Jag var med tidigt och tjänade pengar på faceless content på Youtube (innan shorts blev en hit på Youtube). Där använde jag AI för att göra mycket av jobbet. Tjänade bra på det och i början så var det okej. Nu är det nog ännu lättare. Dock så tror jag att Youtube kommer behöva göra något åt det för det sprids så jävla mycket skit att folk börjar tröttna faktiskt.
Håller inte på med det så mycket idag. Bara nödvändigt för att kanalerna ska hålla sig flytande så länge som möjligt för att kunna ha ett samarbete.
För att tjäna pengar idag så skulle jag hellre hitta en nisch som lockar folk och filma, editera behagligt, lägga en skön beat på och lägga ut massa shorts. Det går att tjäna mycket pengar på det och det är ganska enkelt.
Se bara på en kanal som:
Jasmin and James
https://www.youtube.com/@JasminandJames
Studera deras shorts, antal subs och views kanalen har och inse att det är ju något som vem som helst kan skapa. Nu har väl just de ett erkännande av att vara två alldagligt attraktiva personer.
Men det viktigaste är att de har ett koncept och en väl utarbetad plan. Man måste nog inse att de också ligger ett hårt arbete bakom för att få ihop allt. Dock så (vet jag av vissa anledningar) att de har tjänat över 10 miljoner dollar. Skulle kunna ta dig ur bidragsberoendet va?
Trots det hårda jobbet de lägger ner och att det de gör gör de bra så kan man i ärlighetens namn faktiskt säga att det på något plan är rent skräp de gör. Meningslöst skit som vem som helst, ibland med lite hjälp faktiskt kan göra.
En annan kanal som gör ännu mer meningslöst skräp:
Kyle Travel
https://www.youtube.com/@KyleTravel/shorts
Förmodligen också helt utan AI. Även om det går att automatisera mycket av det. Något man lär sig längs vägen om det behövs. Men ett super enkelt sätt för en bidragsberoende att komma ur bidrag.
Tanken är att inspireras av en sån här kanal och sen hitta sin egna nisch. Men jag skulle säga att det finns fortfarande så mycket plats kvar för det här att du skulle kunna kopiera konceptet mer eller mindre helt och hållet och tjäna massvis med pengar på det.
Om du trots allt ska jobba med AI och tjäna pengar på just AI-biten på ett hållbart sätt så skulle jag säga att du ska lära dig grunderna i programmering (Python) och sen gå på och lära dig AI och hur man jobbar med det. Sen börjar du automatisera saker. Det här tycker jag är roligast och har även tjänat pengar på det. En stor sak är att använda AI för att automatisera handel med värdepapper.
Vad har du för kompetens idag när det gäller AI?