2026-03-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är något jag faktiskt aktivt undviker, så jag tänker på det när det händer.

Det finns ju en grad av kännande, har en arbetskamrat jag är nära, denne berättar för mig ofta om en specifik vän denne har utanför jobbet jag aldrig träffat. Eftersom vi har återkommande detta, så känner förstås vederbörande att denne nu är bekant åtminstone till namn för mig, vilket jag accepterar.

Men så finns det en del som, typ på jobbet, säger "Alltså Olle, han ba'.." och man frågar "Vaddå, Olle på jobbet?"
"Nej alltså min polare Olle som jag bodde granne i Högdalen med ett halvår. I alla fall..."

Då är det uteslutande människor med låg IQ och EQ.

Som sagt, det var inte min mening att slå ned på folk, men min slutsats var nog att det kommer från lägre IQ och/eller EQ. Oförmågan att se sociala ringar och hur de relaterar till varandra. Det finns bara en ring, min, och allt utgår från den.
Citera
2026-03-04, 11:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Som sagt, det var inte min mening att slå ned på folk, men min slutsats var nog att det kommer från lägre IQ och/eller EQ. Oförmågan att se sociala ringar och hur de relaterar till varandra. Det finns bara en ring, min, och allt utgår från den.
Precis. I vissa fall, inte alla, finns drag av narcissism när det händer. "Alltså, Bosse sa alltid så här" Vem fan är Bosse? "Min f d man så klart" (i ett samtal där det är okänt att vederbörande är/har varit gift och ett ämne som handlar om typ trädgårdsskötsel som inte är någon större passion hos någon av oss).
Citera
2026-03-04, 11:58
Medlem
Gridiots avatar
Själv blandar jag lite beroende på situation. Men jag tycker att namnge peroner är att föredra. I den första konversationen gör det ingen stor nytta men i efterföljande gör det.

Tredje gång min kollega nämner sin kompis Jocke som alltid slarvar med saker kan jag sätta samtalet i kontext från det jag hört tidigare. Det är även bra om samtalet rör flera personer. Där till om man stöder på personen i något sammanhang har det fördelar
Citera
2026-03-04, 12:46
Medlem
Megasallads avatar
Har en kollega som oavsett vem hon pratar med nämner namn, typ;

"I lördags tittade Melvin och jag på Mello, då ringde Peter eftersom Madde inte svarade, sen på söndagen åkte vi och fikade hos Camilla och Gustav!!"
Citera
2026-03-04, 12:47
Medlem
Gjuteriets avatar
Har en bekant jag stöter på max en gång om året. Vi hälsar artigt, som man gör, och sedan är det igång. Han pladdrar på helt oavbrutet, berättar om allt han varit med om sedan vi sågs sist, och han nämner väl 10-20 namn inom de första 10 minuterna. Det finns inte en chans att jag ska veta vilka han pratar om, men det är ingen idé att fråga för då tar samtalet ytterligare en timme.

Det som annars är utmärkande för honom är att han är otroligt social och utåtriktad, samt att han är ganska självupptagen. Det känns som att det är det som driver det här beteendet. Han vill hela tiden stå i centrum och utgår från att han och hans umgängeskrets är fokus för alla andra människor också.
Citera
2026-03-04, 12:51
Medlem
Megasallads avatar
När jag stöter på någon som pratar så brukar jag haja till och tänka att det kanske rör sig om en narcissist. Ungefär på samma sätt som när någon fyller sin Instagram med hundra selfies och inget annat.

Sen vet jag inte om det stämmer, men jag hajar till.
Citera
2026-03-04, 13:33
Medlem
Det är enklare att berätta en historia om karaktärerna har namn. ”Bosse sa till Anders att Gunilla” istället för ”han sa till honom att hon”.
Citera
2026-03-04, 15:22
Medlem
Gamlingar brukar hålla på och namedroppa, adressdroppa och årtalsdroppa, typ "Jag pratade med Anna Persson som flyttade in på Trädgårdsgatan 5 i Finspång 1983, eller var det 1984, nej -83 var det".
Sen finns det yngre som håller på så och det beror ofta på att de är allmänt omständliga i sin kommunikation.
Citera
2026-03-04, 17:03
Medlem
psaks avatar
Senaste tydliga minnet av en sådan person jag pratade med var en rätt vanlig tonårsfjortis (av bondfamilj tror jag faktiskt). Hon kände uppenbarligen inget behov av att lägga till parenteser med 'det är en kompis', 'det är en annan kompis' efter varje namn hon nämnde.
Citera
2026-03-04, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Detta är en detalj jag sett och observerat under många år, inträffade igen häromdagen och kände jag ville skriva av mig.

Situationen är följande:

Du träffar en bekant, kan vara en kollega. Ni pratar om någonting personen ska göra, och den berättar om vilka som också är där. Alla dessa personer benämns vid namn, men det är helt omöjligt att du kan veta vilka dessa är eftersom de inte ingår i din umgängeskrets.

Personligen så har jag någon uppfattning om vilka den andra känner eller inte känner och skulle aldrig använda namn i en sådan situation.

Det har hänt alldeles för många gånger för att det ska vara en slump.

Det är inte ett försöka till att vara elak eller trycka ned, men möjligen ser jag ett mönster i från vilken bakgrund man har. Personer med mer arbetarbakgrund refererar till alla vid namn direkt. Skulle jag ha en konversation med vår styrelseordförande på företaget skulle det vara mycket mer opersonliga referenser (ex: ”barndomsvänner”, ”tidigare kollega”) etc.

Någon annan som sett fenomenet? Är jag störd som ens observerar och försöker hitta en förklaringsmodell?

Inget jag råkar ut för ofta, men reagerar som du när det inträffar, känns lite märkligt när man inte vet vilka dom är, det känns lite som att den som berättar tror att man känner dom själva.
Har ingen bra förklaring till det fenomenet, gör inte så själv om jag inte vet att den andra vet vilka dom är. Är det olika ålder eller är det äldre som har dom tendenserna?
Citera
2026-03-04, 18:36
Medlem
JoeDoughs avatar
Är det inte sånt som kallas name dropping. För övrigt jävligt irriterande. Mest korkade kärringar som håller på med sånt. Alltid kul och driva med såna.
Citera
2026-03-04, 18:39
Medlem
zombie-nations avatar
Många använder namn när de talar om sina kompisar till mig. Jag har aldrig träffat deras kompisar. Men eftersom det är återkommande namn får jag en idé om hur de är. Men själv skulle jag inte säga namn i det läget om det inte är någon person de vet vem det är. Det känns konstigt att göra så. Men det verkar vara jag som är udda där.

Som bonus tycker jag det är konstigt när de säger något om sina föräldrar och säger mamma eller pappa. Som "Pappa köpte en ny bil". Jag skulle i det fallet säga "min far" eller kanske "min pappa".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in