Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Varför är det så kontroversiellt och kommunistiskt att beskatta vinster årligen på aktier och fonder när man gör det på sina sparpengar när man får ränta - trots att man inte "tar ut" pengarna.
Din utdelning beskattas om du har aktierna på ett depåkonto. Dvs om du investerar i ett företag som delar ut skattar du på utdelningen.
Har du det på ett ISK skattar du ett schablonbelopp. (Även om du inte sålt av inehåll)
Det är knepigt att skattar på potentiell vinst, då det kam vända neråt, och helt plötsligt har du gått med dubbel förlust. Isk är ju ett sådant exempel till viss del, där du kan bli av med mera pengar än du stoppat in.
Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Vad är det för skillnad på aktier och pengar?
Om jag äger 1000 kr och sätter de på ett sparkonto och sen får jag 4% ränta - dvs 40 kr så måste jag betala skatt på dessa 40 kronor.
Om jag köper aktier för dessa 1000 kr och de går upp 4% så behöver jag inte skatta på dessa 40kr.
Skillnaden är att 1000 kronor alltid är 1000 kronor. Även om värdet kan påverkas av inflation.
Om dina aktier sjuker 10 procent har du ju inte 1000 kronor kvar vid försäljning. (Vi kommer till faktorn att kvitta förluster sedan)
Citat:
Ursprungligen postat av
Uncorruptable
Räntan är ju där för att främst skydda mot inflationen , dvs att pengarna blir mindre värda din klant. Det är inte en pengamaskin. Sedan betalar du kapitalskatt på räntan också så den som sparar får mycket mycket mycket sämre pengar än om den köpt något som silver och guld.
Nja, räntan är för du lånar ut pengar till banken. De kan sedan göra vinst på dessa genom att låna ut till din granne till exempel. Sen är det ett ganska dåligt skydd mot inflationen, såvida du inte kör specialkonton osv.
Men det finns vissa saker som försvårar dilemmat.
Ränteavdrag och att kvitta förluster. Här går ju staten in och täcker en del av din risk, vilket är ett ganska konstigt fenomen. Det är bra att vi trappar ner det nu, men skulle krascha ekonomin om det tog bort för bolån, då det är för inbyggt i marknadsläget osv.