2026-03-03, 14:42
Medlem
Eftersom Hormuzsundet nu är stängt och det verkar som om kriget kan bli långvarigt är det på sin plats att diskutera konsekvenserna

1. Energipriser hur mycket kan de fördyras?
2. Kan det uppstå brist situationer eller flaskhalsar?
3. Kommer inflationen att öka som en konsekvens?
4. Börsen?
5. Räntehöjningar?
Citera
2026-03-03, 14:52
Medlem
TELAVIV91s avatar
Scenariot långt krig och kanske inget ordentligt slut:

1. Ökar
2. Ja
3. Inte nödvändigtvis om ekonomin i övrigt tar stryk
4.Mer ner
5. Knappast räntehöjningar om ekonomin går i kvav
Citera
2026-03-03, 14:53
Medlem
Vems ekonomi? Din eller statens? Svantesson säger att Sveriges ekonomi klarar det här.
Citera
2026-03-03, 15:24
Medlem
Kronan tappar mot dollar som används mycket av import t ex drivmedel som även påverkar transporter.
Citera
2026-03-03, 15:31
Avstängd
180mgs avatar
Varför skulle vår ekonomi påverkas av nåt som händer på andra sidan jorden??
Citera
2026-03-03, 15:41
Medlem
Jag tror inte att USA och Israels styrkor kommer tillåta att Iran får chansen att sprida sitt elände till övriga världen utan man skjuter helt enkelt bort all militär förmåga att störa fartygstrafiken, men ge det en vecka eller möjligen två.

Däremot får nog europa lösa gasfrågan själva. Det håller ju inte att man är energi-beroende av länder som inte är stabila.

Jag skulle förorda att man satsar mer på att göra som Kina och bygga ut vindkraft, solkraft, kärnkraft, vattenkraft och även lägga lite resurser på forskning och utveckling. I nödläge använda kol & olja.
Citera
2026-03-03, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Eftersom Hormuzsundet nu är stängt och det verkar som om kriget kan bli långvarigt är det på sin plats att diskutera konsekvenserna

1. Energipriser hur mycket kan de fördyras?
2. Kan det uppstå brist situationer eller flaskhalsar?
3. Kommer inflationen att öka som en konsekvens?
4. Börsen?
5. Räntehöjningar?

Nej det kommer inte påverka oss direkt. Lite högre bensinpriser under kortare tid kanske.

På lång sikt kommer det dock vara väldigt positivt när Islamisterna är borta och Iran joinar team west istället för team terror och de andra diktaturerna i BRICS.
Citera
2026-03-03, 16:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag tror det påverkar vår ekonomi mest indirekt. Olje- och gaspriset är inte så viktigt för oss som för andra länder (Bensinen kan ju bli dyrare men säkert kortsiktigt tills nya leveransvägar öppnar), men om världsekonomin och ekonomin i våra exportländer blir sämre köper de mindre av vår exportindustri vilket kommer skada vår ekonomi. T.ex. Tyskland är beroende av gaspriser även om det som tur är har hunnit bli vår där.
Citera
2026-03-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Vems ekonomi? Din eller statens? Svantesson säger att Sveriges ekonomi klarar det här.
Jag frågade efter vad regeringen tycker mer intressant med mer oberoende perspektiv
Citera
2026-03-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det påverkar vår ekonomi mest indirekt. Olje- och gaspriset är inte så viktigt för oss som för andra länder (Bensinen kan ju bli dyrare men säkert kortsiktigt tills nya leveransvägar öppnar), men om världsekonomin och ekonomin i våra exportländer blir sämre köper de mindre av vår exportindustri vilket kommer skada vår ekonomi. T.ex. Tyskland är beroende av gaspriser även om det som tur är har hunnit bli vår där.
När priset på oljan steg kraftigt våren 2022 så påverkade det Sveriges ekonomi direkt.
Tyskland är beroende av LNG gas och när den blir dyrare ökar deras elpriser med och vi delar energi marknad med tyskarna.
För övrigt har du rätt.😉
Citera
2026-03-03, 22:34
Medlem
Börsen påverkar det, helt klart, varit ned sedan igår, sammanlagt tvåsiffriga nedgågar.
Bensinpriset, inte så mycket, än, kanske jag ska tillägga.
Citera
2026-03-04, 07:31
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kronan tappar mot dollar som används mycket av import t ex drivmedel som även påverkar transporter.
Normalt brukar dollarn stärkas under kriser, men just nu vore jag inte förvånad om den faktiskt började dala. Dels för att Trump redan innan retat upp den klass I Europa som har kontroll över flödet på europeernas sparpengar, vilka i sin tur är en stor del av dollarns fundament. Dels för att det här kriget förmodligen kommer framstå som sämre planerat och genomfört än det kaotiska uttåget ur Afganistan. Den bilden har i sin tur stor påverkan på hur "säker" dollarn bedöms vara.

Fast visst kan kanske lillkronan krascha ännu mer. Vore ironiskt om Euron blev ny tillflyktsort och därmed kraschade Europeisk exportindustri ytterligare.
Senast redigerad av Rytger-Stahlberg 2026-03-04 kl. 07:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in