2026-05-17, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodde
Jag ägnar mig åt aktiviteter jag tycker är kul, men jag träffar inga människor där. Jag sitter absolut inte bara inne.

Jag har varit med om en sådan fråga och jag blev helt ställd och visste inte vad jag skulle svara. Jag svarade att jag har träffat tjejer men aldrig levt med någon.

Du behöver byta till aktiviteter där du träffar människor.

Du behöver också ha ett "färdigt svar" på frågan hur länge har du varit singel. Det kommer göra dig mer avslappnad och inte riskera att du blir ställd. Tycker det svar du gav var bra, men det viktiga är att du bestämmer dig för nått som du känner dig bekväm med.
Citera
2026-05-17, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Det är jobbigt. Man försöker finna en kvinna men man gillar film och spel och det känns som på de här apparna tinder till exempel är det bara festande kvinnor och modeller. De söker icke seriöst. En app eller sida som är gratis för folk som älskar film och spel hade varit något.

Fortsätter det såhär så lär man fara utomlands för att få lite närkontakt så att säga.
Jag gissar att det just är din "seriositet" som skrämmer. Blir lätt "too much too soon". Många kvinnor lider också av detta när de träffar nån det klickar med. Träffas och ha kul, inga mål eller förväntningar, annat än att umgås göra saker tillsammans och ha kul. Sen får man se var det leder.

Jag har flera gånger rest 100 mil och mer för en dejt. Men min inställning och förväntning var närmast en minisemester, uppleva en ny plats. Någon gång blev det "bara" just det, vilket i sig inte är någon förlust. Nån gång bara ett ONS, ibland pga henne ibland mig. Ett par gånger ett kortare förhållande över typ en sommar.

Hur vet du att de inte söker seriöst?

Jag träffade en kvinna som efter flera träffar med sex sa - Du får dejta hur mycket du vill, jag tar er män en i taget. Jag uppfattade henne som seriös, hon letade den rätte, men satt inte hemma och dissade män utifrån rena fantasier. Idag har hon flyttat 20 mil, tom lämnat sina barn till sitt ex och lever sedan några år med vad jag förmodar blev rätt för henne. Jag hävdar att det just är de "seriösa" som ingår förhållande på tok för fort, är de som är oseriösa genom sin desperation.
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-05-17 kl. 15:23. Anledning: Förtydligande
Citera
2026-05-17, 16:39
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Jag ägnar mig åt aktiviteter jag tycker är kul, men jag träffar inga människor där. Jag sitter absolut inte bara inne.

De här sakerna gör du för din egna skull, inte för att du skall träffa en massa folk.
Citera
2026-05-17, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Du behöver byta till aktiviteter där du träffar människor.

Du behöver också ha ett "färdigt svar" på frågan hur länge har du varit singel. Det kommer göra dig mer avslappnad och inte riskera att du blir ställd. Tycker det svar du gav var bra, men det viktiga är att du bestämmer dig för nått som du känner dig bekväm med.
Ja jag vet. Jag har dock ingen aning om vad det skulle vara för något. På rak arm kommer jag inte på något och jag har funderat på det ett bra tag.

Hm ja. Samtidigt hatar jag att ljuga. Det tar emot.

Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
De här sakerna gör du för din egna skull, inte för att du skall träffa en massa folk.
Ja men då har jag redan några saker. Det svårt idag och anledningen till varför jag tror vi är så många singlar i Sverige är för att vi inte har några bra platser att träffas på.
Citera
2026-05-17, 17:35
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Varför måste du ha en partner som gillar film och spel? Vad menar du för spel - sällskapsspel, tv-spel?
Måste man dela alla sina intressen/hobbies med sin partner?

Ja alltihop det där. En nördig tjej är jag intresserad av. Nej man behöver inte dela alla sina intressen. Jag kanske skall söka mer brett och prova på en som är ganska olik mig?

Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Jag gissar att det just är din "seriositet" som skrämmer. Blir lätt "too much too soon". Många kvinnor lider också av detta när de träffar nån det klickar med. Träffas och ha kul, inga mål eller förväntningar, annat än att umgås göra saker tillsammans och ha kul. Sen får man se var det leder.

Jag har flera gånger rest 100 mil och mer för en dejt. Men min inställning och förväntning var närmast en minisemester, uppleva en ny plats. Någon gång blev det "bara" just det, vilket i sig inte är någon förlust. Nån gång bara ett ONS, ibland pga henne ibland mig. Ett par gånger ett kortare förhållande över typ en sommar.

Hur vet du att de inte söker seriöst?

Jag träffade en kvinna som efter flera träffar med sex sa - Du får dejta hur mycket du vill, jag tar er män en i taget. Jag uppfattade henne som seriös, hon letade den rätte, men satt inte hemma och dissade män utifrån rena fantasier. Idag har hon flyttat 20 mil, tom lämnat sina barn till sitt ex och lever sedan några år med vad jag förmodar blev rätt för henne. Jag hävdar att det just är de "seriösa" som ingår förhållande på tok för fort, är de som är oseriösa genom sin desperation.

Vilken fantastisk historia du delar med dig av. Låter som ett riktigt mysigt liv. Bra inställning. Jag försöker anamma den inställningen. Det här med att de inte söker seriöst är mer på Tinder. Kvinnorna lägger bara ut bilder på sig för att synas där ute i den sociala medievärlden. Snygga bilder och inga "normala" bilder så att säga.
Citera
2026-05-17, 18:46
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ja men då har jag redan några saker. Det svårt idag och anledningen till varför jag tror vi är så många singlar i Sverige är för att vi inte har några bra platser att träffas på.

Förutom krogen/dansbanan, hur tror du folk träffades förr?
Oftast via någon som kände någon som kände någon som var singel. Alternativt någon bekant som försökte para ihop en med en lite småmullig man/kvinna som inte hade utseendet med sig, men hade stort hjärta.

Lyckades man inte den vägen, så fanns alltid tidningarnas "finn en vän" men det var bara det absoluta bottenskrapet som använde sig av dem. Precis som folk som använder dating appar idag...
Citera
2026-05-17, 20:18
Medlem
Citat:
...
Vilken fantastisk historia du delar med dig av. Låter som ett riktigt mysigt liv. Bra inställning. Jag försöker anamma den inställningen. Det här med att de inte söker seriöst är mer på Tinder. Kvinnorna lägger bara ut bilder på sig för att synas där ute i den sociala medievärlden. Snygga bilder och inga "normala" bilder så att säga.
Jo, det finns garanterat de som bara vill ha uppmärksamhet. Men också de som är rädda, en rädsla för att välja fel. Vill men törs inte, det är en form av kognitiv dissonans, i konflikt med sig själv. Finns de som viftar bort rädslan som irrationell å kör på, andra bejakar den och rationaliserar den till sånt som närmar sig katastroftankar. Han kanske är våldsam, dödar mig! Romantik uppstår inte ur sånt, inte ens dejter.

Resa långt. Visst, hon kanske inte möter upp där på järnvägsstation. Men vi är i Sverige, inte Borneos djungler. Man reder sig å får "turista" på egen hand. Den sorten kommer förr eller senare att ha gjort det mot just sin mardröm.

Faktum är, mardrömmar är inte mer sanna än visioner om något gott. Men handlingarna baserade på de tu, skiljer sig dramatiskt.
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-05-17 kl. 20:19. Anledning: Förtydligande
Citera
2026-05-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Förutom krogen/dansbanan, hur tror du folk träffades förr?
Oftast via någon som kände någon som kände någon som var singel. Alternativt någon bekant som försökte para ihop en med en lite småmullig man/kvinna som inte hade utseendet med sig, men hade stort hjärta.

Lyckades man inte den vägen, så fanns alltid tidningarnas "finn en vän" men det var bara det absoluta bottenskrapet som använde sig av dem. Precis som folk som använder dating appar idag...
Ja du har ju rätt här. Jag önskar verkligen jag kunde backa tillbaka bandet 15 år när man träffade mer folk och försöka ta till vara på chanserna mer.

Det värsta är att jag har fått så jävla dålig respons många gånger av tjejer när jag visat intresse för tjejer att jag tror att kvinnor tycker jag är världens mest äckliga människa. Det sitter ingrott i min hjärna.
Citera
2026-05-17, 20:29
Medlem
Citat:
Ja jag vet. Jag har dock ingen aning om vad det skulle vara för något. På rak arm kommer jag inte på något och jag har funderat på det ett bra tag.

Hm ja. Samtidigt hatar jag att ljuga. Det tar emot.

Vad har du för intressen? Gör dina intressen till sociala aktiviteter. Tex: om du är ute och springer - hitta en löpargrupp, om du läser böcker - gå med i bokcirkel, om du gillar att laga mat - gå en matlagningskurs osv

Du ska inte ljuga. Du ska bara tänja lite på sanningen. Tex kan du säga: "Jag har haft fokus på mycket annat i livet de senaste åren, så nu var det länge sedan jag träffade någon. Själv då?"
Citera
2026-05-17, 20:32
Medlem
Citat:
Ja alltihop det där. En nördig tjej är jag intresserad av. Nej man behöver inte dela alla sina intressen. Jag kanske skall söka mer brett och prova på en som är ganska olik mig?

Jag tror kanske du mer ska tänka i termer av personlighet, typ nördig, som du själv sa? Hon behöver inte dela alla dina hobbies men det är väl bra om ni har liknande livsstil? Men ja, kanske blir lite snävt att bara söka de som gillar film och spel?
Citera
2026-05-17, 20:33
Medlem
Citat:
Vad har du för intressen? Gör dina intressen till sociala aktiviteter. Tex: om du är ute och springer - hitta en löpargrupp, om du läser böcker - gå med i bokcirkel, om du gillar att laga mat - gå en matlagningskurs osv

Du ska inte ljuga. Du ska bara tänja lite på sanningen. Tex kan du säga: "Jag har haft fokus på mycket annat i livet de senaste åren, så nu var det länge sedan jag träffade någon. Själv då?"
Jag gillar att gå och se på sport. Att resa. Att promenera. Detta är ju inga typiska ställen där man träffar folk.

Hm ja det är väl den korrekta beskrivningen också. Jag gav upp under en period på flera år.
Citera
2026-05-17, 20:40
Medlem
Citat:
Jag gillar att gå och se på sport. Att resa. Att promenera. Detta är ju inga typiska ställen där man träffar folk.

Hm ja det är väl den korrekta beskrivningen också. Jag gav upp under en period på flera år.

Visst, det är ju lite klurigt. Men kan du gå på nån lokal pub och kolla på matcher istället för att sitta hemma? Finns det nån supporterförening att gå med i? Eller är du sugen på att testa nån av sporterna du kollar på själv?

Vad gäller resor. Välj en gruppresa. Tex ett yoga-retreat skulle vara perfekt för dig. Typ 90% kvinnor. Annars en matlagningskurs utomlands? Föreläsningar? Workshops? Vandringsresor? Sen så finns det sociala aktiviteter på appar och communities om du väl har åkt nånstans. Tex meetup är en bra app utomlands.

Promenader: Gå med i vandringsgrupper. Finns ju hur mycket som helst att välja på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in