Citat:
Ursprungligen postat av
allan78
Detta är en detalj jag sett och observerat under många år, inträffade igen häromdagen och kände jag ville skriva av mig.
Situationen är följande:
Du träffar en bekant, kan vara en kollega. Ni pratar om någonting personen ska göra, och den berättar om vilka som också är där. Alla dessa personer benämns vid namn, men det är helt omöjligt att du kan veta vilka dessa är eftersom de inte ingår i din umgängeskrets.
Personligen så har jag någon uppfattning om vilka den andra känner eller inte känner och skulle aldrig använda namn i en sådan situation.
—
Det har hänt alldeles för många gånger för att det ska vara en slump.
Det är inte ett försöka till att vara elak eller trycka ned, men möjligen ser jag ett mönster i från vilken bakgrund man har. Personer med mer arbetarbakgrund refererar till alla vid namn direkt. Skulle jag ha en konversation med vår styrelseordförande på företaget skulle det vara mycket mer opersonliga referenser (ex: ”barndomsvänner”, ”tidigare kollega”) etc.
Någon annan som sett fenomenet? Är jag störd som ens observerar och försöker hitta en förklaringsmodell?
Inget jag råkar ut för ofta, men reagerar som du när det inträffar, känns lite märkligt när man inte vet vilka dom är, det känns lite som att den som berättar tror att man känner dom själva.
Har ingen bra förklaring till det fenomenet, gör inte så själv om jag inte vet att den andra vet vilka dom är. Är det olika ålder eller är det äldre som har dom tendenserna?