2026-03-03, 18:51
Medlem
Katchingans avatar
Den första incidenten inträffade i våras.

Två ordningsvakter omhändertog då en berusad man. Den berusade mannen fördes till det så kallade "griprummet" på Uppsala C. Där ska den berusade mannen enligt egen utsago sagt "du kan inte göra något mot mig". Då ska ordningsvakten ha sett rött och strypt mannen. Han ska även ha sagt att "jag tar besluten här".

En kollega till ordningsvakten såg händelsen.

"Jag blev chockad. Allt gick så fort", säger kollegan i förhör.

En liknande incident inträffade drygt ett halvår senare. Samma ordningsvakt omhändertog då ytterligare en berusad man. Den berusade mannen gjorde motstånd, belades med handfängsel och fördes även han till griprummet. Där ska ordningsvakten ha sett rött ännu en gång.

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ordningsvakt-atalas-for-misshandel-i-uppsala/l727mw8j

Att en incident kan vara misstag men två känns inte riktig rimligt.
Detta är väl något som lärs ut för dom som arbetar som Väktare och Ordningsvakter att inte strypa personer som man har omhändertagit.
Citera
2026-03-03, 18:56
Medlem
HBTKuks avatar
Man undrar vad kollegan som såg på gjorde? Kräk som hålelr såna här idioter om ryggan är precis lika goda kålsupare.
Citera
2026-03-03, 19:13
Medlem
grungewhores avatar
Vill påminna om denna tråden som startades idag:

(FB) Vad har hänt med strypa och drunkna?

Ingen av de som vakten ströp har dött vad jag förstår, så praoeleven på blaskan måste menat att vakten tog stryptag.
Citera
2026-03-03, 19:42
Moderator
Parongatans avatar
Tidigare rubrik utgår: Uppsala - Ordningsvakt ska ha strypt två män vid olika tillfällen

Ny rubrik som bättre beskriver händelserna.

/Moderator
Citera
2026-03-03, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vill påminna om denna tråden som startades idag:

(FB) Vad har hänt med strypa och drunkna?

Ingen av de som vakten ströp har dött vad jag förstår, så praoeleven på blaskan måste menat att vakten tog stryptag.

Löjligt.
Drunkning eller strypning handlar om att syretillförseln till lungorna blockerats.

Det är livsfarligt och KAN leda till döden, men betyder inte alls automatiskt att man dör av det.

Lär er svenska.
Citera
2026-03-03, 20:15
Medlem
Katchingans avatar
Mannen i fråga är tydligen uthängd på Polisnytt.

Enligt Polisnytt är mannen känd för att inte arbeta enligt lagboken, men vet inte hur trolig källa Polisnytt är.
Citera
2026-03-04, 11:54
Medlem
Ska vara en M*rtin B*llgert enligt Polisnytt.
Där finns även stämningsansökan och bilder.
Citera
2026-03-04, 12:38
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Löjligt.
Drunkning eller strypning handlar om att syretillförseln till lungorna blockerats.

Det är livsfarligt och KAN leda till döden, men betyder inte alls automatiskt att man dör av det.

Lär er svenska.

Eller att blodtillförseln till hjärnan stryps, så att personen svimmar. Brukar inte så lång tid, några sekunder kanske.
Citera
2026-03-04, 17:19
Medlem
prinsessan-estelles avatar
B 11142-25 Uppsala TR
Citera
2026-03-24, 17:22
Medlem
Jag gick min fortbildning i somras, och då fick vi lära oss att ge fan i halsen, hamnar man där av misstag, ta genast bort armén, oavsett om vi då tappar greppet om personen.
Och blir läget för farligt, backa ur situationen och sätt dig i säkerhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Katchingan
Den första incidenten inträffade i våras.

Två ordningsvakter omhändertog då en berusad man. Den berusade mannen fördes till det så kallade "griprummet" på Uppsala C. Där ska den berusade mannen enligt egen utsago sagt "du kan inte göra något mot mig". Då ska ordningsvakten ha sett rött och strypt mannen. Han ska även ha sagt att "jag tar besluten här".

En kollega till ordningsvakten såg händelsen.

"Jag blev chockad. Allt gick så fort", säger kollegan i förhör.

En liknande incident inträffade drygt ett halvår senare. Samma ordningsvakt omhändertog då ytterligare en berusad man. Den berusade mannen gjorde motstånd, belades med handfängsel och fördes även han till griprummet. Där ska ordningsvakten ha sett rött ännu en gång.

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ordningsvakt-atalas-for-misshandel-i-uppsala/l727mw8j

Att en incident kan vara misstag men två känns inte riktig rimligt.
Detta är väl något som lärs ut för dom som arbetar som Väktare och Ordningsvakter att inte strypa personer som man har omhändertagit.
Citera
2026-03-24, 17:24
Medlem
Denne fick kollegan att avbryta när chocken lagt sig, ringde sin arbetsledare och blev avlöst och fick ny kollega som partner i patrull. Fler frågor?
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Man undrar vad kollegan som såg på gjorde? Kräk som hålelr såna här idioter om ryggan är precis lika goda kålsupare.
Citera
2026-03-24, 18:44
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speed80
Denne fick kollegan att avbryta när chocken lagt sig, ringde sin arbetsledare och blev avlöst och fick ny kollega som partner i patrull. Fler frågor?
Så ingen polisanmälan, berättat vad som hänt för arbetsledaren eller dylikt? Avskräde, precis som idioten som utförde brottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in