2026-03-09, 14:50
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Grejen är ju som sagt att man kanske glömmer att man sparat något eller ångrar sitt intresse. Eller att man jämför varan med andra varor och sen gör ett val. Hittar man något som man kanske är intresserad av och vill fundera mer på och/eller jämföra med annat är det klart man sparar varorna istället för att leta efter samma varor igen. Inget säljarna behöver tänka på. Är det så att det händer alltför ofta och ingen köper kanske säljarna istället bör fundera på varför folk sparar men ingen köper deras varor...
Citera
2026-03-09, 15:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tycker att det låter som en dålig grej att någon annan ska se vad jag favoritmarkerar. Jag hade nog helst sett att det var privat.

Det jobbigaste är man får så många urkassa "erbjudanden".

"Priset på objekt x har nu sänkts från 90 till 85 kronor".

Som om det skulle spela någon roll, det är bara irriterande. Jag vill kanske bara betala hälften om jag ska vara intresserad.

För övrigt prutar jag aldrig. Ser jag ett pris jag är villig att betala så gör jag det, annars får det vara. Hålla på med att bråka om en tia hit och dit är inte min grej.
Citera
2026-03-09, 17:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det jobbigaste är man får så många urkassa "erbjudanden".

"Priset på objekt x har nu sänkts från 90 till 85 kronor".

Som om det skulle spela någon roll, det är bara irriterande. Jag vill kanske bara betala hälften om jag ska vara intresserad.

För övrigt prutar jag aldrig. Ser jag ett pris jag är villig att betala så gör jag det, annars får det vara. Hålla på med att bråka om en tia hit och dit är inte min grej.

Jag är tvärtom, pruta är del av grejen med att köpa second hand.

Håller dock med om att om säljaren redan från början är så ogin att inga större rabatter kan erbjudas så är det dött lopp. Om jag själv säljer så har jag alltid utgångspunkten att om man får nån på kroken så ska man passa på att erbjuda en bra deal så det blir nåt.

Därav tänker jag att favoritfunktionen öppnar upp just för den typen av erbjudanden, att vid snabb affär kanske ett par hundra i rabatt kan erbjudas. Men som sagt så nappar folk sällan på det trots att de favoritmarkerat och då undrar jag varför. Gör ju självklart inget om nästa kommer och köper till fullt pris utan någon favoritmarkering.
Citera
2026-03-09, 19:38
Medlem
HBTKuks avatar
Kvinnor kan sitta i timmar och bläddra bland olika plagg, inte orimlgit att de favoritmarkerar både hit och dit. Man ska nog inte ta för allvarligt på en sån grej.

Min käresta gör sannolikt så.. Börjat komma hem massa skumma paket med lump i.
Citera
2026-03-09, 22:12
Medlem
tomatlarss avatar
som någon annan påpekade så är det en bra funktion för att se vart man kan köpa saken billigast. Sedan finns de folk som trycker på allt möjligt kan vara för att se hur budigivingen går tillexempel utan att vara intriserad av att köpa som en form av fönstershoppa.
Citera
2026-03-10, 14:40
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag är tvärtom, pruta är del av grejen med att köpa second hand.

Håller dock med om att om säljaren redan från början är så ogin att inga större rabatter kan erbjudas så är det dött lopp. Om jag själv säljer så har jag alltid utgångspunkten att om man får nån på kroken så ska man passa på att erbjuda en bra deal så det blir nåt.

Därav tänker jag att favoritfunktionen öppnar upp just för den typen av erbjudanden, att vid snabb affär kanske ett par hundra i rabatt kan erbjudas. Men som sagt så nappar folk sällan på det trots att de favoritmarkerat och då undrar jag varför. Gör ju självklart inget om nästa kommer och köper till fullt pris utan någon favoritmarkering.
Bara sunkiga individer tänker ”pruta”.

Om något är ohemult med priset så kan man diskutera priset på en intelligent nivå.

Men ”pruta” instinktivt är sunkigt och nåt som bara tattare gör.
Citera
2026-03-10, 14:42
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Lägger ibland ut grejer på Vinted, funkar rätt bra för att få sålt begagnat. En märklig företeelse som jag noterat ofta, ibland ett par gånger per dag, är att många favoritmarkerar varor men sedan visar de inget intresse alls? Varken när man skickar erbjudanden om rabatterat pris eller försöker nå dem.

Favoritmarkering gör man väl rimligen på sådant man är intresserad av? Själv gör jag det enbart på grejer jag tänkt att buda på. Får man ett prisförslag som är för högt kommer man med motbud och så är en förhandling igång.

Vad är syftet med att favoritmarkera trots noll intresse? Vinner köparen något på det, typ att algoritmen visar liknande varor?

Man gör väl de för ha en minnesnotering efter letar runt efter saker...
Citera
Igår, 12:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
som någon annan påpekade så är det en bra funktion för att se vart man kan köpa saken billigast.

Fast då är det ju mer logiskt att man skambudar istället för att bara favoritmarkera. Det är i vart fall ett konkret förslag, om sedan säljaren inte går med på det så är det iallafall tal om en förhandling.
Citera
Igår, 12:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Man gör väl de för ha en minnesnotering efter letar runt efter saker...

Minnesnotering är rätt värdelöst just på second hand-saker, bra grejer med rimligt pris rycks rätt snabbt så man kan inte känna efter en tid och sedan återkomma som om man handlar i vanlig butik. Undantaget är stora och otympliga möbler som kräver transport men sånt säljs inte på Vinted.

Om prissättningen är galet hög så är det ju mer rimligt att strunta i det helt för då är man för långt ifrån varandra.
Citera
Igår, 12:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Vinted är jag sällan inne på men på Tradera händer det ofta att jag favoritmarkerar några saker för att sedan lätt kunna gå tillbaka och titta lite noggrannare på dem. Ibland är det intressant att se vad något till slut såldes för och då låter jag det stå kvar även om jag inte tänkt buda själv.

Håller för övrigt med kalkryggar. Man borde kunna få göra så utan att säljaren ska få någon som helst notis om det, eller åtminstone att det inte står vem utan bara hur många som har markerat. Hädanefter kommer jag sannolikt låta bli av det skälet.

Jag utgår ifrån att anledningen till att sajterna implementerade en funktion för favoritmarkering är just att man ska kunna skicka erbjudanden om sänkt pris vid "snabb affär".
Citera
Igår, 14:05
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Minnesnotering är rätt värdelöst just på second hand-saker, bra grejer med rimligt pris rycks rätt snabbt så man kan inte känna efter en tid och sedan återkomma som om man handlar i vanlig butik. Undantaget är stora och otympliga möbler som kräver transport men sånt säljs inte på Vinted.

Om prissättningen är galet hög så är det ju mer rimligt att strunta i det helt för då är man för långt ifrån varandra.

Alla kanske inte är jättespontana man går inte bara in och köper, förresten är man ganska van att "tvingas" fundera ett tag, t ex Tradera har, en tid auktion går ut, där är jui minnesfunktion ypperlig, att man inte behöver tänka på klockan 21.33 går tiden ut på de där hörlurarna, klockan11.56 går tiden ut för de där hörlurarna etc
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in