2026-08-06, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
En annan stat har begärt att Sverige håller fartyget, rapporterar SVT.
Vilken stat det gäller vill man inte säga, men det är möjligt att det är Ukraina.
Fartyget Caffa hålls kvar i svenska vatten sedan två månader tillbaka.
Nu kan SVT avslöja att svensk polis har beslagtagit fartyget på begäran av en utländsk stat.
Flera källor med insyn säger till SVT att det handlar om en begäran till justitiedepartementet från en annan stat, om att ta fartyget Caffa i beslag.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/avslojar-skuggfartyget-caffa-beslagtaget-av-svensk-polis
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Tingsrätten beslutade om att Caffa ska lämnas över till Ukraina.
https://www.tv4.se/artikel/5yxJQXC8lUOOX9Uypiff8f/sverige-oeverlaemnar-skuggflottefartyg-till-ukraina

Tydligen skall fartyget överlämnas till Ukraina, då det använts för att frakta spannmål från Donbass.

Ryssen får väl betala tillbaka med samma mynt och konfiskera en massa färjor mellan Sverige och Polen, då dessa brukats för att transportera vapen till Ukraina!
Citera
2026-08-06, 17:24
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Tydligen skall fartyget överlämnas till Ukraina, då det använts för att frakta spannmål från Donbass.

Ryssen får väl betala tillbaka med samma mynt och konfiskera en massa färjor mellan Sverige och Polen, då dessa brukats för att transportera vapen till Ukraina!
Skillnad att konfiskera lastfartyg under falsk flagga och att ge sig på Ro-Pax-fartyg
Citera
2026-08-06, 17:40
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
... Ryssen får väl betala tillbaka med samma mynt och konfiskera en massa färjor mellan Sverige och Polen, då dessa brukats för att transportera vapen till Ukraina!
Mm-m, jag tycker också det är svårt det här med internationella dekret, havsförordningar, folkrätt, krigslagar och övriga mellanstatliga föreskrifter. Himla svårt och knepigt som fan. Jag gissar både du o jag tänkte att man kan väl göra lite hur som helst och vad som faller en in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in