Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QJ745x/attackplanen-bombar-infor-gransinvasion
Ett flertal mål i västra Iran har bombats under inledningen av kriget.
Attackerna uppges vara förberedelser inför en offensiv av kurdiska styrkor över gränsen från Irak.
En sådan gemensam operation diskuteras i Vita huset, skriver The New York Times.
Vad tror ni om detta?
Oklart hur stora styrkor kurderna har men jag läser ett par tusen men det är ju alldeles för lite.
Men det är en start. Jag tycker man borde förberett icke kurdiska iranier först och främst men det kanske är för svårt men utan dom så blir det ingen störtning av regimen.
Vad vill förresten kurdiska iranier?
Ett par tusen trupper med rätt stridserfarenhet och rätt utrustning kan slå ut tiotusentals med låg stridsmoral, avsaknad organisering, dålig militär ledning och underlägsen militär teknologi.
Kurderna i Iran är välorganiserade, har egna partier i exil och stridserfarenhet. De är vana vid att agera politiskt under förtryck.
Gentemot IRGC blir de en värdig motståndare när det kommer till erfarenhet och stridsmoral gentemot elitenheterna, ex Quds-styrkan. Talar vi om de reguljära styrkorna är kurderna överlägsna.
Kurderna har troligen bättre förutsättningar för att få fram förnödenheter till sina trupper, än IRGC. Ha i åtanke att Iran befinner sig i en storskalig revolution och därmed måste sprida ut sina resurser på storskalig yta. Kurderna behöver hålla en linje intakt från Irak.
Kurdiska språket är förbjudet i skolan och offentliga sammanhang. Kurdiska kulturella uttryck, musik och press är hårt begränsade. Kurdiska politiska partier är förbjudna och klassas som terrororganisationer av regimen. De vill ha demokrati, men de vill även ha autonomi eller federalism.
De kurdiska iranierna domineras av vänsterpartier som agerar ifrån Irak i exil. Skulle gissningsvis säga att när islamiska republiken i Iran har störtats så kommer kurderna att förhandla till sig liknande position som kurderna i Irak eller Katalonierna i Spanien. Självstyrande regioner under en enhetlig stat.
Just Iran är splittring mellan befolkningarna status quo, även inom majoritetsbefolkningen. Kurderna är en av de starkaste minoriteterna, både ekonomiskt och militärt. Att samordna attacker med kurderna är en förutsättning för att en ny konstitution ska överleva. Viktigt att förstå att även minoriteter i samhället har en stark röst, och är nödvändig för en stats legitimitet.
Jag tror inte att kurderna kommer kräva självständighet. Det är politiskt och ekonomiskt korkat sett till hur deras nuvarande skuggstatsform fungerar. Varför ersätta den med en symbol för en erkänd nation med bördan att bära ansvar för internationell politik? Kurderna är ett starkt folk som utgör en garant för att en stat ska fungera. Vilket USA verkar förstå. Att Pahlavi behöver stöd från fler än högernationalister. Han behöver även vänsternationalister, sekulär vänster och liberaler för att kunna få en koalition till en konstitution.
Den verkliga styrkan ligger i att den kurdiska offensiven samordnas med strejker, protester och defektioner inifrån Iran. Vilket innebär att vi troligen kommer att få se ett befriat Iran inom kort. Jag ger det 100 dagar, och jag tror även att USA har lärt sig från Irak i hur man ska få ett land i revolution att fungera efter att den gamla regimen har eliminerats.