Idag, 00:49
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
På vilket sätt hamnar kapitalet hos företaget jag köper aktier i när det är ett publikt handlat företag?
Det kapital du och andra puttar in blir en del av aktiekaptialet som företaget sedan kan ta obligationslån på.

Företag som inte har ett aktiekaptial (inga ägare/investerare) är ingenting värt och kan inte sälja obligationer.

Därför har du en marknad. Kanske du skall läsa ekonomi själv. Jag är inte en obetald lärare här.
Citera
Idag, 07:27
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Förklara gärna i första inlägget vad detta innebär?

36% skatt varje år på värdeökningen i tillgångarna aktier,krypto och obligationer.

Men som sagt. Holland har backat från den här reformen i parlamentet, det blir troligtvis ingenting , eller så blir det något annat av det
Citera
Idag, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nej min hjärna är högpresterande
Det påståendet är också en konsekvens av trasigheten. Hade den inte varit trasig så hade du kunnat redogöra för var jag påstod det du tillskrev mig. Det klarade inte din hjärna.
Citera
Idag, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
I så fall skulle det bli nästan omöjligt att tjäna pengar på aktier då många aktier inte gör mer än 10-30% per år.
Nja, det här förslaget påminner om hur ISK beskattas.

ISK i Sverige beskattas årligen för en tänkt inkomst av kapital (oavsett om man haft den eller inte). Och där den beräknas som 30% av avkastningen på statslåneräntan (för kapitalet i ISK).

Det Holländska förslaget skiljer på så vis att det är 36% av faktiskt inkomst av kapital. Där värdeökningen är inkomst av kapital.

(Notera nu att jag inte på något sätt är positiv till detta. Jag vill inte ha någon kapitalbeskattning alls. De som vill ha beskattning av kapital är kommunister).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in