2026-03-07, 23:08
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
På vilket sätt menar du att "de ryska fartygen som inte har respekt för internationella sjölagar." ?
Jag vet, jag vet... i just detta fall var det frågan om ett falskeligen registrerat fartyg, vilket strider mot de sjölagar de flesta länder förbundit sig iaktta- även Ryssland.
Citera
2026-03-07, 23:11
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baimei
Taiwan tillhör Kina enligt internationell rätt.

Varför två olika synsätt beronede på vilken konflikt det gäller?

Krim hör de facto till Ryssland, som helt kontrollerar halvön, inklusive dess resurser.

Kom tillbaka när Kustbevakningen beslagtar ett "taiwanesiskt" fartyg med samma argument.

Man kan lika gärna att Kina tillhör arvtagarna till Chiang-Kai-shek.
Citera
2026-03-07, 23:11
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Snyggt av Sverige och hitta på dumma svepskäl för att undvika respekt för internationella sjölagar.. Kan USA bomba civila båtar på internationellt vatten så ska väl vi kunna borda lite felaktigt sanktionerade fartyg och visa oss tuffa.

Menar du att Sverige ägnar sig åt pirat/kaparverksamhet och kidnapping i detta fallet?
Citera
2026-03-07, 23:17
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det gör de ju också då och då, även om deras förmåga till det är liten med tanke på att få fartyg med ärliga avsikter som inte handlar med Ryssland uppträder där Ryssland kan nå dem.

Så vad är det för bajsnivå du pratar om? Sverige handlade under internationell rätt. Ryssland bryter mot folkrätt och diverse andra internationella lagar.

Polisen, och i förlängningen tull och kustbevakning får rannsaka för misstänka brott. Vad i helvete ska vi med polis till om de inte får hantera misstänka brott? Vi har gått igenom detta utförligt redan. Bara att kolla upp saker som UNCLOS, FN-stadgan, Wienkonventionen, etc. Sverige har i detta fall börjat utreda brott och tilltagit tvångsmedel, i enlighet med internationell lag och nationell lag.

Ryssland får givetvis också göra det.
Det är min poäng..Om vi missbrukar artikel 110 i UNCLOS, så skapar vi en värld där vi i praktiken godkänner sjöröveri-fasoner och den starkes makt.. Ryssarna kan givetvis utnyttja detta mot oss.. Kineserna är tack gode gud lite mer civiliserade, men ökar konfliktnivån i Taiwan så har de också ett verktig i verktygslådan att missbruka på samma vidriga sätt som vi själva gör.
Citera
Medlem
att fartyget är falskflaggat, består av rysk besättning eller står med på en ukrainsk sanktionslista berättigar väl inte att man beslagtar något skepp?
Citera
Medlem
Citat:
På vilket sätt menar du att "de ryska fartygen som inte har respekt för internationella sjölagar." ?
Transport av vissa gods, t.ex. olja under falsk flagg är t.ex. illegalt. Internationellt. Fartyg som inte klarar en viss säkerhetsnivå får inte framföras, enligt internationell lag. Fartyg som är oförsäkrade, får givet viss klassning av fartyg och last, inte framföras, under internationell lag. Detta är alltså enligt lagar som gäller hela planeten. Det finns vidare internationella lagar som är internationella i egenskap av att de är flera länder bakom, vanligtvis G7 eller EU. Det finns vidare internationella lagar kring arbete och säkerhet som gäller by "default" på internationellt vatten, men paradoxalt slutar gälla när man hamnar i någons territorialvatten (så tvärt om vad många rysstroll fantiserar om, kan man faktiskt fantisera ihop ett scenario där ett fartyg bara framförs olagligt på internationellt vatten. Skulle svensk lagstiftning på någon sådan hypotetisk punkt vara svagare än internationell sjörätt, ja då vore det i princip [enligt svensk lag] förbjudet att borda fartyget på vårt territorialvatten, men tillåtet på internationellt vatten. Detta är förstås bara ett hypotetiskt, paradoxalt och skojfriskt scenario).

Som jag och andra skrivit mååånga gånger på detta forum: "skuggflotta" är ett samlingsnamn på fuffens, men det gör inte alla fartyg olagliga i alla vatten. Det finns gott om fartyg i skuggflottan som iofs är tillåtna, de är bara sanktionerade under vissa stater, så enbart dessa stater får göra något åt saken på deras egna vatten (undantaget Ukraina, som får sänka ryska fartyg varhelst på planeten fullt i enlighet med internationell lag).
Citera
2026-03-07, 23:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag vet, jag vet... i just detta fall var det frågan om ett falskeligen registrerat fartyg, vilket strider mot de sjölagar de flesta länder förbundit sig iaktta- även Ryssland.
Eller var det faktiskt så enkelt som det står i artikeln att Ukraina anmält fartyget som råkade ha rysk besättning eller ägare?
Ukraina och Ryssland är dessutom i krig.
Men det är väl kanske Sverige med?
Citera
2026-03-07, 23:20
Medlem
Citat:
Det är min poäng..Om vi missbrukar artikel 110 i UNCLOS, så skapar vi en värld där vi i praktiken godkänner sjöröveri-fasoner och den starkes makt.. Ryssarna kan givetvis utnyttja detta mot oss.. Kineserna är tack gode gud lite mer civiliserade, men ökar konfliktnivån i Taiwan så har de också ett verktig i verktygslådan att missbruka på samma vidriga sätt som vi själva gör.
Om vi missbrukar ja. Vem har missbrukat? Varför artikel 110 som handlar om rätt att vistas på andras vatten? Om jag rånar dig på en offentlig plats, missbrukar du då allemansrätten genom att envarsgripa mig?

Sluta tramsa. Det är INTE Sverige som är "sjörövarna" här.
Citera
2026-03-07, 23:22
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
att fartyget är falskflaggat, består av rysk besättning eller står med på en ukrainsk sanktionslista berättigar väl inte att man beslagtar något skepp?
På samma sätt som polisen kan 'beslagta' en enskild människas frihet under utredning kan tull,sjöpolis eller på annat sätt gränsbevakande och rättsvårdande patrull ta ett fartyg i beslag under besiktning och grannfarande.
Citera
2026-03-07, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
På samma sätt som polisen kan 'beslagta' en enskild människas frihet under utredning kan tull,sjöpolis eller på annat sätt gränsbevakande och rättsvårdande patrull ta ett fartyg i beslag under besiktning och grannfarande.
men vad är det dom utreder då? inget av ovannämnda saker är något brott
Citera
2026-03-07, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Jo, det gör det så klart. Men du glömde visst ett brott. Falskflaggning. Jag är ingen rättsexpert, men vi går mot ett område där vi rentav kanske är skyldiga att ingripa.

Hur mycket ni rysstroll än bräker och låtsas som att det "egentligen" inte handlar om internationell rätt, utan bara några länders "godtyckliga" sanktioner, så är det inte sant. Fartyget har enligt uppgift brutit mot internationell rätt. Rättsväsendet har rätt, ja kanske även skyldighet, att undersöka saken. Är de oskyldiga får de segla vidare. Ingenting är konstigt här.
Citera
2026-03-07, 23:27
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Eller var det faktiskt så enkelt som det står i artikeln att Ukraina anmält fartyget som råkade ha rysk besättning eller ägare? Ukraina och Ryssland är dessutom i krig. Men det är väl kanske Sverige med?
Rättsprinciper upphör ej med anledning av ett pågående krig- eller som i detta fall en liten 'specialoperation' Om åklagare finner grund för åtgärder så hörsammas efterlysningar- och då spelar det ingen roll om de är ryska eller ukrainska.

På sätt och vis befinner sig nog vårt eget rike i krig... eller i skymningen därtill, jag tänker på saboterad infrastruktur såsom kapade sjökablar och omfattande cyberangrepp, sådana grejer hör kriget till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in