Citat:
Ursprungligen postat av
4CoS
Jag vet inte om du spelar okunnig eller är okunnig här. När ett bolag genomför nyemission på börsen för att anskaffa kapital så tecknar villiga köpare upp sig för aktieköp. Dessa pengar går rakt in i företaget dels som aktiekapital (kvotvärdet) och i en överkursfond (överkursen). Att handlare sedan säljare till varandra gagnar företaget kapitalmässigt genom att det faktum att handlare vill äga aktierna driver upp kursen, vilket vidare möjliggör för fortsatta emissioner som ett medel för anskaffning av kapital.
Således är det viktigt ur ett bolags perspektiv att upprätthålla delägarnas vilja att fortsätta äga aktierna vilket förslaget som tråden avhandlar kraftigt motverkar (se inlägg av mig ovan).
Jag tror nog frågeställaren undrar varför TESLA FACEBOOK och AMAZON, som gjort sina ägare till de tre rikaste på jorden genom tiderna, gynnas av att de är registrerade på börsen. Läget kan uppstå att de behöver extra kapital om de börjar gå extremt dåligt, men då beror ju det på att deras gamla ägare mjölkat sitt bolag på alla pengar som finns med t.ex aktieutdelningar eller återköp av aktier.
Aktiebörsen har för länge sedan spelat ut sin roll som kapitaltillskott för nybildade företag. Aktiebörsen går enbart ut på att gynna befintliga aktieägare sedan 1990-talet. Men på 1700/1800-talet var aktier värdens bästa uppfinning.