Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalsjukling
Som sagt. Jag har varit sjuk i många år, många av dessa har jag dessutom varit utförsäkrad. Jag lever i en konstant oro att bli utförsäkrad på nytt och det skulle vara skönt att ha någon trygghet i botten. Jag vill inte kasta mig ut i det för att misslyckas ännu en gång.
Jag ställer dessutom väldigt höga krav på mig själv och mitt psyke klarar inte av en hög frånvaro från ett jobb där någon förväntar sig att jag borde vara. Så jag vill börja i andra änden, någonstans där jag kan jobba bara någon timme åt gången, och bara kan ta på mig dom pass som jag känner att jag klarar av. Så slipper någon bli besviken på mig och jag slipper bli besviken på mig själv.
Men finns dessa jobb ens? Finns det något yrke som uppskattar en person som bara vill jobba timtid och så pass lite? Och vilka är dom i så fall? Jag är inte högutbildad, har dubbla yrkesexamen men inget av dessa yrken fungerar med min sjukdom.
Jag har på nåt vis börjat skissa på en lada i skogen där jag tänker att jag kommer att behöva bo utan el och vatten fram till pensionen 🙈 Den dagen barnen flyttar ut kommer jag ju knappast att få hjälp av soc heller vid utförsäkring. Så länge jag har minderåriga barn hemma så finns i alla fall det skyddsnätet men dom är snart myndiga. Nånting måste jag göra. Så kom gärna med alla tips ni har, i allra bästa fall kan jag komma upp till 25% i jobb hoppas jag, men mer än detta är bara önsketänkande.
Du uttrycker dig lite vagt, snudd på lite bortskämt till den grad att det nog inte är rimligt att hjälpa dig, men det närmsta jag kan komma med är:
- I Göteborg såg jag förra året att Volvo ville ha folk som ett par nätter i veckan gjorde 2 timmar nattetid, men det fanns ofta möjlighet till fler timmar, men detta var frivilligt. Ett par ggr i veckan, dock kan du inte bara komma när du känner för det, är du bokad dyker du upp och åtminstone gör dina 2 timmar.
- I hemtjänsten/boende skulle du kunna få 4-h pass, kanske att du kan få 3h-pass också, att bara jobba 3-4h lite då och då kan vara rätt så uppskattat inom äldreomsorg, då de flesta vill ha sina besök runt 08 eller 20, övriga tider och besök blir lite utfyllnadsbesök, och vill nån bara jobba 3-4h, om än nån enstaka gång i veckan, kan det vara väldigt intressant för en arbetsgivare. Och gärna helg så har du 50-75kr extra per timme.
- Tidningsutdelare eller direktreklam, eller kanske postsorterare, eller tvärtom, du cyklar bara ut med posten som nån paralympiker har sorterat.
- Städjobb kan också vara intressant, speciellt om du jobbar nattetid så att de få timmarna du gör faktiskt blir lite pengar ändå.