2026-03-05, 08:01
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QJ745x/attackplanen-bombar-infor-gransinvasion

Ett flertal mål i västra Iran har bombats under inledningen av kriget.

Attackerna uppges vara förberedelser inför en offensiv av kurdiska styrkor över gränsen från Irak.

En sådan gemensam operation diskuteras i Vita huset, skriver The New York Times.

Vad tror ni om detta?

Oklart hur stora styrkor kurderna har men jag läser ett par tusen men det är ju alldeles för lite.
Men det är en start. Jag tycker man borde förberett icke kurdiska iranier först och främst men det kanske är för svårt men utan dom så blir det ingen störtning av regimen.

Vad vill förresten kurdiska iranier?
Citera
2026-03-05, 08:04
Avstängd
Vad tycker Turkiet om det?
Citera
2026-03-05, 08:07
Medlem
Vad enkelt det skulle vara om USA kunde förmå kurderna att kriga för USA´s och Irans mål!!!
Det är samma scenario återigen att utnyttja grupper man exploaterar och ständigt håller i schack. OM kurderna skulle lämna området har USA större kapacitet att sno all olja i området.
Sedan hur det går med markinvasionen spelar ju mindre roll. Kurderna lär ju inte få sitt eget land likt Engelsmännen lovade araberna...Arabernas stat-Judarnas stat, (Balfour ni vet.)
Kanske blir det i så fall en invasion från Turkiet in i Syrien och delarna där Kurderna huserade...
Ja, det blir sannolikt värre, enligt USA´s plan.
Citera
2026-03-05, 08:17
Medlem
TheGretaResets avatar
Iran har olja, 91 miljoner invånare och faktiskt en hyffsad arme.

När detta är över kommer Iran att ha olja, 91 miljoner invånare och en hyffsad arme.

USA åstakom praktiskt ingen skada förra året.

Precis som med venezuela så hindras kina köpa olja för ett tag. Vad kan man uppnå i realiteten?

En av definitionerna på en idiot är någon som försöker göra samma sak igen men förväntar sig annorlunda resultat nästa gång.
Libyen, Irak, Afghanistan, Syrien. You do the math
Citera
2026-03-05, 08:30
Medlem
stilichos avatar
Iran är inte taliban-Afghanistan. En liten etniskt baserad rebellrörelse kan aldrig störta hela den iranska regimen oavsett hur mycket flygangrepp amerikanerna stödjer dem med.
Citera
2026-03-05, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QJ745x/attackplanen-bombar-infor-gransinvasion
Attackerna uppges vara förberedelser inför en offensiv av kurdiska styrkor över gränsen från Irak.
En sådan gemensam operation diskuteras i Vita huset, skriver The New York Times.
Vad tror ni om detta?
Oklart hur stora styrkor kurderna har men jag läser ett par tusen men det är ju alldeles för lite.
Men det är en start. Jag tycker man borde förberett icke kurdiska iranier först och främst men det kanske är för svårt men utan dom så blir det ingen störtning av regimen.
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad tycker Turkiet om det?
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Iran har olja, 91 miljoner invånare och faktiskt en hyffsad arme.
När detta är över kommer Iran att ha olja, 91 miljoner invånare och en hyffsad arme.
USA åstakom praktiskt ingen skada förra året.
Precis som med venezuela så hindras kina köpa olja för ett tag. Vad kan man uppnå i realiteten?
En av definitionerna på en idiot är någon som försöker göra samma sak igen men förväntar sig annorlunda resultat nästa gång.
Libyen, Irak, Afghanistan, Syrien. You do the math.
Betydande mängder kurder finns i Turkiet, Irak, Syrien och Iran.
Kurder saknar språklig och kulturell släktskap med turkar och araber, men ligger nära perser vilka är den stora majoriteten i Iran.
Så ett nytt "Stor-Kurdistan" kommer med alla sannolikhet bli en lydstat till Iran.
Undrar om Trump har tänkt så långt, när han nu fantiserar om ett uppror bland världens kurder?
Citera
2026-03-05, 10:40
Medlem
Gift44s avatar
Citat:

Vad tror ni om detta?

USA... 😂😂😂. Det är ju Netanyahus idé. Det är bara för Trump att göra som husse säger.
Jag har dock svårt att se hur det skulle gå till. Tror ni verkligen perser, azerier och balocher skulle välkomna kurderna som befriare? Och vill kurderna se Reza Pahlavi som sin nye ledare?
Förmodligen bara ytterligare ett villospår från Israel.
Citera
2026-03-05, 10:48
Medlem
Vad får kurderna för att ställa upp med sin armé?

Sedan såklart, man hade gärna sett att iranierna själva hade tagit tag i saken, nu saknar de vapen inne i iran och skulle bara bli massakerade om de gjorde ett försök till uppror mot sina gisslantagare den iranska revolutionsarmén.

Men man skulle kunna tänka sig att exil-iranier är villiga att delta, bara de får vapen.

Problemet här är mer tidsfaktorn, det tar tid att sätta upp en armé om man inte har gjort det från början, det är det som är kurdernas fördel, de har stridserfarenhet och har länge haft en armé för att försvara sig mot alla ondskefulla människor som finns i mellanöstern.

Med det sagt, även kurderna har med årens lopp gjort mycket ondska, men relativt sett betydligt mindre än vad andra grupperingar gjort.

Men jag tror som flera andra att det ses inte med blida ögon om kurderna går hela vägen (hela Iran) och rensar upp bland iranska revolutionsarmén. Med tiden (kanske bara ett par veckor) så tror jag att många iranier strömmar till och bara önskar att få vapen så går det gärna in och rensar upp själva.

Alla verkar åtminstone förstå att iranska revolutionsarmén kan inte bestå.
Citera
2026-03-05, 19:12
Medlem
Galejans avatar
Jag läste för övrigt att USA inte benämner detta som ett krig utan som en ”militär specialoperation”.

https://www.friatider.se/usa-det-ar-inget-krig-det-ar-en-militar-specialoperation

Och redan nu skickar man in nordkor… kurder. Det här är så himla roligt, hur alltihop blommar ur som en kopia av något vi sett tidigare.
Citera
2026-03-07, 11:35
Medlem
The Crashs avatar
Citat:

Vad tror ni om detta?

Ett par tusen trupper med rätt stridserfarenhet och rätt utrustning kan slå ut tiotusentals med låg stridsmoral, avsaknad organisering, dålig militär ledning och underlägsen militär teknologi.

Kurderna i Iran är välorganiserade, har egna partier i exil och stridserfarenhet. De är vana vid att agera politiskt under förtryck.
Gentemot IRGC blir de en värdig motståndare när det kommer till erfarenhet och stridsmoral gentemot elitenheterna, ex Quds-styrkan. Talar vi om de reguljära styrkorna är kurderna överlägsna.

Kurderna har troligen bättre förutsättningar för att få fram förnödenheter till sina trupper, än IRGC. Ha i åtanke att Iran befinner sig i en storskalig revolution och därmed måste sprida ut sina resurser på storskalig yta. Kurderna behöver hålla en linje intakt från Irak.

Kurdiska språket är förbjudet i skolan och offentliga sammanhang. Kurdiska kulturella uttryck, musik och press är hårt begränsade. Kurdiska politiska partier är förbjudna och klassas som terrororganisationer av regimen. De vill ha demokrati, men de vill även ha autonomi eller federalism.

De kurdiska iranierna domineras av vänsterpartier som agerar ifrån Irak i exil. Skulle gissningsvis säga att när islamiska republiken i Iran har störtats så kommer kurderna att förhandla till sig liknande position som kurderna i Irak eller Katalonierna i Spanien. Självstyrande regioner under en enhetlig stat.

Just Iran är splittring mellan befolkningarna status quo, även inom majoritetsbefolkningen. Kurderna är en av de starkaste minoriteterna, både ekonomiskt och militärt. Att samordna attacker med kurderna är en förutsättning för att en ny konstitution ska överleva. Viktigt att förstå att även minoriteter i samhället har en stark röst, och är nödvändig för en stats legitimitet.

Jag tror inte att kurderna kommer kräva självständighet. Det är politiskt och ekonomiskt korkat sett till hur deras nuvarande skuggstatsform fungerar. Varför ersätta den med en symbol för en erkänd nation med bördan att bära ansvar för internationell politik? Kurderna är ett starkt folk som utgör en garant för att en stat ska fungera. Vilket USA verkar förstå. Att Pahlavi behöver stöd från fler än högernationalister. Han behöver även vänsternationalister, sekulär vänster och liberaler för att kunna få en koalition till en konstitution.

Den verkliga styrkan ligger i att den kurdiska offensiven samordnas med strejker, protester och defektioner inifrån Iran. Vilket innebär att vi troligen kommer att få se ett befriat Iran inom kort. Jag ger det 100 dagar, och jag tror även att USA har lärt sig från Irak i hur man ska få ett land i revolution att fungera efter att den gamla regimen har eliminerats.
Senast redigerad av The Crash 2026-03-07 kl. 11:57.
Citera
2026-03-07, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Ett par tusen trupper med rätt stridserfarenhet och rätt utrustning kan slå ut tiotusentals med låg stridsmoral, avsaknad organisering, dålig militär ledning och underlägsen militär teknologi.

Kurderna i Iran är välorganiserade, har egna partier i exil och stridserfarenhet. De är vana vid att agera politiskt under förtryck.
Gentemot IRGC blir de en värdig motståndare när det kommer till erfarenhet och stridsmoral gentemot elitenheterna, ex Quds-styrkan. Talar vi om de reguljära styrkorna är kurderna överlägsna.

Kurderna har troligen bättre förutsättningar för att få fram förnödenheter till sina trupper, än IRGC. Ha i åtanke att Iran befinner sig i en storskalig revolution och därmed måste sprida ut sina resurser på storskalig yta. Kurderna behöver hålla en linje intakt från Irak.

Kurdiska språket är förbjudet i skolan och offentliga sammanhang. Kurdiska kulturella uttryck, musik och press är hårt begränsade. Kurdiska politiska partier är förbjudna och klassas som terrororganisationer av regimen. De vill ha demokrati, men de vill även ha autonomi eller federalism.

De kurdiska iranierna domineras av vänsterpartier som agerar ifrån Irak i exil. Skulle gissningsvis säga att när islamiska republiken i Iran har störtats så kommer kurderna att förhandla till sig liknande position som kurderna i Irak eller Katalonierna i Spanien. Självstyrande regioner under en enhetlig stat.

Just Iran är splittring mellan befolkningarna status quo, även inom majoritetsbefolkningen. Kurderna är en av de starkaste minoriteterna, både ekonomiskt och militärt. Att samordna attacker med kurderna är en förutsättning för att en ny konstitution ska överleva. Viktigt att förstå att även minoriteter i samhället har en stark röst, och är nödvändig för en stats legitimitet.

Jag tror inte att kurderna kommer kräva självständighet. Det är politiskt och ekonomiskt korkat sett till hur deras nuvarande skuggstatsform fungerar. Varför ersätta den med en symbol för en erkänd nation med bördan att bära ansvar för internationell politik? Kurderna är ett starkt folk som utgör en garant för att en stat ska fungera. Vilket USA verkar förstå. Att Pahlavi behöver stöd från fler än högernationalister. Han behöver även vänsternationalister, sekulär vänster och liberaler för att kunna få en koalition till en konstitution.

Den verkliga styrkan ligger i att den kurdiska offensiven samordnas med strejker, protester och defektioner inifrån Iran. Vilket innebär att vi troligen kommer att få se ett befriat Iran inom kort. Jag ger det 100 dagar, och jag tror även att USA har lärt sig från Irak i hur man ska få ett land i revolution att fungera efter att den gamla regimen har eliminerats.

Stora frågan kan alla olika grupperna samarbeta mot det gemensamma målet? Man behöver inte gilla varandra men åtminstone samarbeta för att slå undan det stora hotet.
Nu är ju inte dom iranier jag träffat på kommunister, och det var väl kommunister som hjälpte till att få bort kungen 79.
Men det är klart om kurdiska kommunister vill få bort nuvarande ledning och inget emot att få tillbaka kungens son så bör dom definitivt samarbete.

Vanliga iranier har inga vapen som sagt, så ifall dom ogillar kurder så bör dom åtminstone lägga det åt sidan då kurder som du säger kan bidrar till både vapen, erfarenheter osv.

Men frågan är om det redan nu börja bildas grupper i Iran som väntar in tillfället. Dom borde alla samlas nånstans eller sprida rykte att dra till kurderna och samlas där om det nu är tryggare.
Senast redigerad av Nyfikenpaallt 2026-03-07 kl. 12:36.
Citera
2026-03-07, 12:14
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Stora frågan kan alla olika grupperna samarbeta mot det gemensamma målet? Man behöver inte gilla varandra men åtminstone samarbeta för att slå undan det stora hotet.
Nu är ju inte dom iranier jag träffat på kommunister, och det var väl kommunister som hjälpte till att få bort kungen 79.
Men det är klart om kurdiska kommunister vill få bort nuvarande ledning och ingen emot att få tillbaka kungens son så bör dom definitivt samarbete.

Vanliga iranier har inga vapen som sagt så ifall dom ogillar kurder så bör dom åtminstone lägga det åt sidan då kurder som du säger kan bidrar till både vapen, erfarenheter osv.

Men frågan är om det redan nu börja bildas grupper i Iran som väntar in tillfället. Dom borde samlas eller sprida rykte att dra till kurderna och samlas där.
Det intressanta med Iran är att revolutionen har väldigt bred uppslutning mellan olika folk. Det tyder på en svag regim. Protesterna har spridits till alla 31 provinser, kurdiska som icke-kurdiska.

Iranska folket kommer inte döda kurderna. De står på samma sida. Kurdernas fiende är den islamiska republiken, som genomfört reformer där "att vara kurd, se ut som en kurd, låta som en kurd eller ha samröre med en kurd", är strängt förbjudet.
Vanliga iranier ser inte kurderna som ett hot. Kurderna är ett hot mot ett auktoritärt styre. Inte mot folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in