Citat:
Ursprungligen postat av
Uptown018
vilken använder du?
Man tar olika punkter jag kan snabbt visa, jag bor nu i en brf men hyr garage, garege går under lokan o man får stå parkerad utanför, men parkeingen utanför räknas inte med i kostnaden enbart sjäva varmgaraget jag hyr via mitt medlemskap i föreningen, dvs jag parkerar då gratis min bil o företaget betalar garaget.
Så här svara ett snabbt AI svar hur jag ska deklarera garaget. Dvs moms träder i kraft i oktober i år för dom flesta föreningar.
Då kan du dra av den faktiska hyreskostnaden direkt i företaget, förutsatt att garaget används uteslutande eller till
väsentlig del i din verksamhet (t.ex. för lager eller förvaring av verktyg/maskiner).
Så här gör du:
Bokföring: Du bokför den faktiska hyran som en kostnad i din enskilda firma. Använd exempelvis konto 5010 (Lokalhyra).
Betalning: Om du betalar
hyran från ditt privata konto bokför du det som en egen insättning (konto 2018). Om du betalar från företagskontot bokför du det direkt mot bankkontot (1930).
Deklaration (NE-blanketten): Kostnaden summeras under posten R11 (Övriga externa kostnader) i din NE-bilaga.
Moms: Om HSB fakturerar moms på garagehyran (vilket de ofta gör när det hyrs ut som separat lokal till en näringsidkare) får du dra av momsen i din momsdeklaration, givet att din verksamhet är momspliktig.