sagt, varför då ens behålla funktionen?
Citera
2026-03-09, 14:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja mkt konstigt som sagt, varför då ens behålla funktionen?

Självklart p.g.a. det egentliga avseendet med funktionen.
Citera
2026-03-09, 14:37
Medlem
Jultrollets avatar
Vinted är jag sällan inne på men på Tradera händer det ofta att jag favoritmarkerar några saker för att sedan lätt kunna gå tillbaka och titta lite noggrannare på dem. Ibland är det intressant att se vad något till slut såldes för och då låter jag det stå kvar även om jag inte tänkt buda själv.

Håller för övrigt med kalkryggar. Man borde kunna få göra så utan att säljaren ska få någon som helst notis om det, eller åtminstone att det inte står vem utan bara hur många som har markerat. Hädanefter kommer jag sannolikt låta bli av det skälet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in