2026-03-06, 15:54
Medlem
Krokryggens avatar
Jag läser Upsala Nya Tidning (UNT) på nära daglig basis och får uppfattningen att det påfallande ofta skrivs om fall av blottning i tidningen. Min helt ovetenskapliga uppfattning är blottare och onanister omskrivs minst en gång i månaden. Visserligen följer jag inte lokalmedia i andra städer lika nog men känslan är att det inte omskrivs lika ofta i Linköping eller Malmö.

När jag luftar de här funderingarna med vänner så får jag medhåll, känslan utifrån lokalmedias rapportering är att blottning är vanligt förekommande i Uppsala och därtill vanligare än i andra städer. En bekant påtalade att det dessutom kan finnas en akademisk tradition inom gebitet, som sträcker sig långt bakåt i tiden, till vilken exempelvis nobelpristagaren Theodor Svedberg sägs ha sällat sig till. Det bör dock påtalas den blottning som omskrivs i UNT inte på ett tydligt sätt är avgränsad till den akademiska sfären.

Nu vill jag samtala om det här med er. Finns det en överrepresentation gällande blottning i Uppsala? Går den att fastställa statistiskt på något sätt? Om den existerar; vad kan det bero på? Befolkningssammansättning? Tradition? Normalisering? Finns det något i blottningens natur som skulle kunna göra den mer populär i akademiska kretsar? Vilken är din personliga erfarenhet av blottare i Uppsala?

Alla inspel välkomnas.

Tillägg: Jag gjorde en slagning på UNTs artiklar med sökord kopplade till blottning. Tolv stycken under 2025, huruvida de rör tolv olika fall hann jag inte undersöka djupare.
Senast redigerad av Krokryggen 2026-03-06 kl. 16:28.
Citera
2026-03-06, 16:10
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Det är mycket gammalt.
I gamla Uppsala så blotade man varje år.

Nu är det vissa som inte förstår skillnaden mellan blota och blotta, så det blir fel.
Citera
2026-03-06, 16:33
Medlem
Klas-Vegass avatar
KAn det vara alla lektorer som finns i stan? Studera mossor dagarna i ändan kan ju få även den bäste att vilja göra helikoptern.

JAg googlade och naturligtvis hade finansminister Anders Borg läst i Uppsala. KAnske ts är något på spåren?
Citera
2026-03-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
KAn det vara alla lektorer som finns i stan? Studera mossor dagarna i ändan kan ju få även den bäste att vilja göra helikoptern.

JAg googlade och naturligtvis hade finansminister Anders Borg läst i Uppsala. KAnske ts är något på spåren?

Vem är Andres Borg?
Citera
2026-03-06, 16:52
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktion
Vem är Andres Borg?
Reinfeldst finansminister. Känd för att gjort helikoptern på fyllan.

https://www.cafe.se/anders-borg-visade-snoppen/
Citera
2026-03-06, 18:49
Medlem
Kanske är så i studentstäder? alla stjäl varandras kläder? så de måste visa sig nakna. Kan vara så att vissa måste göra saker inför andra eller få bort tankarna från läxorna eller få bort frustrationen varför att det blir nudlar/makaroner till middag nästan varje kväll då de glömt bort vad det kostar att ta en latte på det dyra fiket.
Citera
2026-03-06, 22:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Är just Uppsala en extra sjuk stad? Svar ja så kan det nog vara. Man har hört mycket om denna stad och vid tillfällen besökt den och fått uppleva lite av detta som gör att folk pluggar i Uppsala men sällan återvänder till staden för att bosätta sig där. Det är en stad inte bra för kids helt enkelt. Kul men något att undvika när man blir äldre och vill ha det mer respektabelt.

Det som händer i Uppsala, stannar i Uppsala.
Citera
2026-03-07, 07:49
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokryggen
Jag läser Upsala Nya Tidning (UNT) på nära daglig basis och får uppfattningen att det påfallande ofta skrivs om fall av blottning i tidningen. Min helt ovetenskapliga uppfattning är blottare och onanister omskrivs minst en gång i månaden. Visserligen följer jag inte lokalmedia i andra städer lika nog men känslan är att det inte omskrivs lika ofta i Linköping eller Malmö.

När jag luftar de här funderingarna med vänner så får jag medhåll, känslan utifrån lokalmedias rapportering är att blottning är vanligt förekommande i Uppsala och därtill vanligare än i andra städer. En bekant påtalade att det dessutom kan finnas en akademisk tradition inom gebitet, som sträcker sig långt bakåt i tiden, till vilken exempelvis nobelpristagaren Theodor Svedberg sägs ha sällat sig till. Det bör dock påtalas den blottning som omskrivs i UNT inte på ett tydligt sätt är avgränsad till den akademiska sfären.

Nu vill jag samtala om det här med er. Finns det en överrepresentation gällande blottning i Uppsala? Går den att fastställa statistiskt på något sätt? Om den existerar; vad kan det bero på? Befolkningssammansättning? Tradition? Normalisering? Finns det något i blottningens natur som skulle kunna göra den mer populär i akademiska kretsar? Vilken är din personliga erfarenhet av blottare i Uppsala?

Alla inspel välkomnas.

Tillägg: Jag gjorde en slagning på UNTs artiklar med sökord kopplade till blottning. Tolv stycken under 2025, huruvida de rör tolv olika fall hann jag inte undersöka djupare.
Nej det är nog inte vanligare i uppsala än någon annanstans. Men eftersom du läser UNT så får du uppfattningen att det är så. Läste rätt ofta om blottare i södra Dalarnas Tidning
Citera
2026-03-07, 08:25
Medlem
Jag tror det är ett gäng faktorer som gör att Uppsala är en sådan bra stad att blotta sig i.
För det första så har den lite lummiga parker där man kan gömma sig i och som säkert kan skapa lite feeling.
Här i Malmö ex. har man ju byggt bort allt och det är väl ingen som direkt kan få feeling för helikoptern mitt i trafiken och med alla bilar som rusar förbi. Sedan man ju med blivit tagen för en alkis som står och pissar på gatan. Det är ju med blottning, men en annan typ med ett helt annat syfte.
Sedan är väl staden med lagom stor, så man behöver inte vänta i all evighet på att det ska komma något fruntimmer som man kan köra helikoptern för.
Det finns ingen som skulle få för sig att ta med en termos till ett buskage för att liksom sitta och vänta i all evighet på att kunna blotta sig.
Jag tror det är alltså ett problem man skulle kunna bygga bort eller planerat bort med att gallra flitigare i buskagen.
Sedan vad det gäller akademiker. Jag tror man får se lite på helheten. Jag kan tänka mig att det är någon som är alldeles för enkelspårig, där det en dag blir för mycket och sedan kan vederbörande inte komma på något vettigare att göra än att gå ut och blotta sig, alltså en kombination av stadsmiljö och personligheter.
Säkert finns det tester man skulle kunna använda sig av i akademiska miljöer för att få fram vilka som kan få för sig att blotta sig för damerna på campus, men det kommer väl ändå bara gå jämnt upp med massa annat märkligt.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-03-07 kl. 08:32.
Citera
2026-03-07, 10:56
Medlem
LKKINGENs avatar
Woke kommunpolitiker som vill att alla ska kunna uttrycka sig såsom det passar dom bäst?

Är det mest omskurna som blottar sig eller hur ser det ut på denna punkten då en sådan gissning känns ganska enkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in