2026-03-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Jag tänker på timvikarie i olika omsorgsyrken. Där skriver du själv i vilka dagar du vill/kan jobba. Inom kommunen brukar det heta bemanningsenheten där man anmäler sig. Vikariepool kan det heta oxå. Finns även privata. Å dom skriker alltid efter folk!

Det kanske jag skulle skrivit, jag har tidigare arbetat i omsorgen och blev utköpt på grund av min sjukdom, så återgång dit är inte så självklart då jag finns på "svarta listan" har utöver det dåligt immunförsvar så typ hälften av tiden går jag runt och hostar och ser sjuk ut. Inte jätteuppskattat om man ska ta hand om människor. Tråkigt faktiskt för det är vad jag helst av allt skulle vilja göra 💖
Citera
2026-03-06, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det är väl just det som FK & AF ska hjälpa till med?

Dom är inte särskilt behjälpliga tyvärr. Det pratas om eventuell arbetsträning från försäkringskassan, men arbetsförmedlingen var inte så sugna på att låta mig prova eftersom jag försämrats efter tidigare arbetsprövningar som visat på noll arbetsförmåga.
Citera
2026-03-06, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Låter som någon typ av varuplockarjobb som kan vara aktuellt där en mindre butik kanske behöver hjälp några timmar per dag då det är lite extra.

Ja det kanske jag ska kolla upp. Tack för tips.
Citera
2026-03-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Lador brukar man inte ha i skogen.

Ideella organisationer behöver ibland någon som håller på med medlemsregister, utskick och liknande, och ofta räcker det då med några få timmar i veckan.

Går säkert att kombinera med lönebidrag eller vad det kan heta i dag.

Du kanske känner någon som är engagerad i någon sådan förening som du kan fråga?

Jamen nåt litet skjul, förråd. Bara man har en säng och nånstans att ha sina saker så är det ju bättre än att bo på gatan i alla fall 😊

Jag känner ingen sån tyvärr, men kan höra mig för lite. Nåt lönebidrag får jag nog inte eftersom jag bedömts sakna arbetsförmåga av af.
Citera
2026-03-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Hunddagis kanske? Gå ut med folks hundar en timme om dan?

Provat det tidigare men kroppen håller inte för att gå längre sträckor. Så det blev för tungt får mig.
Citera
2026-03-06, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du skulle ha ett jobb där du gör några timmars jobb i veckan där du kan fördela arbetstiden som du själv vill.

I mitt första företag som var en typ av butik beståendes av några enheter så hade jag en tant som skötte ekonomin och viss administration. Det innebar ca 15-16 timmar i månaden som hon bestämde själv när hon ville göra det. Det fanns givetvis några tidsgränser för vissa saker som hon var tvungen att förhålla sig till.

Ett sånt typ av jobb kanske skulle passa dig.

Eller så kan du bli konstnär. En sån konstnär som skapar det kunden beställer. De konstnärerna kan tjäna ganska bra faktiskt. När du får en beställning som du bedömer tar ca 10 timmar så kan du säga att den är klar om en månad. Då spär du ut de 10 timmarna som du själv vill under månaden.

Det är bara att börja gå lite kurser i hur man målar, behandlar färger, behandlar material etc. Sen tar man inspiration från andra konstnärer (kopierar mer eller mindre ).

AF hjälper alltid till även om hjälpen är värdelös i de flesta fall. Däremot så är det väl FK som är det mest akuta för att överleva. Då blir det problem att de utförsäkrar folk som läkare har sjukskrivit och anser inte för tillfället kunna ta något som helst jobb.

Men Socialbidrag förstår jag inte hur det kan nekas. Hen måste förstås uppfylla kraven som att söka jobb.

Kan ingenting om administration och sådant. Men det kanske inte är svårare än att man kan lära sig? 🤔 Jag har inte ett konstnärligt ben i kroppen dock så konstnär går nog bort 😅
Citera
2026-03-06, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Städa mindre kontor efter de gått för dagen. Byte av sopor, se till toaletterna är fräscha, köket fräscht. Ställa in disk i diskmaskin och lite sådant.

Ja det kanske skulle gå, får hålla utkik efter något liknande.
Citera
2026-03-06, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Du borde väl kunna hitta den typen av jobb på mängder med ställen inom jättemånga olika branscher.
Det viktigaste är väl att börja ta tag i det och kontakta företag.
Har du körkort? Kanske kan ta taxikort och jobba sporadiskt vid behov.
Städa hotell, jobba på diverse produktionsföretag osv minns en kompis som för många år sen jobbade extra på ett företag som byggde träemballage.
Där kunde han komma och gå som han ville på dagar, kvällar och helger.

Jag har körkort. Men beroende på dagsformen finns dagar då jag inte borde sitta bakom ratten. Men enklare städjobb kanske skulle kunna fungera om jag bara gör det nån timme i veckan.
Citera
2026-03-06, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Som sagt. Jag har varit sjuk i många år, många av dessa har jag dessutom varit utförsäkrad. Jag lever i en konstant oro att bli utförsäkrad på nytt och det skulle vara skönt att ha någon trygghet i botten. Jag vill inte kasta mig ut i det för att misslyckas ännu en gång.
Jag ställer dessutom väldigt höga krav på mig själv och mitt psyke klarar inte av en hög frånvaro från ett jobb där någon förväntar sig att jag borde vara. Så jag vill börja i andra änden, någonstans där jag kan jobba bara någon timme åt gången, och bara kan ta på mig dom pass som jag känner att jag klarar av. Så slipper någon bli besviken på mig och jag slipper bli besviken på mig själv.

Men finns dessa jobb ens? Finns det något yrke som uppskattar en person som bara vill jobba timtid och så pass lite? Och vilka är dom i så fall? Jag är inte högutbildad, har dubbla yrkesexamen men inget av dessa yrken fungerar med min sjukdom.

Jag har på nåt vis börjat skissa på en lada i skogen där jag tänker att jag kommer att behöva bo utan el och vatten fram till pensionen 🙈 Den dagen barnen flyttar ut kommer jag ju knappast att få hjälp av soc heller vid utförsäkring. Så länge jag har minderåriga barn hemma så finns i alla fall det skyddsnätet men dom är snart myndiga. Nånting måste jag göra. Så kom gärna med alla tips ni har, i allra bästa fall kan jag komma upp till 25% i jobb hoppas jag, men mer än detta är bara önsketänkande.
Du uttrycker dig lite vagt, snudd på lite bortskämt till den grad att det nog inte är rimligt att hjälpa dig, men det närmsta jag kan komma med är:

- I Göteborg såg jag förra året att Volvo ville ha folk som ett par nätter i veckan gjorde 2 timmar nattetid, men det fanns ofta möjlighet till fler timmar, men detta var frivilligt. Ett par ggr i veckan, dock kan du inte bara komma när du känner för det, är du bokad dyker du upp och åtminstone gör dina 2 timmar.

- I hemtjänsten/boende skulle du kunna få 4-h pass, kanske att du kan få 3h-pass också, att bara jobba 3-4h lite då och då kan vara rätt så uppskattat inom äldreomsorg, då de flesta vill ha sina besök runt 08 eller 20, övriga tider och besök blir lite utfyllnadsbesök, och vill nån bara jobba 3-4h, om än nån enstaka gång i veckan, kan det vara väldigt intressant för en arbetsgivare. Och gärna helg så har du 50-75kr extra per timme.

- Tidningsutdelare eller direktreklam, eller kanske postsorterare, eller tvärtom, du cyklar bara ut med posten som nån paralympiker har sorterat.

- Städjobb kan också vara intressant, speciellt om du jobbar nattetid så att de få timmarna du gör faktiskt blir lite pengar ändå.
Citera
2026-03-06, 15:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jag har på nåt vis börjat skissa på en lada i skogen där jag tänker att jag kommer att behöva bo utan el och vatten fram till pensionen 🙈 Den dagen barnen flyttar ut kommer jag ju knappast att få hjälp av soc heller vid utförsäkring. Så länge jag har minderåriga barn hemma så finns i alla fall det skyddsnätet men dom är snart myndiga. Nånting måste jag göra. Så kom gärna med alla tips ni har, i allra bästa fall kan jag komma upp till 25% i jobb hoppas jag, men mer än detta är bara önsketänkande.

Fast det där stämmer ju inte. Du ska inte lyssna på en massa skräckpropaganda från vänstern. Även ensamstående har rätt till socialbidrag, det blir bara lite mindre såklart, så det är bra att vara beredd på att flytta till en billigare lägenhet. Och gränsen för när barnen får socialbidragsnormer går för övrigt inte när de fyller 18. Du får deras normer som vanligt tills de har gått ut gymnasiet. Om de inte har jobb då och kan betala för sin mat och sin del av hyran och elen, så kan ni skriva kontrakt på att de är inneboende, och sedan kan de gå till soc och få det beloppet, så att de kan betala dig. Det här löser sig.

Sedan tror jag att det är bra för dig att komma ut lite i arbetslivet ändå, ingen mår bra bara av att sitta hemma. Men du skulle ju kunna börja med volontärjobb - jag menar, du har ju ditt socialbidrag och skulle du tjäna pengar skulle det beloppet ändå bara dras av. Kolla med kyrkan t.ex., om du kan volontärarbeta lite där, de behöver t.ex. kyrkvärdar/-värdinnor under hela kyrkans öppettider, som kan ta hand om besökare och visa dem till rätta, guida lite om kyrkan är av historiskt intresse, fixa fika och diska, fylla på med ljus/tända ljus, städa upp, stå vid butiksdisken om sådan finns... sådana saker.
Citera
2026-03-06, 15:35
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Jag har körkort. Men beroende på dagsformen finns dagar då jag inte borde sitta bakom ratten. Men enklare städjobb kanske skulle kunna fungera om jag bara gör det nån timme i veckan.
Precis, eller snickra emballage på ett pallsnickeri.
När du skriver enklare, vad menar du då?
Klarar du att städa ett hotellrum?
Citera
2026-03-06, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du uttrycker dig lite vagt, snudd på lite bortskämt till den grad att det nog inte är rimligt att hjälpa dig, men det närmsta jag kan komma med är:

- I Göteborg såg jag förra året att Volvo ville ha folk som ett par nätter i veckan gjorde 2 timmar nattetid, men det fanns ofta möjlighet till fler timmar, men detta var frivilligt. Ett par ggr i veckan, dock kan du inte bara komma när du känner för det, är du bokad dyker du upp och åtminstone gör dina 2 timmar.

- I hemtjänsten/boende skulle du kunna få 4-h pass, kanske att du kan få 3h-pass också, att bara jobba 3-4h lite då och då kan vara rätt så uppskattat inom äldreomsorg, då de flesta vill ha sina besök runt 08 eller 20, övriga tider och besök blir lite utfyllnadsbesök, och vill nån bara jobba 3-4h, om än nån enstaka gång i veckan, kan det vara väldigt intressant för en arbetsgivare. Och gärna helg så har du 50-75kr extra per timme.

- Tidningsutdelare eller direktreklam, eller kanske postsorterare, eller tvärtom, du cyklar bara ut med posten som nån paralympiker har sorterat.

- Städjobb kan också vara intressant, speciellt om du jobbar nattetid så att de få timmarna du gör faktiskt blir lite pengar ändå.

Ber om ursäkt om jag verkar bortskämd. Det är kag verkligen inte, har jobbat för precis allt jag fått här i livet från 10årsåldern fram tills jag blev sjuk. Sen dess har jag också kämpat med att försöka se till att barnen har en så bra uppväxt som möjligt, trots en sjuk mamma och brist på pengar. Jag vill heller inte ha några allmosor utan vill helst klara mig själv. Därför jag försöker hitta lösningar som gör att jag kan klara mig själv och slipper vara beroende av andra. Jag kanske inte är bortskämd, men jag är tjurig och envis 😉 och att klara mig själv är viktigt för mig. Det jobbet på Volvo lät intressant, det ska jag absolut kolla upp. Bor långt ifrån göteborg men kanske finns något liknande här.

Jag missade en hel del i mitt första inlägg, men omsorgen går bort pga att jag har många långa infektioner och så kan vara en smittrisk för äldre och sjuka. Tidningsbud skulle jag inte heller fyaiskt klara av.

Docl enklare städjobb kanske skulle funka, det ska jag nog försöka prova på. Om man klarar ett par timmar i veckan så är det ju matpengar i alla fall 😊 Tack för dina tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in