2026-03-04, 19:18
Medlem
Den absolut värsta formen av namedropping.
Tyder enligt mig på visst drag av egocentrism där man utgår från att hela världen kretsar kring en själv och att alla håller stenkoll och bryr sig om deras liv.

När detta händer så får jag kämpa mot en impuls att bara skrika rätt ut - Jag vet väl för fan inte vem Stig/Berit/Holger är!! Hur skulle jag veta eller ens bry mig om vad era grannar på campingen eller barnens fotbollstränare heter?
Citera
2026-03-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Många använder namn när de talar om sina kompisar till mig. Jag har aldrig träffat deras kompisar. Men eftersom det är återkommande namn får jag en idé om hur de är. Men själv skulle jag inte säga namn i det läget om det inte är någon person de vet vem det är. Det känns konstigt att göra så. Men det verkar vara jag som är udda där.

Som bonus tycker jag det är konstigt när de säger något om sina föräldrar och säger mamma eller pappa. Som "Pappa köpte en ny bil". Jag skulle i det fallet säga "min far" eller kanske "min pappa".
Att säga pappa känns naturligt för mig och jag är 73 år. Längre tillbaka hade nog FAR varit mer gångbart. Håller med dig om att använda namn istället för relationer kan bli förvillande. Bättre att säga att min kompis syrra gjorde detta istället för att Susse gjorde detta (vem är Susse )
Citera
2026-03-04, 20:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likaz
Att säga pappa känns naturligt för mig och jag är 73 år. Längre tillbaka hade nog FAR varit mer gångbart. Håller med dig om att använda namn istället för relationer kan bli förvillande. Bättre att säga att min kompis syrra gjorde detta istället för att Susse gjorde detta (vem är Susse )

När min styvmor skulle berätta någon historia så sa hon namnet, men också hur personen var knuten till henne. Det kunde vara typ kompis systers mans sons kompis ingifta faster... eller jag vet inte, jag tappade bort allt detta så fort jag hörde det. Tog tid att komma till själva historian. Haha.

Själv håller jag sådant kortare, säger kanske en som jag är bekant med genom släkt och kompisar. Det är tillräckligt specifikt tycker jag!
Citera
2026-03-04, 22:03
Medlem
fjiskens avatar
Brukar göra det om man ska berätta något som innefattar fler personer, så att lyssnaren kan hänga med vem som sa/gjorde vad.
Citera
2026-03-04, 23:01
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Tyder enligt mig på visst drag av egocentrism där man utgår från att hela världen kretsar kring en själv och att alla håller stenkoll och bryr sig om deras liv.

När detta händer så får jag kämpa mot en impuls att bara skrika rätt ut - Jag vet väl för fan inte vem Stig/Berit/Holger är!! Hur skulle jag veta eller ens bry mig om vad era grannar på campingen eller barnens fotbollstränare heter?
Håller med. Solipsism och/eller bristande empati helt klart åt det hållet. Extremt störande och detta har jag tyckt sedan jag först råkade ut för det som barn
Citera
2026-03-05, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Precis. I vissa fall, inte alla, finns drag av narcissism när det händer. "Alltså, Bosse sa alltid så här" Vem fan är Bosse? "Min f d man så klart" (i ett samtal där det är okänt att vederbörande är/har varit gift och ett ämne som handlar om typ trädgårdsskötsel som inte är någon större passion hos någon av oss).

Citat:
Ursprungligen postat av Gjuteriet
Har en bekant jag stöter på max en gång om året. Vi hälsar artigt, som man gör, och sedan är det igång. Han pladdrar på helt oavbrutet, berättar om allt han varit med om sedan vi sågs sist, och han nämner väl 10-20 namn inom de första 10 minuterna. Det finns inte en chans att jag ska veta vilka han pratar om, men det är ingen idé att fråga för då tar samtalet ytterligare en timme.

Det som annars är utmärkande för honom är att han är otroligt social och utåtriktad, samt att han är ganska självupptagen. Det känns som att det är det som driver det här beteendet. Han vill hela tiden stå i centrum och utgår från att han och hans umgängeskrets är fokus för alla andra människor också.

Citat:
Ursprungligen postat av Slocum

Noterat det exakt samma från de i bekantskapen som beter sig på detta vis. Gemensamt är en hög grad av osäkerhet blandat med en hög grad av självcentrering samt i ett utav fallen det mest solklara fall av fullblods narcissist som jag någonsin stött på.
Citera
2026-03-05, 11:03
Medlem
Raddigibollens avatar
Han är inte retorisk. Man ska endast nämna något om man tror det är av intresse för lyssnaren. Exempelvis som gajd ska man undvika att nämna höjden på varje byggnad. Endast den högsta byggnaden är det värt att nämna höjden på.
Citera
2026-03-05, 11:10
Medlem
Raddigibollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
När min styvmor skulle berätta någon historia så sa hon namnet, men också hur personen var knuten till henne. Det kunde vara typ kompis systers mans sons kompis ingifta faster... eller jag vet inte, jag tappade bort allt detta så fort jag hörde det. Tog tid att komma till själva historian. Haha.

Själv håller jag sådant kortare, säger kanske en som jag är bekant med genom släkt och kompisar. Det är tillräckligt specifikt tycker jag!

Det känns som det där är något kvinnor gillar att hålla på med, relationer och namn så man kan skvallra för varandra om vem Rogge är för ena och vad han har gjort och åstakommit o.s.v. Det är ett sätt jag tror kvinnor rent evolutionärt har blivit för att hjälpa framförallt tjejer att kartlägga möjliga partners. Och då hjälper skvallret att informera sig och skilja agnarna från vetet för att ha någon att känslobilda runt.
Senast redigerad av Raddigibollen 2026-03-05 kl. 11:14.
Citera
2026-03-05, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Är det inte sånt som kallas name dropping. För övrigt jävligt irriterande. Mest korkade kärringar som håller på med sånt. Alltid kul och driva med såna.

Namedropping är snarare att man i förbifarten nämner någon av högre social status man haft samröre med för att på så vis påskina sin egen överlägsenhet gentemot samtalsparten.

Namnet måste droppas oavsett om det har någon relevans för själva ämnet som diskuteras utan det syftar endast till att förstärka berättarens roll och position.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in