Igår, 11:53
Medlem
Som sagt. Jag har varit sjuk i många år, många av dessa har jag dessutom varit utförsäkrad. Jag lever i en konstant oro att bli utförsäkrad på nytt och det skulle vara skönt att ha någon trygghet i botten. Jag vill inte kasta mig ut i det för att misslyckas ännu en gång.
Jag ställer dessutom väldigt höga krav på mig själv och mitt psyke klarar inte av en hög frånvaro från ett jobb där någon förväntar sig att jag borde vara. Så jag vill börja i andra änden, någonstans där jag kan jobba bara någon timme åt gången, och bara kan ta på mig dom pass som jag känner att jag klarar av. Så slipper någon bli besviken på mig och jag slipper bli besviken på mig själv.

Men finns dessa jobb ens? Finns det något yrke som uppskattar en person som bara vill jobba timtid och så pass lite? Och vilka är dom i så fall? Jag är inte högutbildad, har dubbla yrkesexamen men inget av dessa yrken fungerar med min sjukdom.

Jag har på nåt vis börjat skissa på en lada i skogen där jag tänker att jag kommer att behöva bo utan el och vatten fram till pensionen 🙈 Den dagen barnen flyttar ut kommer jag ju knappast att få hjälp av soc heller vid utförsäkring. Så länge jag har minderåriga barn hemma så finns i alla fall det skyddsnätet men dom är snart myndiga. Nånting måste jag göra. Så kom gärna med alla tips ni har, i allra bästa fall kan jag komma upp till 25% i jobb hoppas jag, men mer än detta är bara önsketänkande.
Citera
Igår, 12:07
Medlem
Det är väl just det som FK & AF ska hjälpa till med?
Citera
Igår, 12:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Låter som någon typ av varuplockarjobb som kan vara aktuellt där en mindre butik kanske behöver hjälp några timmar per dag då det är lite extra.
Citera
Igår, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Jag har på nåt vis börjat skissa på en lada i skogen där jag tänker att jag kommer att behöva bo utan el och vatten fram till pensionen 🙈
Lador brukar man inte ha i skogen.

Ideella organisationer behöver ibland någon som håller på med medlemsregister, utskick och liknande, och ofta räcker det då med några få timmar i veckan.

Går säkert att kombinera med lönebidrag eller vad det kan heta i dag.

Du kanske känner någon som är engagerad i någon sådan förening som du kan fråga?
Citera
Igår, 12:35
Medlem
Hunddagis kanske? Gå ut med folks hundar en timme om dan?
Citera
Igår, 12:42
Medlem
kalkryggars avatar
Du skulle ha ett jobb där du gör några timmars jobb i veckan där du kan fördela arbetstiden som du själv vill.

I mitt första företag som var en typ av butik beståendes av några enheter så hade jag en tant som skötte ekonomin och viss administration. Det innebar ca 15-16 timmar i månaden som hon bestämde själv när hon ville göra det. Det fanns givetvis några tidsgränser för vissa saker som hon var tvungen att förhålla sig till.

Ett sånt typ av jobb kanske skulle passa dig.

Eller så kan du bli konstnär. En sån konstnär som skapar det kunden beställer. De konstnärerna kan tjäna ganska bra faktiskt. När du får en beställning som du bedömer tar ca 10 timmar så kan du säga att den är klar om en månad. Då spär du ut de 10 timmarna som du själv vill under månaden.

Det är bara att börja gå lite kurser i hur man målar, behandlar färger, behandlar material etc. Sen tar man inspiration från andra konstnärer (kopierar mer eller mindre ).

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories

AF hjälper alltid till även om hjälpen är värdelös i de flesta fall. Däremot så är det väl FK som är det mest akuta för att överleva. Då blir det problem att de utförsäkrar folk som läkare har sjukskrivit och anser inte för tillfället kunna ta något som helst jobb.

Men Socialbidrag förstår jag inte hur det kan nekas. Hen måste förstås uppfylla kraven som att söka jobb.
Citera
Igår, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Som sagt. Jag har varit sjuk i många år, många av dessa har jag dessutom varit utförsäkrad. Jag lever i en konstant oro att bli utförsäkrad på nytt och det skulle vara skönt att ha någon trygghet i botten. Jag vill inte kasta mig ut i det för att misslyckas ännu en gång.
Jag ställer dessutom väldigt höga krav på mig själv och mitt psyke klarar inte av en hög frånvaro från ett jobb där någon förväntar sig att jag borde vara. Så jag vill börja i andra änden, någonstans där jag kan jobba bara någon timme åt gången, och bara kan ta på mig dom pass som jag känner att jag klarar av. Så slipper någon bli besviken på mig och jag slipper bli besviken på mig själv.

Men finns dessa jobb ens? Finns det något yrke som uppskattar en person som bara vill jobba timtid och så pass lite? Och vilka är dom i så fall? Jag är inte högutbildad, har dubbla yrkesexamen men inget av dessa yrken fungerar med min sjukdom.

Jag har på nåt vis börjat skissa på en lada i skogen där jag tänker att jag kommer att behöva bo utan el och vatten fram till pensionen 🙈 Den dagen barnen flyttar ut kommer jag ju knappast att få hjälp av soc heller vid utförsäkring. Så länge jag har minderåriga barn hemma så finns i alla fall det skyddsnätet men dom är snart myndiga. Nånting måste jag göra. Så kom gärna med alla tips ni har, i allra bästa fall kan jag komma upp till 25% i jobb hoppas jag, men mer än detta är bara önsketänkande.

Jag tänker på timvikarie i olika omsorgsyrken. Där skriver du själv i vilka dagar du vill/kan jobba. Inom kommunen brukar det heta bemanningsenheten där man anmäler sig. Vikariepool kan det heta oxå. Finns även privata. Å dom skriker alltid efter folk!
Citera
Igår, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories

Förr gjorde dom det men inte nu.
Citera
Igår, 13:40
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Städa mindre kontor efter de gått för dagen. Byte av sopor, se till toaletterna är fräscha, köket fräscht. Ställa in disk i diskmaskin och lite sådant.
Citera
Igår, 14:14
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Du borde väl kunna hitta den typen av jobb på mängder med ställen inom jättemånga olika branscher.
Det viktigaste är väl att börja ta tag i det och kontakta företag.
Har du körkort? Kanske kan ta taxikort och jobba sporadiskt vid behov.
Städa hotell, jobba på diverse produktionsföretag osv minns en kompis som för många år sen jobbade extra på ett företag som byggde träemballage.
Där kunde han komma och gå som han ville på dagar, kvällar och helger.
Citera
Igår, 14:33
Medlem
StorFetAnkas avatar
Timjobb överlag i så fall. Finns massor av arbetsplatser med enkla timanställningsjobb som med glädje lägger till dig på lönelistan för en chans att snabbt ringa in dig en dag när nån annan är sjuk. Eller om det bara behövs extra arbetare en dag. Dock brukar dessa tilldelas till f.d anställda eller sommarjobbare i första hand, nån som chefen känner till och litar på. Svårt att dyka upp som ny å få ett sådant jobb.

Annars är det väl Samhall som fixar jobb åt sjuka å folk som bara kan arbeta några få timmar med enkla jobb.
Citera
Igår, 14:53
Medlem
Socialen borde väl hjälpa dig om du inte har några pengar eller tillgångar även när barnen
inte längre bor hos dig, det kan jag inte tänka mig annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in