2026-03-04, 18:42
Medlem
Jag tycker alla svenska städer är små och ganska mysiga städer, men trots det så har väl några städer ändå lyckats att bygga så att det är kaos, proppar i trafiken och så vidare. Allt sådant som man förknippar med de riktigt stora städerna.

Frågan var lite hur liten stad man kan bo?

Jag funderar, men det är rätt skönt att ha en bil och sedan bo i ett område där kanske 500-1000 personer bor max, med villor och stora trädgårdar.
Citera
2026-03-04, 18:44
Medlem
zombie-nations avatar
Liten stad, då tänker jag max 60K. Bor enligt mig själv i en mellanstor stad. Trivs väldigt bra i små städer och skulle jag orka, hade jag nog flyttat. Här är allt långt bort och skitbökigt om man inte har bil.
Citera
2026-03-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collectivism-Kills
Iaf att man bor i närheten av en stad med runt 40 000 människor, där brukar gränsen går för många butiker jag vill ha nära till. Jag är från Stockholm och bodde under skyddad identitet i en stad med typ 4000 människor, det var idylliskt och jag skulle lätt kunna flytta tillbaka dit.
Det innebär alltså att " stad" ( i detta fall 4000 inv ) inte innebär att 10 000 inv eller fler är definitionen för " stad". Min fråga från början är alltså när är det en "stad".
Citera
2026-03-04, 19:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Dingle är för litet.
Men ni har naturbruksgymnasiet!
Citera
2026-03-04, 19:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Själv bor jag i ett samhälle med cirka 8000 invånare och tycker det är alldeles tillräckligt. Min gräns ligger nog på runt 3000 invånare, bor det färre saknas den basala servicen. Hur bor ni och vad är eran gräns och varför?

Det finns inte för små städer. Ju mindre de är desto bättre.

Det är istället en övre gräns på städer och den får inte ens komma upp till 100 000.
Citera
2026-03-04, 19:22
Medlem
Jag har 12 km in till byn. Där finns en lite butik och en obemannad mack. I byn bor ca 300st.
Hade inte velat bo och ha grannar som dom.
Ska jag till "stan" så får jag åka ca 3 mil.

Nu är det 2 km till närmsta fastboende granne vilket är lagomt. Där blir även vägen asfalterad och där finns några gatubelysningsstolpar.
Citera
2026-03-04, 19:30
Medlem
Anybodykillers avatar
Vardagen, alltså jobb-skola tycker jag inte är så stor skillnad. Man rör sig vanligen i samma lilla area varje dag. En "storstad" beroende på hur den är utformad kan tom kännas liten om inte mindre än en ort på 100.000 pers.

När det kommer till människor, anonymitet och flödet på människor så är det annorlunda. Men igen, vissa städer som har sina områden och där rör sig bara vissa personer.

Städer under runt fem miljoner upplever jag som mindre.
Citera
2026-03-04, 19:41
Medlem
hallonyoghurts avatar
Bor i Stockholm och skulle faktiskt gärna bo i en mindre ort om det bara fanns vettiga jobb, tror dock min bättre hälft skulle ha svårt för det. Tänker att 50 000 skulle vara alldeles lagom. Tillräckligt för att det ska finnas ett ok restaurangutbud, men samtidigt vara enkelt att hitta parkering i stan.
Citera
2026-03-04, 19:41
Medlem
ArtificialElegances avatar
Om man ska bo där mer än 2 år - absolut inte mindre än Stockholm.
Citera
2026-03-04, 19:44
Medlem
526s avatar
Det måste vara möjligt att gå vilse och minst en 24/7 öppen seveneleven.
Citera
2026-03-04, 19:50
Medlem
Beror på. Lund för mig känns litet och mysigt, 100k invånare.

Helsingborg känns som en större stad, fast den inte är det på pappret.

Beror på staden.
Citera
2026-03-04, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Om man ska bo där mer än 2 år - absolut inte mindre än Stockholm.

Va? Du måste mena i 20 års åldern?
Vem bor inne i en stad som vuxen, särskilt 2026 i europa med den politik som förs?

Självklart bor men i minst övre medelklass område med feta järnstaket behändigt uppställda i ett område som är ungefär 99.8745 % vitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in