Citat:
Ursprungligen postat av
Krokryggen
Jag läser Upsala Nya Tidning (UNT) på nära daglig basis och får uppfattningen att det påfallande ofta skrivs om fall av blottning i tidningen. Min helt ovetenskapliga uppfattning är blottare och onanister omskrivs minst en gång i månaden. Visserligen följer jag inte lokalmedia i andra städer lika nog men känslan är att det inte omskrivs lika ofta i Linköping eller Malmö.
När jag luftar de här funderingarna med vänner så får jag medhåll, känslan utifrån lokalmedias rapportering är att blottning är vanligt förekommande i Uppsala och därtill vanligare än i andra städer. En bekant påtalade att det dessutom kan finnas en akademisk tradition inom gebitet, som sträcker sig långt bakåt i tiden, till vilken exempelvis nobelpristagaren Theodor Svedberg sägs ha sällat sig till. Det bör dock påtalas den blottning som omskrivs i UNT inte på ett tydligt sätt är avgränsad till den akademiska sfären.
Nu vill jag samtala om det här med er. Finns det en överrepresentation gällande blottning i Uppsala? Går den att fastställa statistiskt på något sätt? Om den existerar; vad kan det bero på? Befolkningssammansättning? Tradition? Normalisering? Finns det något i blottningens natur som skulle kunna göra den mer populär i akademiska kretsar? Vilken är din personliga erfarenhet av blottare i Uppsala?
Alla inspel välkomnas.
Tillägg: Jag gjorde en slagning på UNTs artiklar med sökord kopplade till blottning. Tolv stycken under 2025, huruvida de rör tolv olika fall hann jag inte undersöka djupare.
Nej det är nog inte vanligare i uppsala än någon annanstans. Men eftersom du läser UNT så får du uppfattningen att det är så. Läste rätt ofta om blottare i södra Dalarnas Tidning